Naturliga fiender åt guppy

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • JLi
    • December 2004
    • 773

    Naturliga fiender åt guppy

    Jag har ett 35 l kar med endast gyppy i. Problemet är att de ynglar av sig förtjänstfullt och akvariet blir ständigt överbefolkat. Har ni några ideer om någon fisk som lämpar sig för ett så litet akvarium och reducerar antalet guppy-yngel. Det får ändå inte vara någon "terrorist" som förstör lugnet och harmonin i karet.

    OK. Jag vet att detta kanske inte är rätt kategori i forumet men frågan berör åtminstone i någon mån levandefödare.
    h. Johan
  • tummen
    • March 2005
    • 5199

    #2
    Nja, för det första har du ett ganska litet akvarium så det vore kanske på sin plats om de fick åtminstone ett på 50-70 liter så skall du snart se att det inte ser lika överbefolkat ut.

    Det är inte lätt att rekommendera någon yngelätare som inte samtidigt äter alla yngel, i synnerlighet som ditt akvarium är så pass litet, men en kampfisk kanske skulle funka, fast den kan å andra sidan ge sig på vuxna guppy och bita i deras fenor, och det vill du säkert inte.

    Annars är ett litet stim (5-10st.) med tetror bra som yngelätare, testa med t.ex. större varianter av kardinaltetra eller neontetra, de äter de minsta ynglen och kanske kommer då "lagom" många klara sig undan så guppytillväxten bromsas ner till lagom nivå. Lycka till!
    Thomas "tummen" Wallén

    Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

    Kommentar

    • Flaxss
      • November 2008
      • 1718

      #3
      i det karet går det inte ha mer fisk. skaffar du större kar så kan du kanske ha någon mindre arter av Tera,Rasbora,Brachydanio.

      Kommentar

      • erikthur
        • March 2004
        • 9953

        #4
        Ursprungligen postat av tummen
        Nja, för det första har du ett ganska litet akvarium så det vore kanske på sin plats om de fick åtminstone ett på 50-70 liter så skall du snart se att det inte ser lika överbefolkat ut.
        Är det bara tillräckligt med växter lär det bli överbefolkat med tiden...
        Killies is a lifetime passion

        Kommentar

        • MrArboc
          • March 2007
          • 56

          #5
          En håv kan ju annars vara en bra investering

          Kommentar

          • JLi
            • December 2004
            • 773

            #6
            Tack för svaren. Det var litet vad jag hade räknat med. Jag har redan ett antal håvar som jag håvar över Guppy med till ett större akvarium men dit ryms inte heller hur mycket som helst. Jag är också medveten om att karet är i minsta laget men ett större skulle också överbefolkas med tiden. Dessutom delar min kära fru inte mitt akvarieintresse så några fler akvarium lär det inte bli. Kampfisken kunde funka men jag är ingen vän av kampfisk och dessutom tror jag att det kunde bli oroligt i karet. Ett stim tetror vill jag definitivt inte ha i det lilla karet för de tar sig betydligt bättre i mycket större kar.

            Nu skall ni inte tro att jag är otacksam för svaren utan jag fick egentligen det bekräftat som jag redan visste. Det är bara det att när Guppyn förökar sig så går det undan. När jag startade upp akvariet var det tänkt att ha bara guppy i det men det har gått litet för bra
            h. Johan

            Kommentar

            • tummen
              • March 2005
              • 5199

              #7
              Ursprungligen postat av JLi
              Tack för svaren. Det var litet vad jag hade räknat med. Jag har redan ett antal håvar som jag håvar över Guppy med till ett större akvarium men dit ryms inte heller hur mycket som helst. Jag är också medveten om att karet är i minsta laget men ett större skulle också överbefolkas med tiden. Dessutom delar min kära fru inte mitt akvarieintresse så några fler akvarium lär det inte bli. Kampfisken kunde funka men jag är ingen vän av kampfisk och dessutom tror jag att det kunde bli oroligt i karet. Ett stim tetror vill jag definitivt inte ha i det lilla karet för de tar sig betydligt bättre i mycket större kar.

