Yr (förgiftad) guppy?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • JennyMacke
    • February 2009
    • 13

    Yr (förgiftad) guppy?

    Hej alla!

    Vi har ett mindre akvarium till barnen, 45 l, med 8 guppy, 1 pansarmal och 1 antennmal.
    För en vecka sedan så blev en guppyhane sjuk.
    Simmade konstigt, vinglade sig liksom fram och verkade dålig.
    Krockade med saker o simmade på sidan/ rygg???
    Vi tog bort den lilla stackarn och nu är en till dålig med samma symptom?!
    Oxå en hane. Kan det vara ålder eller är det någon sjukdom?
    Akvariet är relativt nystartat, ca 1,5 månad.
    Startat efter alla konstens regler. Delvattenbyte varje vecka samt rengöring av filter.
    Sparsamt matade firrar till en början och absolut inte övermatade nu heller, dock är inga vattenprover tagna.

    Vad tror ni?

    Mvh Jenny o Macke
  • Jens A.
    • March 2007
    • 5026

    #2
    Akvariet bör precis vara igång nu, men är på gränsen.
    Man skall dock inte rengöra filtret mer än vad man behöver, annars hämmas bakterieutvecklingen. Det kan mycket väl vara så, att ni har fått nitrit i vattnet - köp ett dropptest och kolla.

    Annars, fortsätt med vattenbytena och ös gärna i lite salt i vattnet (1 tsk/100 lit).
    Earth first! We´ll screw up the other planets later!

    Min Zoon (med flera bilder!): http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1252597

    Kommentar

    • Jenny054
      • May 2007
      • 920

      #3
      Guppy är faktiskt en skitfisk om man får säga det så..
      Jag skulle nog säga för hårt avlade så idag är dom svårskötta.
      Det var inte som förr i tiden när du kunde ha Guppys i en 10L hink och dom yngla av sig som tokar..

      Nu idag är det massa tillsatt salt, "steroider" för att dom ska växa så fort som möjligt osv.

      Detta med att dom "vaggar" har jag ingen förklaring på.
      Jag har samma problem om har alltid haft i mitt Guppykar trots bra foder, vattenbyten varje vecka, bra syresättning osv osv..

      Filtret däremot behöver du inte rengöra varje vecka, när du märker att filtret börjar spruta ut vatten dåligt och bli igentäppt, då är det dags för rengöring och glöm inte.
      ALDRIG varmvatten då du tvättar filter, bakterierna i det dör då.
      The fish is jumping.....
      Bloggen:
      http://aquastyle.blogspot.com/
      Bästa Butiken:http://www.akvarieinterior.com

      Kommentar

      • JennyMacke
        • February 2009
        • 13

        #4
        Hej!
        Tack för svaren.
        Jag va tittade till fiskarna nyss då låg den sjuka fisken på rygg på botten och kippade efter luft.
        Så fick ta bort den med.
        Nitrit???
        Tacksam för svar.
        Jenny o Macke

        Kommentar

        • Charlottis
          • December 2007
          • 579

          #5
          Guppy ska ha minst 60 liter, 45 liter är på gränsen till för litet tycker jag. Pansarmal ska ha samma storlek, minst 60 liter och det är en stimmfisk som ska vara minst 6st tillsammans. En ensam pansarmal är väldigt olycklig.
          Antennmal vet jag inte vad det är...har du kollat upp så den passar i ditt kar? Vet att det finns en som heter randig antennmal och den ska ha 1000 liter så jag hoppas inte det är den.

          Hade ni i alla fiskarna samtidigt efter ni startade?

          Filtret ska som sagt absolut inte rengöras förrens vattnet sprutar ut dåligt, och när du rengör kan du ta lite vatten från akvariet i en hink och sedan bara krama ur filtret i det. Använd inte kallt eller varmt vatten, det ska vara ljummet.

          Kommentar

          • Zwitta
            • October 2006
            • 406

            #6
            Testa att byta vatten oftare och inte göra rent filtret.

            Kommentar

            • JennyMacke
              • February 2009
              • 13

              #7
              Hej!
              Dom ggr vi gjort rent filtret har vi gjort det i akvarie vattnet.
              Det va fiske affären som rek pansarmalen till oss.(konstigt)
              Det är inte randig antennmal.
              Vi stoppade i först 5 hanar,sen 6 honor,sen malarna med veckas mellan rum.
              När vi köpte akvariumet så sa affären att det räckte med 45l till guppys.Men affärerna kan ju ha fel oxå.
              Vi plockade bort dom från vårat andra akvarium eftersom scalarerna tuggade på fenorna.
              Senast redigerad av JennyMacke; 03 March 2009, 15:15.

              Kommentar

              • tummen
                • March 2005
                • 5199

                #8
                Ursprungligen postat av JennyMacke
                Hej!
                Dom ggr vi gjort rent filtret har vi gjort det i akvarie vattnet.
                Det va fiske affären som rek pansarmalen till oss.(konstigt)
                Det är inte randig antennmal.
                Vi stoppade i först 5 hanar,sen 6 honor,sen malarna med veckas mellan rum.
                När vi köpte akvariumet så sa affären att det räckte med 45l till guppys.Men affärerna kan ju ha fel oxå.
                Vi plockade bort dom från vårat andra akvarium eftersom scalarerna tuggade på fenorna.
                Jag gissar på att de hanar som dött var gamla, så småningom bör ni bli självförsörjande på guppy så de ni har nu är aldeles lagom.
                Pansarmalen borde få kompisar, de blir himla mycket roligare då, i ert lilla akvarium skulle det nog ändå räcka med en liten "grupp" på totalt 3 individer, men 5 är ännu bättre....
                Jag skulle gissa att ni har en "antennmal" som kallas ancistrus, säljs ofta som ganska små, men "kräver" mer plats senare, men växer den ur ert lilla akvarium kan den ju alltid få flytta till ert andra akvarium då, nu är det nog ingen fara om den inte är så stor ännu.
                45liter GÅR bra till sällskapsfisk av den storleken ni har, men 50-100 liter hade varit bättre, men om ni inte slarvar med vattenhygienen så borde det funka bra ändå, lycka till!
                Thomas "tummen" Wallén

                Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

                Kommentar

                • tummen
                  • March 2005
                  • 5199

                  #9
                  Ursprungligen postat av Jenny054
                  Guppy är faktiskt en skitfisk om man får säga det så..
                  Jag skulle nog säga för hårt avlade så idag är dom svårskötta.
                  Det var inte som förr i tiden när du kunde ha Guppys i en 10L hink och dom yngla av sig som tokar..

                  Nu idag är det massa tillsatt salt, "steroider" för att dom ska växa så fort som möjligt osv.
                  Och hur vet du det? Jag håller inte alls med, deras känslighet (eller tålighet) beror på många andra saker, och det skiljer sig mycket mellan olika stammar och varianter. Det är möjligt att vi har debatterat detta tidigare, men alla kan ju förslagsvis läsa första inlägget HÄR: http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=115002
                  Thomas "tummen" Wallén

                  Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

                  Kommentar

                  • JennyMacke
                    • February 2009
                    • 13

                    #10
                    Hej Tummen.
                    Vi funderade oxå på om hanarna va gamla,dom såg lite slitna ut mot slutet.
                    Guppys blir väll inte så gamla?
                    Vi får köpa ett par pansar malar till,om dom mår bäst i stim.
                    Antennmalen är liten än så länge så den få va kvar i lilla karet så länge.
                    Tack för alla råd tummen och alla andra

                    Kommentar

                    • Charlottis
                      • December 2007
                      • 579

                      #11
                      Ursprungligen postat av JennyMacke
                      Hej Tummen.
                      Vi funderade oxå på om hanarna va gamla,dom såg lite slitna ut mot slutet.
                      Guppys blir väll inte så gamla?
                      Vi får köpa ett par pansar malar till,om dom mår bäst i stim.
                      Antennmalen är liten än så länge så den få va kvar i lilla karet så länge.
                      Tack för alla råd tummen och alla andra
                      Grejen är den att när man sätter en ungfisk som blir stor som vuxen i ett litet kar, anpassar den sin storlek till det karet. Så du kommer kanske aldrig tycka den ser för stor ut, men den kommer inte må bra där. Det bästa är att flytta den på en gång.
                      Det kan vara att de är gammla, eller så bildades det mycket nitrit i vattnet eftersom ni satte i så många fiskar på en gång. Det är inte att rekommendera. 2-3 fiskar först, sen vänta iaf en månad innan man sätter i fler.

                      Pansarmalar kan kanske gå bra i 45liter, det beror helt på måtten på karet. I och med att de är bottenfiskar behöver de gott om plats just på bottnen.

                      Kommentar

                      • Jenny054
                        • May 2007
                        • 920

                        #12
                        Ursprungligen postat av tummen
                        Och hur vet du det? Jag håller inte alls med, deras känslighet (eller tålighet) beror på många andra saker, och det skiljer sig mycket mellan olika stammar och varianter. Det är möjligt att vi har debatterat detta tidigare, men alla kan ju förslagsvis läsa första inlägget HÄR: http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=115002

                        Jag skrev min personliga åsikt i frågan och mina egna erfarenheter.
                        The fish is jumping.....
                        Bloggen:
                        http://aquastyle.blogspot.com/
                        Bästa Butiken:http://www.akvarieinterior.com

                        Kommentar

                        • tummen
                          • March 2005
                          • 5199

                          #13
                          Ursprungligen postat av Jenny054
                          Jag skrev min personliga åsikt i frågan och mina egna erfarenheter.
                          ...och jag svarade på precis samma grunder, de är inte känsligare nu för tiden OM man inte råkar få tag i fiskar som är odlade i sydostasien och har gått i varmt lite bräckt vatten och fått mycket levandefoder, och sedan flugit hit till helt annat vatten, flyttats till butik med ännu ett nytt vatten och kanske samma dag bli köpt av en privatperson för att sedan (superstressad) hamna i ännu en typ av vatten.

                          kan jag medge att de kanske är klena, men vem skulle inte vara det?
                          Om man däremot satsar på svenskodlad fisk, helst direkt från odlaren, så får man säkert mycket bättre kvalitet på fisken och mer glädje med akvariet. Överens?

                          Sedan kan man naturligtvis ha otur och få sjuk eller gammal fisk med sig hem, den har då alltså redan "passerat bäst före"-datum och kanske inte lever speciellt länge men det får man räkna med kan hända när man inte vet hur gamla de är när man köper dem. Satsa alltså på ungfisk om du handlar i akvarieaffärer.
                          Thomas "tummen" Wallén

                          Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

                          Kommentar

                          • JennyMacke
                            • February 2009
                            • 13

                            #14
                            Hej.
                            Har varit o köpt två pansarmalar nu så nu ska väl han trivas bättre .
                            Köpte även prov stickor och enligt dom va alla värden okej i karet.
                            De var väl gamla när vi köpte dom kanske.(hoppas vi)

                            Kommentar

                            • JojjeN
                              • June 2008
                              • 3567

                              #15
                              Trist att säga det när ni nu precis lagt pengar på det, men provstickor är ren skit. Vill man verkligen se dom riktiga värdena i karet så är det dropptest som gäller. Samma pengar, men så mycket bättre kvalité.
                              Tillbaks efter paus.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...