Seriös hjälp!!! Nya yngel!!!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • _Joche_
    • January 2009
    • 4

    Seriös hjälp!!! Nya yngel!!!

    Hello på er alla.
    Vet inte ifall ja har gjort rätt nu och skriva här men lite vägledning är aldrig fel :P
    Ja såg nyss för en stund sen,ganska lustigt faktikst, att ja har fått yngel men dem var i pumpen några få överlevande iaf resten har min ål säkert tuggat i sig. Ja har ju tyvärr missat själva leken så har inte en aning om vilken art som lekt, tyvärr. Eftersom de här är första gången ja sett att ja har yngel så har ja inte en aning om hur eller vad ja ska göra för att sköta dem så svar är tacksamt mottaget
    Senast redigerad av _Joche_; 27 February 2009, 18:57.
    Ål fan gräver upp växterna
  • Nina82
    • January 2008
    • 6610

    #2
    Hej Joche
    Vad har du för fiskar i ditt kar?
    Eftersom du skrivit frågan i kategorin för levandefödare antar jag att det är det du har. Jag tror mer att det är föräldrarna och de andra vuxna som ätit upp dina yngel. Algätare och ålar brukar inte röra yngel... Lite beroende på vad det är för ålar och algätare då såklart.
    Skaffa massor med växter och gärna någon mossa så kommer nog några yngel överleva så småningom.
    Du kan även trä en nylonstrumpa över innerpumpen för att slippa få in yngel där.
    12L 12L 24L 24L 24L 24L
    38L 54L 54L 63L 450L

    Kommentar

    • tummen
      • March 2005
      • 5199

      #3
      ....en grovmaskig nylonstrumpa, annars beckar den igen snabbt.....Jag säger som nina, vilka fiskar har du? Svårt att hjälpa dig annars.....
      Thomas "tummen" Wallén

      Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

      Kommentar

      • _Joche_
        • January 2009
        • 4

        #4
        Tack för tipsen hörrni! ska ta å trä över en nylånstrumpa å skaffa lite mer skyddande växter mm ja har både platys och guppys och en snällare art av barber så antagligen är de någon av dem :P å angående min lilla ål som ja har så är han ganska gluppsk när de gäller mat...han åt bara alger å mygglarver i början men nu äter han även flingfoder :P men som ni sa e de ganska stor möjlighet att "föräldrarna" tugga i sig dem, tyvärr. men har iaf 6 st yngel som klarat sig men hur ska man göra för att försäkra deras liv så att säga?
        Ål fan gräver upp växterna

        Kommentar

        • Yejjeh
          • October 2007
          • 150

          #5
          Köp en yngelkasse eller ett yngelakvarium. Då blir dom inte uppätna. Men i yngelkassar växer dom nästan inget och så blir dom smutsiga så fort. Det har även hänt mi att ynglerna blivit uppätna genom yngelkassen. Så ett yngelakvarium är heltklart bättre :]
          Söker silvermollys
          Och andra levandefödare
          50 l hörnakvarium bla. Platys och palettcikilder. 60 l Sexkantigt bla.Ensam palettciklig hona medyngel. 15 l yngelakvarium Endast till mina yngel.

          Kommentar

          • JojjeN
            • June 2008
            • 3567

            #6
            I yngelakvarium (På minst 10 liter) Kan du ju stoppa i massa fina sorters räkor ocksp att ha tillsammans med ynglena.

            Hur stort akvarium har du? Låter som att du har en ål som är framme mycket, och ålar som är framme mycket brukar bli ganska stora och kaxiga.
            Tillbaks efter paus.

            Kommentar

            • Yejjeh
              • October 2007
              • 150

              #7
              Käkar inte räkor yngel då? Och äter räkor alger och mat som faller till botten?
              Ska man ge räkor annan sorts mat eller kan dom äta flingfoder eller liknande?
              Söker silvermollys
              Och andra levandefödare
              50 l hörnakvarium bla. Platys och palettcikilder. 60 l Sexkantigt bla.Ensam palettciklig hona medyngel. 15 l yngelakvarium Endast till mina yngel.

              Kommentar

              • JojjeN
                • June 2008
                • 3567

                #8
                Ursprungligen postat av Yejjeh
                Käkar inte räkor yngel då? Och äter räkor alger och mat som faller till botten?
                Ska man ge räkor annan sorts mat eller kan dom äta flingfoder eller liknande?
                Nej, de flesta sorters räkor käkar inte yngel. Iallafall inte de små sorterna som man kan ha i under 60 liter. Tex. körsbärsräkor, crystal red, crystal black, white pearl, osv. är helt ofarliga.

                De äter ibland alger, och de äter från bottnen.

                Du kan mata med vanlig fiskmat, men det finns speciellt räk foder som är extra näring till dom.
                Tillbaks efter paus.

                Kommentar

                • Yejjeh
                  • October 2007
                  • 150

                  #9
                  Okej, tack då vet jag Vem vet, det kanske kommer ett gäng räkor till mitt yngelakvarium senare ^^
                  Söker silvermollys
                  Och andra levandefödare
                  50 l hörnakvarium bla. Platys och palettcikilder. 60 l Sexkantigt bla.Ensam palettciklig hona medyngel. 15 l yngelakvarium Endast till mina yngel.

                  Kommentar

                  • _Joche_
                    • January 2009
                    • 4

                    #10
                    hmmm de låter ju som en bra ideé faktiks så hehe ja har ju ett 50L:ers och...kan man dra igång de å så inreda lite me växter å så?? å va ska dem ha för föda? några speciella växter kanske?? Å ja har ett 200L akvarium som ett 30tal fiskar härjar runt i så kan ju säga att ålen värkar ju iaf stortrivas :P
                    Ål fan gräver upp växterna

                    Kommentar

                    • Yejjeh
                      • October 2007
                      • 150

                      #11
                      jaa, inred det med lite växter och kanske en grotta att gömma sig i för ynglerna. Ynglerna brukar kunna äta vanligt flingfoder, men det finns yngelfoder som är som söndersmulat flingfoder med lite extra vitaminer så att dom växer snabbare Javamossa har jag hört ska vara bra för ynglerna
                      Söker silvermollys
                      Och andra levandefödare
                      50 l hörnakvarium bla. Platys och palettcikilder. 60 l Sexkantigt bla.Ensam palettciklig hona medyngel. 15 l yngelakvarium Endast till mina yngel.

                      Kommentar

                      • tummen
                        • March 2005
                        • 5199

                        #12
                        Ursprungligen postat av _Joche_
                        Tack för tipsen hörrni! ska ta å trä över en nylånstrumpa å skaffa lite mer skyddande växter mm ja har både platys och guppys och en snällare art av barber så antagligen är de någon av dem :P å angående min lilla ål som ja har så är han ganska gluppsk när de gäller mat...han åt bara alger å mygglarver i början men nu äter han även flingfoder :P men som ni sa e de ganska stor möjlighet att "föräldrarna" tugga i sig dem, tyvärr. men har iaf 6 st yngel som klarat sig men hur ska man göra för att försäkra deras liv så att säga?
                        "ålen" kan nog vara oskyldig till att äta ynglen, barberna är betydilgt mer misstänkta! Vilken typ av barber är det? Vad är det för "ål"?
                        Thomas "tummen" Wallén

                        Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

                        Kommentar

                        Arbetssätt...