              Nu skall ni inte tro att jag är otacksam för svaren utan jag fick egentligen det bekräftat som jag redan visste. Det är bara det att när Guppyn förökar sig så går det undan. När jag startade upp akvariet var det tänkt att ha bara guppy i det men det har gått litet för bra
              Då återstår bara att ge bort överskottet, du kanske kan byta in dem mot lite mat i akvarieaffären?.....Tänk förresten att fruar och akvarieintresse hos männen så sällan går ihop?????
              Thomas "tummen" Wallén

              Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

              Kommentar

              • JLi
                • December 2004
                • 773

                #8
                Ursprungligen postat av tummen
                Tänk förresten att fruar och akvarieintresse hos männen så sällan går ihop?????
                Ja det är märkligt. Till en viss mån finns det förståelse men den vanliga komentaren är "jag vill inte bo i en fisk butik". Jag har ändå varit gift över 15 år så jag får väl hålla mig i fortsättningen också.
                h. Johan

                Kommentar

                • tummen
                  • March 2005
                  • 5199

                  #9
                  Ursprungligen postat av JLi
                  Ja det är märkligt. Till en viss mån finns det förståelse men den vanliga komentaren är "jag vill inte bo i en fisk butik". Jag har ändå varit gift över 15 år så jag får väl hålla mig i fortsättningen också.
                  Du har möjligen ingen källare eller garage att inreda till fiskrum då?
                  Thomas "tummen" Wallén

                  Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

                  Kommentar

                  • JLi
                    • December 2004
                    • 773

                    #10
                    Ursprungligen postat av tummen
                    Du har möjligen ingen källare eller garage att inreda till fiskrum då?
                    Inte en chans. Har två bilar och endast ett garage (fruns bil står ute). Källaren inrymmer pannrum och vedförråd.
                    h. Johan

                    Kommentar

                    • Misuko
                      • September 2008
                      • 135

                      #11
                      Dvärklogrodor äter guppy yngel.
                      Misuko

                      Kommentar

                      • Nitra98
                        • June 2005
                        • 1987

                        #12
                        Ursprungligen postat av JLi
                        Jag är också medveten om att karet är i minsta laget men ett större skulle också överbefolkas med tiden.
                        Nej, för i ett större skulle det finnas plats för någon som tar ynglen också.
                        Min zoon

                        Kommentar

                        • Nitra98
                          • June 2005
                          • 1987

                          #13
                          Ursprungligen postat av tummen
                          Tänk förresten att fruar och akvarieintresse hos männen så sällan går ihop?????
                          Eller tvärtom... Inte får jag odla kackerlackor till mina leopardgeckos heller, då hotar maken med skilsmässa. Ibland undrar man ju vem som är "kärringen" i detta förhållande...
                          Min zoon

                          Kommentar

                          • tummen
                            • March 2005
                            • 5199

                            #14
                            Ursprungligen postat av Nitra98
                            Eller tvärtom... Inte får jag odla kackerlackor till mina leopardgeckos heller, då hotar maken med skilsmässa. Ibland undrar man ju vem som är "kärringen" i detta förhållande...
                            OK! Vi får väl säga "äkta hälft/sambo" i fortsättningen, men OFTAST är det "frun" eller "flickvännen" som sätter stopp, men visst finns det omvända "problemet" med!

                            Slutligen och sist handlar det ju faktiskt om att den man delar hushåll med inte delar samma intressen, och om det i fallet "akvaristik" blir så att hela hemmet blir fysiskt "barrikaderat" av en persons intresse så får man ju faktiskt förstå sambons reaktion....

                            ÄVEN om man skulle önska att man ändå kunde få skaffa det där "extra" akvariet eller så.....
                            Thomas "tummen" Wallén

                            Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

                            Kommentar

                            • tummen
                              • March 2005
                              • 5199

                              #15
                              Ursprungligen postat av JLi
                              Inte en chans. Har två bilar och endast ett garage (fruns bil står ute). Källaren inrymmer pannrum och vedförråd.
                              Bygga en dubbel carport eller sälja en bil då? Då blir ju "garaget över".
                              Thomas "tummen" Wallén

                              Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

                              Kommentar

                              Arbetssätt...