Naturliga fiender åt guppy

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • FamiljenMårtensson
    • October 2008
    • 93

    #16
    Jag har en kampfisk med mina guppys, men han är så snäll, så snäll =P Det enda han jagar är maltabletter. Han busar med guppysarna ibland, men biter inte. =)
    Jag Är Smartare Än Mina Fiskar! (Eller?) 8D

    Kommentar

    • harbard
      • July 2002
      • 1085

      #17
      Guppy kan känna av hur många guppyfiskar som finns i ett akvarium och slutar att föröka sig när det blivit för fullt.Sluta med att håva upp fisk och antalet kommar att svänga in sig på en ganska konstant nivå.Hur många guppy har du nu?
      <<<(^:>*
      Aquaflora länksamling Alger Bakgrund Miniakvarier Walstad-metoden
      Foder Bananflugor Guppy Killi Fiskrum Akvaristisk startportal Småkryp

      Kommentar

      • JLi
        • December 2004
        • 773

        #18
        Ursprungligen postat av Nitra98
        Eller tvärtom... Inte får jag odla kackerlackor till mina leopardgeckos heller, då hotar maken med skilsmässa. Ibland undrar man ju vem som är "kärringen" i detta förhållande...
        Ja, tänk vad vissa män kan vara småaktiga.
        h. Johan

        Kommentar

        • Nitra98
          • June 2005
          • 1987

          #19
          Ursprungligen postat av JLi
          Ja, tänk vad vissa män kan vara småaktiga.
          Jag hoppas du förstår att jag skojar lite?
          Min zoon

          Kommentar

          • erikthur
            • March 2004
            • 9953

            #20
            Ursprungligen postat av harbard
            Guppy kan känna av hur många guppyfiskar som finns i ett akvarium och slutar att föröka sig när det blivit för fullt.Sluta med att håva upp fisk och antalet kommar att svänga in sig på en ganska konstant nivå.Hur många guppy har du nu?
            <<<(^:>*
            Är det inte så att de fortsätter para sej och föda yngel varav en del blir uppätna och till slut uppstår en jämvikt?
            Killies is a lifetime passion

            Kommentar

            • harbard
              • July 2002
              • 1085

              #21
              Ursprungligen postat av erikthur
              Är det inte så att de fortsätter para sej och föda yngel varav en del blir uppätna och till slut uppstår en jämvikt?
              Parning och befruktning är inte samma sak!De kommer förvisso att fortsätta att para sig men det finns ett hormon (eller möjligen ett hormonkomplex) som bromsar befruktningen så att färre yngel föds.Guppy kan alltså reglera antalet individer i en population.
              <<<(^:>*
              Aquaflora länksamling Alger Bakgrund Miniakvarier Walstad-metoden
              Foder Bananflugor Guppy Killi Fiskrum Akvaristisk startportal Småkryp

              Kommentar

              • erikthur
                • March 2004
                • 9953

                #22
                Ursprungligen postat av harbard
                Parning och befruktning är inte samma sak!De kommer förvisso att fortsätta att para sig men det finns ett hormon (eller möjligen ett hormonkomplex) som bromsar befruktningen så att färre yngel föds.Guppy kan alltså reglera antalet individer i en population.
                <<<(^:>*
                Det finns alltså någon studie på detta någonstans?
                Men vad händer då om man gör t ex 100%-iga vattenbyten?
                Då borde väl jämviktsscenariot gälla - innebär det mer guppies isf?
                Killies is a lifetime passion

                Kommentar

                • lili.n
                  • March 2009
                  • 24

                  #23
                  skaffa praktbotier dom äter yngler under 2cm tror jag(i zooaffären säger dom det iallafall)
                  ge bara inte botierna mat på 2-4 dagar så blir det buffè
                  Senast redigerad av lili.n; 06 March 2009, 16:16.

