Svärdbärare färg ???

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • anna7607
    • November 2005
    • 1440

    Svärdbärare färg ???

    Hej!

    Jag har röda svärdbärare i mitt akvarium, för ett tag sen så tog jag fatt i några yngel för att dom inte skulle bli uppätna. Alla ynglena va på de ena ynglet så jag fick sära på dom. Nu har det lilla ynglet visa sig bli en ståtlig grön svärdbärarhane. Jag har fått flera gröna firrar i mitt kar efter det.

    Hur kan röda svärdbärare få gröna svärdbärare?

    Tacksam för en förklaring då jag inte begriper mig på hur det funkar
    lev livet medans de är värt att levas
  • Guy Palm
    • March 2002
    • 5720

    #2
    Det beror på att de ursprungliga generna slår tillbaka. Svärdbärare är nästan alltid gröna i naturen. Tycker att du skall försöka att enbart behålla dina gröna svärdbärare.
    Guy
    ,Poecilia,SKS,GOC,

    Kommentar

    • Nina82
      • January 2008
      • 6610

      #3
      Det ligger i generna. Originalfärgen är grön så det är ju inte så konstigt att en och annan återgår till sin naturliga färg
      12L 12L 24L 24L 24L 24L
      38L 54L 54L 63L 450L

      Kommentar

      • Nina82
        • January 2008
        • 6610

        #4
        Attans Guy
        12L 12L 24L 24L 24L 24L
        38L 54L 54L 63L 450L

        Kommentar

        • anna7607
          • November 2005
          • 1440

          #5
          Så man kan alltså få gröna av sina röda.

          Ja min gröna hane slår ju dom röd med hästlängder, han e så tjusig och jag har fått massor med gröna yngel. Det är lite kul =)
          lev livet medans de är värt att levas

          Kommentar

          • Guest

            #6
            Den kanske hade grön av komma i förrådet sen butiken eller annat....Kanske

            Kommentar

            • anna7607
              • November 2005
              • 1440

              #7
              nej, det här första gröna ynglet kom när jag hade haft mina röda i nästan två år =)
              lev livet medans de är värt att levas

              Kommentar

              • Guest

                #8
                I rest my case

                Kommentar

                • tummen
                  • March 2005
                  • 5199

                  #9
                  Ursprungligen postat av anna7607
                  nej, det här första gröna ynglet kom när jag hade haft mina röda i nästan två år =)
                  Det är ingen garanti för att det ändå inte kan vara resultatet från en tidigare befruktning, även om jag i just detta fallet gissar att det är de gröna ursprungsfärgerna som kommit fram genom tillfälligheter, de gröna färgerna har antagligen legat reccesiva i "bakgrunden" och efter en viss tid så förstärks dessa och börjar visa sig. Rätt vad det är så kan det ju faktiskt bli tvärtom också, två "helgröna" svärdbärare kan få röda yngel....
                  Thomas "tummen" Wallén

                  Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

                  Kommentar

                  • Godiva
                    • March 2008
                    • 5

                    #10
                    Ursprungligen postat av anna7607
                    Hej!

                    Jag har röda svärdbärare i mitt akvarium, för ett tag sen så tog jag fatt i några yngel för att dom inte skulle bli uppätna. Alla ynglena va på de ena ynglet så jag fick sära på dom. Nu har det lilla ynglet visa sig bli en ståtlig grön svärdbärarhane. Jag har fått flera gröna firrar i mitt kar efter det.

                    Hur kan röda svärdbärare få gröna svärdbärare?

                    Tacksam för en förklaring då jag inte begriper mig på hur det funkar

                    Hur ser en grön ut, har du någon bild?

                    Kommentar

                    • anna7607
                      • November 2005
                      • 1440

                      #11
                      Ursprungligen postat av Godiva
                      Hur ser en grön ut, har du någon bild?
                      jag har bild men har ingen aning om hur jag får in dom här.

                      Mina första svärdbärare kom hir som småttingar, så befruktning innan e nog uteslutet. Men det är ju häftigt att den gröna färgen kan slå igenom speciellt nu när det har blivit så många fler.
                      lev livet medans de är värt att levas

                      Kommentar

                      • Yejjeh
                        • October 2007
                        • 150

                        #12
                        Mina platys får nästan aldrig samma färg sina mammor eller pappor. Men det kan ju vara svårt att hålla reda på vilka som är föräldrarna.
                        Söker silvermollys
                        Och andra levandefödare
                        50 l hörnakvarium bla. Platys och palettcikilder. 60 l Sexkantigt bla.Ensam palettciklig hona medyngel. 15 l yngelakvarium Endast till mina yngel.

                        Kommentar

                        • tummen
                          • March 2005
                          • 5199

                          #13
                          Ursprungligen postat av anna7607
                          jag har bild men har ingen aning om hur jag får in dom här.

                          Mina första svärdbärare kom hir som småttingar, så befruktning innan e nog uteslutet. Men det är ju häftigt att den gröna färgen kan slå igenom speciellt nu när det har blivit så många fler.
                          Som "icke goldmedlem" får man länka till en annan sida där du har lagt upp bilderna, men som goldis kan du lägga in dem här direkt, och får dessutom tillgång till mycket mer information och andra goldisars bilder mm. Dessutom får du lägga in köp och säljannonser......mm, delta i tävlingar t.ex.
                          Thomas "tummen" Wallén

                          Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

                          Kommentar

                          • anna7607
                            • November 2005
                            • 1440

                            #14
                            Ursprungligen postat av tummen
                            Som "icke goldmedlem" får man länka till en annan sida där du har lagt upp bilderna, men som goldis kan du lägga in dem här direkt, och får dessutom tillgång till mycket mer information och andra goldisars bilder mm. Dessutom får du lägga in köp och säljannonser......mm, delta i tävlingar t.ex.

                            jo, det vet jag.Jag va gold medlem för jätte jätte länge sen men har inte varit så mycket på denna sen vi flytta för ett år sen. Någon sida man kan lägga upp bild och länka ifrån???
                            lev livet medans de är värt att levas

                            Kommentar

                            • Big_Sal
                              • March 2008
                              • 470

                              #15
                              photobucket kör jag... funkar bra...
                              //Salle

                              Kommentar

                              Arbetssätt...