Segelfensmolly

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Driva
    • July 2008
    • 38

    Segelfensmolly

    Vi köpte ett segelfensmolly par i våran akvariehandel. Vi har ett sötvattenakvarium, men nu läser jag att dem ska ha brackvatten!?
    Hur illa är det för dem att bo i sötvatten?

    Sen simmar hanen hela tiden och ser ut som han försöker mucka med sin spegelbild i glaset, eller jag antar att det är de han gör i alla fall, finns det något man kan göra så han slutar? Känns som han stressar väldigt mycket...

    Sen om man nu kan ha dem i sötvatten, borde man skaffa ett par till, eller kommer dem bara bråka då?

    Vill ju de bästa för fisken...
  • Zwitta
    • October 2006
    • 406

    #2
    Är de odlade i sötvatten så klarar de sötvatten. Är de odlade i bräckvatten eller viltfångade ska de ha bräckvatten. Fler honor kan du skaffa men skulle inte rekomendera fler hannar.
    Jag vart tvungen att sära på mina 2 hannar i mitt 216l kar då den ena var 'boss' i hela karet och den andra gömmde sig bakom pumpen för att kom han ut så vart det genast jagande och uppvisning. Så fort han kom till ett annat kar vart han som vanligt igen.
    Senast redigerad av Zwitta; 03 March 2009, 14:52.

    Kommentar

    • Driva
      • July 2008
      • 38

      #3
      Okej, då antar jag att dem är uppväxta i sötvatten eftersom dem såldes som det.

      Spelar det någon roll för hanen om han har flera honor? Eller nöjer han sig med en?

      Kommentar

      • Flaxss
        • November 2008
        • 1718

        #4
        i naturen finns den både i söt och bräcktvatten. när vi får hem dom så trivs dom som bäst i rätt så varmt vatten med lite tillsatt av salt. men klarar sig väldigt bra utan salt också.

        till en hane är det bra att ha som minst 3honor.

        Kommentar

        • tummen
          • March 2005
          • 5199

          #5
          Hur många man kan ha av resp. kön beror också på akvariets storlek, utforming av inredning mm. Till att börja med får du nog upplysa oss om hur stort akvarium du har och vad du mer har för fiskar i det.
          Thomas "tummen" Wallén

          Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

          Kommentar

          • Driva
            • July 2008
            • 38

            #6
            Har ett 270 liters a
            kvarie med dessa inneboende just nu:

            7 Fantomtetror
            6 Rödmunstetror
            2.1 Ansictrus malar (vid namn Ytte och Pytte och Knytt)
            3 Amanoräkor
            1 Röd räka
            1 Grön räka
            4 Blågurami
            1.1 Dvärg neongurami
            1.1 Segelfensmolly
            3 Dvärgbotia

            Just nu är det rötter och grottor och sparsamt med växter, men det ska bli mer. (Det är ganska nyinrett om omstartat)

            Kommentar

            • tummen
              • March 2005
              • 5199

              #7
              Jag tycker nog att det verkar vara tillräckligt många fiskar redan, speciellt med de 4 blåguramisarna som blir 10-15 cm som vuxna så skulle jag ta det lucgnt ett tag, kanske någon mer mollyhona, men inte mer.
              Med den sammanstättningen av fiskar du har så kan du dessvärre inte räkna med att så många mollyyngel kommer överleva heller....Men lycka till ändå i fortsättningen....
              Thomas "tummen" Wallén

              Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

              Kommentar

              • Driva
                • July 2008
                • 38

                #8
                Vi har inte direkt tänkt odla något ändå, det är mest för att få något att titta på

                Vi har inte heller egentligen tänkt några fler fiskar än några räkor till, och möjligtvis ett par dvärgbotior.

                Varför är det bra att ha fler honor? Är det för att han annars kan vara för "påig" om han bara har en?

                Kommentar

                • Guest

                  #9
                  Ursprungligen postat av Driva
                  Varför är det bra att ha fler honor? Är det för att han annars kan vara för "påig" om han bara har en?
                  Jo det är bra, brukar ha minst 4 honor till en hane, lite beroende på hur ettrig "han" är.
                  Men de kan visst funka i par med, så prova det först.

                  Kommentar

                  • Driva
                    • July 2008
                    • 38

                    #10
                    Nu har hanen börjat bete sig konstigt. Igår kväll hittade jag först inte honom, han brukar alltid simma runt som en liten tok, med sin tjej, men till slut såg jag lite rött bakom en rot.

                    Idag trodde jag han var död, när jag såg att det fortfarande låg något rött bakom roten, men när jag petade med håven kom han fram. Han såg frisk ut, rent fysiskt, men låg vid botten med fenan typ rakt upp, men han ser inte hängig ut förutom att han ligger på botten....

                    Kommentar

                    Arbetssätt...