                  Kommentar

                  • Flaxss
                    • November 2008
                    • 1718

                    #24
                    Ursprungligen postat av lili.n
                    skaffa praktbotier dom äter yngler under 2cm tror jag(i zooaffären säger dom det iallafall)
                    ge bara inte botierna mat på 2-4 dagar så blir det buffè
                    Praktbotior ska ha minst 200-300L och 100-150cm som minst på akvarierlängd. och dom ska vara i stim av minst 5st.

                    mina äter inte yngel, men mina får ju också mat så dom inte svälter, exempel kan en praktbotia äta alger/växter om den svälter.

                    Kommentar

                    • Radioaktiva Räkor
                      • May 2007
                      • 1760

                      #25
                      Håv + guppies + akvarium med crenicichlor == klada mätta fiskar.
                      With a licence to krill!
                      Inte alltid arg och bitter, håll nu käft och läs min twitter.

                      Kommentar

                      • JLi
                        • December 2004
                        • 773

                        #26
                        Ursprungligen postat av Nitra98
                        Jag hoppas du förstår att jag skojar lite?
                        Vad vet jag. Har ingen aning om vad leopardgeckos äter. det ända jag kan gissa mig till är att det eventuellt är fråga om någon ödla
                        h. Johan

                        Kommentar

                        • JLi
                          • December 2004
                          • 773

                          #27
                          Ursprungligen postat av lili.n
                          skaffa praktbotier dom äter yngler under 2cm tror jag(i zooaffären säger dom det iallafall)
                          ge bara inte botierna mat på 2-4 dagar så blir det buffè
                          Det är fråga om 35 liter så praktbotia är inte aktuell. Fin fisk fö.
                          h. Johan

                          Kommentar

                          • JLi
                            • December 2004
                            • 773

                            #28
                            Ursprungligen postat av harbard
                            Parning och befruktning är inte samma sak!De kommer förvisso att fortsätta att para sig men det finns ett hormon (eller möjligen ett hormonkomplex) som bromsar befruktningen så att färre yngel föds.Guppy kan alltså reglera antalet individer i en population.
                            <<<(^:>*
                            Intressant påstående. Hoppas du har rätt men jag är inte helt övertygad. För tillfället går det bara ~20-25 mindre fiskar i akvariet så för tilfället är läget under kontroll men det var inte längesedan jag använde håven.

                            PS. Kan någon beskriva hur man svarar på flera citat med samma inlägg.
                            h. Johan

                            Kommentar

                            • JLi
                              • December 2004
                              • 773

                              #29
                              Ursprungligen postat av Radioaktiva Räkor
                              Håv + guppies + akvarium med crenicichlor == klada mätta fiskar.
                              crenicichlor???
                              h. Johan

                              Kommentar

                              • harbard
                                • July 2002
                                • 1085

                                #30
                                Ursprungligen postat av erikthur
                                Det finns alltså någon studie på detta någonstans?
                                Men vad händer då om man gör t ex 100%-iga vattenbyten?
                                Då borde väl jämviktsscenariot gälla - innebär det mer guppies isf?
                                Det finns ett gammalt försök som visar att det i ett akvarium med 5,5 liter vatten ryms i genomsnitt 9 guppyer (då det är ett laboratorieexperiment är det nog en vildform av guppy som använts).Om sambandet är linjärt vet jag inte,om så vore skulle det i en nettovolym på ca 30 liter finnas plats för drygt 50 guppyer.
                                Till erikthur:Varför inte göra ett eget expriment när det gäller vattenbyten?Tag två mindre akvarier,förslagsvis på 10 - 15 liter.Häll i några av dina Endlers och kör med filter och täta,stora vattenbyten i det ena karet och utan filter samt med minimala vattenbyten i det andra.Låt akvarierna för övrigt vara identiska med växter och ljus.Meddela oss resultatet!
                                (För fullständighetens skull skall nämnas att det även finns hormon som stimulerar befruktningen.Det är nog snarast balansen mellan dessa hormonsystem som bestämmer antalet yngel.)
                                <<<(^:>*
                                Aquaflora länksamling Alger Bakgrund Miniakvarier Walstad-metoden
                                Foder Bananflugor Guppy Killi Fiskrum Akvaristisk startportal Småkryp

                                Kommentar

                                Arbetssätt...