Yr (förgiftad) guppy?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Charlottis
    • December 2007
    • 579

    #31
    Ursprungligen postat av tummen
    Förtydligande: jag testar ALDRIG mitt vatten, jag byter det istället någorlunda regelbundet och slipper därför bekymra mig om det är dåligt eller inte.

    Det var just det där med "guldvåg"; jag sågade ALLA tester som "onödiga" men med sådana ord och formuleringar att hon inte tog illa upp.....fast det är kul att du vill bidra och svara också, men jag menar bara att det så ofta lätt blir fel fast man inte menade det så. Over and out-igen!
    Haha, det låter iofs smartare Ska finslipa mitt ordförråd lite

    Ohja, nu tar detta slut

    Kommentar

    • JennyMacke
      • February 2009
      • 13

      #32
      Hon och hon... nu var det ju mest "han" i familjen som blev lite crunky=)
      Jaja så kan det gå. Svårt att ta bara lite oslipade meningar till sig när man inte
      kan höra tonen bakom ibland... Alla är vi nybörjare i början!
      Tack för alla svar! Nu hoppas vi att firrarna som är kvar mår bra och det verkar de göra. Vi har inte haft några problem alls i vårat stora kar men så är det ju lättare med större än mindre=) Kommer säkert med flera frågor och funderingar vad det lider....
      Over and from "hon"=)

      Kommentar

      • tummen
        • March 2005
        • 5199

        #33
        Ursprungligen postat av JennyMacke
        Hon och hon... nu var det ju mest "han" i familjen som blev lite crunky=)
        Jaja så kan det gå. Svårt att ta bara lite oslipade meningar till sig när man inte
        kan höra tonen bakom ibland... Alla är vi nybörjare i början!
        Tack för alla svar! Nu hoppas vi att firrarna som är kvar mår bra och det verkar de göra. Vi har inte haft några problem alls i vårat stora kar men så är det ju lättare med större än mindre=) Kommer säkert med flera frågor och funderingar vad det lider....
        Over and from "hon"=)
        Kul att vi alla är sams och mår bra igen då!
        Även fiskarna och "han" därhemma.....

        Välkommen med nya frågor, men glöm för all del inte att söka här i forumet först, för det mesta i frågeväg är besvarat många gånger innan..... Inget nytt under solen som man säger!
        Thomas "tummen" Wallén

        Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

        Kommentar

        • FamiljenMårtensson
          • October 2008
          • 93

          #34
          Min kompis har precis skaffat fiskar och har 10 guppyhanar i 30l. Hon ska skaffa honor så småningom, men är akvariet för litet?
          Jag Är Smartare Än Mina Fiskar! (Eller?) 8D

          Kommentar

          • Uddaveka
            • June 2007
            • 431

            #35
            JennyMacke: Ett tips om du undrar över vattenvärderna är att ta med lite vatten i en ren burk till affären. De brukar kunna testa vattnet gratis med dropptest.
            Jag har själv ett 40l akvarium där städpatrullen är några räkor och 3 äppelsnäckor. Väldigt effektivt! Så om du behöver något som käkar alger senare (om du flyttar malen) så är det ett bra tips!
            Lycka till!

            FamiljenMårtensson: Jag tycker akvariet är alldeles för litet för guppy, och så många! Tipsa din kompis om att hon kan ha räkor däri! De är utmärkta städare och grymt söta!
            ~Love animals~
            Kramar Sofia
            160l, 100l, 54l, 40l

            Kommentar

            • tummen
              • March 2005
              • 5199

              #36
              Ursprungligen postat av FamiljenMårtensson
              Min kompis har precis skaffat fiskar och har 10 guppyhanar i 30l. Hon ska skaffa honor så småningom, men är akvariet för litet?
              Läs på mera här:

              Och här:
              Thomas "tummen" Wallén

              Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

              Kommentar

              • Charlottis
                • December 2007
                • 579

                #37
                Ursprungligen postat av FamiljenMårtensson
                Min kompis har precis skaffat fiskar och har 10 guppyhanar i 30l. Hon ska skaffa honor så småningom, men är akvariet för litet?
                Är nu tvungen att gnälla lite till

                I alla fall, 1 guppy ska ha minst 40 liter. Och det är verkligen minimun, helst inte mindre än 60 liter tycker jag. 10 guppyhanar behöver många honor för att inte hanarna ska jaga ihjäl dem, sådär 15-20 st. Och det går inte att ha 30 guppy i 30 liter om man inte ens kan ha 1 guppy i 30 liter. Det man kan ha i 30 liter är räkor och snäckor. Möjligen någon minifisk, men jag vet inte vilken.

                Kommentar

                • JojjeN
                  • June 2008
                  • 3567

                  #38
                  FamiljenMårtensson, en sak är säker, han kan inte köpa honor. Han behöver 20-30 stycken för att inte hanarna ska jaga ihjäl honorna, köper han färre så kommer de jagas till döds av hanarna. Och köper han så många så förstörs vattenkvalitéen och alla dör.
                  Tillbaks efter paus.

                  Kommentar

                  • JojjeN
                    • June 2008
                    • 3567

                    #39
                    Ursprungligen postat av JennyMacke
                    Fan va alla är negativa.
                    Charlottis har bara gnällt på allt sen vi starta tråden.
                    Nu skiter vi i den här tråden.
                    Nu måste jag få försvara mig här!

                    Naturligtvis försöker vi inte vara negativa mot er, men om ni köper prover som inte funkar, så antar jag att ni vill veta det så inte fler fiskar dör?

