Små fiskar som inte växer

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Tzuka
    • February 2009
    • 6

    Små fiskar som inte växer

    I mitt akvarium simmar några guppis och två nyinköpta ballongmollys (supertrevliga!) De ser ut att trivas väldigt bra och så, men de växer inte Det är lite skumt tycker jag eftersom de har stor plats att simma på, vattentemp på ca 26-27, de får såklart mat var dag osv.
    Någon anledning till detta?
  • tummen
    • March 2005
    • 5199

    #2
    Ursprungligen postat av Tzuka
    I mitt akvarium simmar några guppis och två nyinköpta ballongmollys (supertrevliga!) De ser ut att trivas väldigt bra och så, men de växer inte Det är lite skumt tycker jag eftersom de har stor plats att simma på, vattentemp på ca 26-27, de får såklart mat var dag osv.
    Någon anledning till detta?
    Svårt att säga utan mer information; hur länge har du haft dem? Vilka växer inte? Alla fiskarna eller bara en sort? Vad matar du med?
    Skriv mer om dem så återkommer jag (eller andra) med tips.... Just nu så lutar jag mest åt att det egentligen inte är nå´t problem, de kommer nog växa till sig framöver, man måste bara ha lite tålamod.
    Thomas "tummen" Wallén

    Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

    Kommentar

    • Maria - Sjöjungfru

      • January 2004
      • 4236

      #3
      Ursprungligen postat av Tzuka
      I mitt akvarium simmar några guppis och två nyinköpta ballongmollys (supertrevliga!) De ser ut att trivas väldigt bra och så, men de växer inte Det är lite skumt tycker jag eftersom de har stor plats att simma på, vattentemp på ca 26-27, de får såklart mat var dag osv.
      Någon anledning till detta?
      Hur stort har dom att simam på och hur många och vad för fiskar simmar där?
      Maria - Sjöjungfru

      Kommentar

      • Tzuka
        • February 2009
        • 6

        #4
        två ballongmollys, fyra vuxna guppy och två guppyyngel, en platy, i 55-60 l.
        De som fortfarande är yngel är ju inte så konstigt att de inte är stora, men guppyna (som är födda i karet) har jag haft i kanske 9 månader...platyn mer än ett år, men de ser ut som om de inte är vuxna. Men de ynglar av sig ...och det är ju skoj

        Kommentar

        • tummen
          • March 2005
          • 5199

          #5
          Ursprungligen postat av Tzuka
          två ballongmollys, fyra vuxna guppy och två guppyyngel, en platy, i 55-60 l.
          De som fortfarande är yngel är ju inte så konstigt att de inte är stora, men guppyna (som är födda i karet) har jag haft i kanske 9 månader...platyn mer än ett år, men de ser ut som om de inte är vuxna. Men de ynglar av sig ...och det är ju skoj
          Det låter som att det är en liten variant av guppy helt enkelt, hanarna kan i och för sig fortfarande få betydligt större fenor, de är ju inte helt fullvuxna, och honorna växer till under en längre tid än hanarna totalt sett. Kan det möjligen vara Endlers du har? I så fall blir de inte så stora någon av dem, varken hanar eller honor...
          Thomas "tummen" Wallén

          Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

          Kommentar

          • Tzuka
            • February 2009
            • 6

            #6
            Tack för svar!
            Tur att allt är som det ska!

            Kommentar

            • tummen
              • March 2005
              • 5199

              #7
              Ja så länge de förökar sig så är det ju inget fel, det kan också bli så att deras yngel blir lite större än de själva om de nu fått mer plats än de hade innan du fick hem dem.
              Thomas "tummen" Wallén

              Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

              Kommentar

              Arbetssätt...