Naturliga fiender åt guppy

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Nitra98
    • June 2005
    • 1987

    #31
    JLi: jag menade att jag skojade om att min man är en "kärring", trodde du hakade upp dig på det... Men vad OT det blev nu, jag ska lämna tråden ifred hädanefter.. Sorry!

    Jag följer i alla fall diskussionen med intresse.
    Min zoon

    Kommentar

    • JLi
      • December 2004
      • 773

      #32
      Ursprungligen postat av Nitra98
      JLi: jag menade att jag skojade om att min man är en "kärring", trodde du hakade upp dig på det... Men vad OT det blev nu, jag ska lämna tråden ifred hädanefter.. Sorry!

      Jag följer i alla fall diskussionen med intresse.
      Du har totalt missförstått mig. Jag har inte hakat upp mig på någonting, tvärtom.
      h. Johan

      Kommentar

      • erikthur
        • March 2004
        • 9953

        #33
        Ursprungligen postat av harbard
        Det finns ett gammalt försök som visar att det i ett akvarium med 5,5 liter vatten ryms i genomsnitt 9 guppyer (då det är ett laboratorieexperiment är det nog en vildform av guppy som använts).Om sambandet är linjärt vet jag inte,om så vore skulle det i en nettovolym på ca 30 liter finnas plats för drygt 50 guppyer.
        Till erikthur:Varför inte göra ett eget expriment när det gäller vattenbyten?Tag två mindre akvarier,förslagsvis på 10 - 15 liter.Häll i några av dina Endlers och kör med filter och täta,stora vattenbyten i det ena karet och utan filter samt med minimala vattenbyten i det andra.Låt akvarierna för övrigt vara identiska med växter och ljus.Meddela oss resultatet!
        (För fullständighetens skull skall nämnas att det även finns hormon som stimulerar befruktningen.Det är nog snarast balansen mellan dessa hormonsystem som bestämmer antalet yngel.)
        <<<(^:>*
        Vore onekligen intressant om man hade ork att göra detta.
        (Har för många akvarier att byta vatten på just nu)
        Ett verkligen bra förslag till något specialarbete är det onekligen.
        För någon ung akvarist.
        Killies is a lifetime passion

        Kommentar

        • tummen
          • March 2005
          • 5199

          #34
          Ursprungligen postat av JLi
          crenicichlor???
          =sydamerikanska gäddciklider, ryms inte ens i ditt akvarium även om du viker dem på mitten, så det är inte heller ett alternativ.
          Thomas "tummen" Wallén

          Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

          Kommentar

          • JLi
            • December 2004
            • 773

            #35
            Det var ett teg sedan jag startade tråden och jag trodde att jag skulle få stora bekymmer med guppy beståndet. Det fanns då sådana som påstod att de reglerar beståndet själva efter utrymmet som finns att tillgå. Nu verkar det faktiskt hå gått på det viset. Några (ca 5) fiskar har dött av ålderdom. I övrigt ligger antalet vid ca. 35 fiskar (varierande storlek) vilket i och för sig är litet i överkant men mängden verkar vara rätt så konstant. Nu vill jag inte påstå att det verkligen är så att de reglerar sin tillökning själva på något sätt men i mitt fall är åtminstone överbefolkningsproblemet löst för tillfället.
            h. Johan

            Kommentar

            • karrokaja
              • March 2006
              • 5388

              #36
              Ursprungligen postat av Nitra98
              Eller tvärtom... Inte får jag odla kackerlackor till mina leopardgeckos heller, då hotar maken med skilsmässa. Ibland undrar man ju vem som är "kärringen" i detta förhållande...
              Vi ska flytta till en trea. och det där tredje rummet är till mina kvarier=)
              min kille har inte ett enda prblem, han är inte intresserad men han fattar att jag mår dåligt utan så ett till rum blir lösningen

              hur många har det så?
              Vad ska man ha en "guldfiskskål" till?
              kasta skålen! alternativt använd den som rymdhjälm när du nångång leker astronaut
              Ursprungligen postat av SimonSaysBaka
              I skolan fick jag lära mig att det Karrokaja som skapade jorden. Antar att hon blev less på sina fiskar

              Kommentar

              Arbetssätt...