                    Men så är det var man än kommer så gillar folk att vara i en drömvärld där allt är perfekt, enda tills nån öppnar sanningens dörr och säger hur det egentligen ligger till, då är man negativ.

                    Svenska språket räcker inte riktigt till för att jag ska kunna välja bra ord till en fortsättning av detta inlägg, så jag postar och hoppas detta räcker.
                    Tillbaks efter paus.

                    Kommentar

                    • JennyMacke
                      • February 2009
                      • 13

                      #40
                      Ursprungligen postat av JojjeN
                      Nu måste jag få försvara mig här!

                      Naturligtvis försöker vi inte vara negativa mot er, men om ni köper prover som inte funkar, så antar jag att ni vill veta det så inte fler fiskar dör?

                      Men så är det var man än kommer så gillar folk att vara i en drömvärld där allt är perfekt, enda tills nån öppnar sanningens dörr och säger hur det egentligen ligger till, då är man negativ.

                      Svenska språket räcker inte riktigt till för att jag ska kunna välja bra ord till en fortsättning av detta inlägg, så jag postar och hoppas detta räcker.
                      Hej Jojjen!
                      Du behöver inte försvara dig,det jag skrev va riktat till helt annan person .Om du läser alla svar så förstår du,negativiteten börjar redan i första meningen.
                      Mvh."han"

                      Kommentar

                      • Charlottis
                        • December 2007
                        • 579

                        #41
                        Ursprungligen postat av JennyMacke
                        Hej Jojjen!
                        Du behöver inte försvara dig,det jag skrev va riktat till helt annan person .Om du läser alla svar så förstår du,negativiteten börjar redan i första meningen.
                        Mvh."han"
                        Men herregud, fortsätter du detta nu? Trodde vi var klara med att jag inte alls var negativ. Jag skrev inget annorlunda än någon annan. Och jag skrev sanningen. Det är som Jojje skriver, att så fort någon påpekar minsta fel är man gnällig. Har ni gjort fel borde ni vilja veta det, annar dör kanske era fiskar. Detta forum är till för att hjälpa varandra, vilket jag gör. Berätta gärna för mig vilket i mina inlägg ni inte riktigt klarade av? Ska jag skriva att allt är perfekt när det inte är det? Det är som det är, var inte så känsliga.

                        Kommentar

                        • JennyMacke
                          • February 2009
                          • 13

                          #42
                          Ursprungligen postat av Charlottis
                          Men herregud, fortsätter du detta nu? Trodde vi var klara med att jag inte alls var negativ. Jag skrev inget annorlunda än någon annan. Och jag skrev sanningen. Det är som Jojje skriver, att så fort någon påpekar minsta fel är man gnällig. Har ni gjort fel borde ni vilja veta det, annar dör kanske era fiskar. Detta forum är till för att hjälpa varandra, vilket jag gör. Berätta gärna för mig vilket i mina inlägg ni inte riktigt klarade av? Ska jag skriva att allt är perfekt när det inte är det? Det är som det är, var inte så känsliga.
                          Hej!
                          Det är avslutat,men ville bara säga till Jojjen att det inte var riktat till honom.
                          Mvh "han"

                          Kommentar

                          • Charlottis
                            • December 2007
                            • 579

                            #43
                            Ursprungligen postat av JennyMacke
                            Hej!
                            Det är avslutat,men ville bara säga till Jojjen att det inte var riktat till honom.
                            Mvh "han"
                            Så det var riktat mot enbart mig då? Vad betyder då "Fan va alla är negativa"? Jag är bara en person, jag är inte "alla". Så fast det inte bara var jag som "klagade" är det ändå bara mina ord det är fel på? Du har ännu inte ens sagt ett exempel på att jag har gnällt.

                            Kommentar

                            • tummen
                              • March 2005
                              • 5199

                              #44
                              Ursprungligen postat av Charlottis
                              Är nu tvungen att gnälla lite till

                              I alla fall, 1 guppy ska ha minst 40 liter. Och det är verkligen minimun, helst inte mindre än 60 liter tycker jag. 10 guppyhanar behöver många honor för att inte hanarna ska jaga ihjäl dem, sådär 15-20 st. Och det går inte att ha 30 guppy i 30 liter om man inte ens kan ha 1 guppy i 30 liter. Det man kan ha i 30 liter är räkor och snäckor. Möjligen någon minifisk, men jag vet inte vilken.
                              Ett litet förtydligande till:
                              I större grupper kan det räcka med 50/50 fördelning i antal honor och hanar, av den enkla anledningen att hanarna minst halva tiden har fullt upp med att bråka med varandra så honorna faktiskt får det LUGNARE i större grupper, även om det är större andel hanar än i en mindre grupp. Av samma anledning KAN det funka även med upp till 75% hanar, men då måste det finnas massor med gömställen så jagade honor kan komma undan.

                              När det gäller akvariestorlek tycker jag att även 60 liter låter som minimum, om man inte är erfaren och vet vad man gör, för då kan man lättare "överbefolka" akvarierna eftersom man har erfarenheten att se när det behövs olika typer av åtgärder. Är man genomsnittsakvarist så tycker jag att 70-100 liter vore mer lagom för en så pass stor grupp, de blir snabbt många fler och då behövs det extra utrymmet.

                              Lämplig minifisk kan vara någon typ av dvärgrasbora;
                              Ex.vis Boraras brigittae.

                              Senast redigerad av tummen; 10 March 2009, 19:26.
                              Thomas "tummen" Wallén

                              Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

                              Kommentar

                              Arbetssätt...