Poecilia/Limia fisklistan

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • hansg
    • February 2002
    • 444

    Poecilia/Limia fisklistan

    Mina favorit fiskar,LIMIA, som är så hopplösa att få fatt på numera.
    Börjar listan med två "nya" arter där det vetenskapliga namnet ej är helt klart.
    Och avslutar med en rad populationer av Limia som jag måste leta mer uppgifter om, någongång.
    Snälla zoobutiksägare "ta hem fler limia arter"......annars.... :o)
    Det vore väldigt roligt att komma i kontakt med folk på det här forumet som har Limia i sina akvarier,det är ingen större ide att försöka kontakta Poecilia folk i Sverige, dom svarar inte!



    1.
    Poecilia Limia cf. rivasi, Etainf Bois Neuf, Haiti 1999
    Detta är en relativ stor fisk. I form är den som en hög Limia perugiae. Hannens ryggfena är hög och knallsvart. På sidorna har han en flått skinande blå färg, och stjärtfenan är olivfärgad till gul med svart rand.
    Honan är mera beskedligt färgad, har en brun grundfärg, men med olika nyanser av blå och gul. Fisken er livlig, det är en tydligt hierarki hanarna mellan. Det är en produktiv fisk och ungarna är stora. Fisken är livlig vid relativt låg temperatur på omkring 20 grader, men vill man se färger skall temperaturen upp på över 24 grader celsius.

    2.
    PoeciliaLimia sp. Rio Cavillion (dominicensis), Rio Cavillion, Haiti 1999
    Detta är en slank fisk. Alfa-hanen har som föregående en knallsvart ryggfena, men är en mera slank fisk. På sidorna har den band av lodräta svarta streck med turkos skimrande fjäll. Stjärtfenan är helt gul. Honan är en färglösare utgåva av hanen. Alfa-hanen är cirka 4,5 centimeter och honorna kan bli lite större.
    Arten är särdeles värmekrävande och fiskarna är först verkligt fina ved temperaturer över 26 grader celsius. Temperaturer helt upp till 35 grader celsius är befordrande för växten. Fisken är på grund de höga temperaturer dessvärre rätt kortlevande och de får icke många ungar selvom de går ensam.
    Den äter olika alger, räkor, olika former av levande foder och döda insekter.
    De är en fin fisk till mindre akvarier från 80 liter.

    3.
    Poecilia caudofasciata
    Blålimia
    Synonym:
    Limia caudofasciata
    Från västindien,Jamaica
    Honan 6 cm,hanen 3 cm
    Kroppen är långsträckt och något sammantryckt från sidorna.
    Färgen är olivgrön till brungul med mörkare rygg och ljusare sidor.Den senare har stark blå glans vid påfallande ljus.
    Hanen har 6-8 smala tvärband,fenorna är gula och stjärtroten orangegul.
    Hålles i en temp av 25 grader, äter allt.

    4.
    Poecilia dominicensis
    Jamaicalimia
    Synonym:
    Limia dominicensis
    Från västindien,Jamaica
    Honan 6 cm, hanen 5 cm.
    Kroppen långsträckt något hoptryckt från sidorna, grundfärg grå.
    På sidorna flera rader med glänsande prickar, stjärtrot och bakkropp har 6-8 smala mörka tvärstreck.
    Rygg och stjärtfena har hos hanen en svart söm.
    Temp. 25 grader.

    5.
    Poecilia nigrofasciata
    Tigerlimia
    Synonym:
    Limia nigrofasciata
    Från västindien,Haiti
    Fenformel:
    Dorsal 10
    Anal 9
    Pectoral 13
    Pelvic 6
    Scale 27-28

    Kroppen långsträckt ,hoptryckt från sidorna.
    Hos hanen ändrar sig kroppsformen med åldern, så att den blir högre och ryggen for en puckel (listskrivaren har fått sin puckel på magen med tilltagande ålder).
    Honan behåller sin kroppsform.
    Hanen har gulgrön kroppsfärg med 9-12 oregelbundna svarta tvärband.
    Främre delen av undersidan plus fortplantnings organet är svart.Ryggfenan är mörk med ljusa teckningar och stjärtfenan har mörk bas och yttre kant men är däremellan ljus.
    Honan är betydligt mattare i färgen har gröngrå grundfärg med 6-10 mörka tvärband på kroppen.
    Fisken är fördragsam och har inga speciella fordringar på föda eller inredning av akvariet.
    En liten varning, den korsar sig gärna med andra ungfödare enl utsago(har inte funnit uppgifter på vilka specifika arter den korsar sig med).

    6.
    Poecilia vittata
    Bandlimia
    Synonym:
    Limia vittata
    Från västindien, Cuba.
    Fenformel:
    Dorsal 9-11
    Anal 10
    Pectoral 13-14
    Pelvic 6
    Scales 26-28
    Honan 10 cm, hanen 6 cm.
    Så här skrev man 1969 ;Denna art är den största av de till Sverige införda Limia-arterna
    Den har genom sitt stillsamma och fördragande väsen fått en stor spridning.
    Nu tycker jag att det är hopplöst att få fatt på arten i Sverige, men det finns säkert någon Poecilia medlem som tjyvhåller på den och andra "Limias" :o)
    Kroppen är ganska satt och sammantryckt från sidorna.Grundfärgen är ljusbrun, som på buken övergår i rosa, ett antal oregelbundna tvärband löper över sidorna.
    Honan är mattare i färgen.Fisken är mycket produktiv rekordet för arten är på 242 ungar, stor algätare utan andra speciella krav.

    7.
    Poecilia heterandria
    Dvärglimia
    Synonym:
    Limia heterandria

    Fenformel:
    Dorsal 8
    Anal 9
    Pectoral 13
    Pelvic 6
    Scales 26

    Från La Guaria,Venezuela
    Honan 5 cm, hanen 3 cm.
    Äter sina ungar så fort den hinner!!
    Grundfärgen är leraktigt brungrå ,ryggen choklad färgad magen från vit till himmelsblå.

    8.
    Poecilia melanogaster
    Svartmagad limia
    Blålimia
    Synonym:
    Limia melanogaster
    Limia tricolor STOYE
    Limia caudofasciata REGAN
    Fenformel:
    Dorsal 8-10
    Anal 10
    Pectoral 13
    Pelvic 6
    Scales 26
    Honan 7.5 cm,hanen 5cm och könsmogen vid 2.5 cm.
    Kommer från Jamaica, och är som föregående sugen på sina egna ungar.
    I ett akvarie med få växter blir denna fisk en nervös "hoppare", ha alltså ett tättplanterat akvarie åt krabaten.
    Fjällen ser ut att vara doppade i metalliskt blått som glimmar och lyser i ljuset.
    Hanens ryggfena går i orange med en liten fläck i basen.Ögonen går i guld, en vacker fisk.

    9.
    Poecilia ornata
    Ornatlimia
    Synonym:
    Limia ornata
    Fenform:
    Dorsal 8-9
    Anal 10
    Scales 28
    Honan är 6 cm, hanen 3 cm, fisken kommer från Haiti.
    En härdig ,färglös fisk som liknar en Marble Molly i kroppsformen, hanen har en vackert färgad ryggfena.

    10.
    Limia zonata
    11.
    limia perugiae
    12.
    Limia nicholsi) Heterandria versicolor "Yellow Limia"
    13.
    Limia caymanensis C

    Här är ett "gäng" olika populationer
    14.
    Limia dominicensis Rio Jonao, Dom.Rep. C
    15.

    Limia of melanogaster Middle Quarter, Jamaica C
    16.
    Limia nigrofasciata Haiti C
    17.
    Limia nigrofasciata Lake Mikaragoane, Haiti C
    18.
    Limia perugiae Haiti C
    19
    Limia perugiae La Toma, Dom. rep. C
    20.
    Limia perugiae Lago Enriquillo, cathedral rep. (large form) C
    21.
    Limia perugiae Piedra Blanca, Hwy 1, cathedral Rep (small form) C
    22.
    Limia perugiae (rivasi) Etaing Bois Neuf, Haiti C
    23

    Limia spec. Cathedral. Rep. C
    24.
    Limia sulphurophila Balneario La Zurza, cathedral rep. C
    25.
    Limia tridens B
    26

    Limia vittata 1 km size Guanajay, Cuba C
    27.
    Limia vittata with Santa Lucia, Camagueey, Cuba C
    28.
    Limia vittata Crucero de Lugareno b. Santa Lucia, Cuba C
    29
    Limia vittata Cuba C
    30
    Limia zonata B
    31.
    Limia zonata 4 km of read Terenas, Samana peninsula, cathedral rep. C
    32
    Limia zonata Cano de Piedra, Dom. rep. C




    hgl
    hgl
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48147

    #2
    Hej Hansg,
    Jag undrar lite om du vet var man kan få tag på foton på dessa fiskar som vi kan använda här på zoopet?
    Detta gäller både för fiskarna på denna lista och på molly-listan. Ett sätt att få zoohandlarna att satsa mer på dessa fiskar är ju att öka intresset för dom och därmed efterfrågan.
    Att lägga in alla dessa bland artbeskrivning här på zoopet skulle säkert göra sitt till.
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell


    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • hansg
      • February 2002
      • 444

      #3
      Jag har foton på de flesta för personligt bruk, men tror inte att de kan publiceras utanvidare, upphovet etc du vet.
      Däremot ska jag kolla med min kontakt på Xiphophorus genbank om han låter oss anv. deras bilder.De har också helt underbara plancher över hybrider inom xip. Plancherna visar utgångspar och slutmål vid korsningen.
      I och för sig är det idag bara att gå in på deras web

      http://xiphophorus.org/

      och titta på bilderna men vore trevligare att länka namnet direkt till en bild
      Vidare tror jag att min danska kontakt när det gäller limior mm inte har något mot att man tex länkar fisknamnet till hans bilder.
      Jag kollar och hör av mig
      h-g

      hgl
      hgl

      Kommentar

      • Kjell Fohrman
        Administrator

        • December 2001
        • 48147

        #4
        Hej igen,
        Länkar i all ära men "reklamvärdet" blir oerhört mycket större om man visar fiskarna i all sin prakt på stora allmänna fisksajter.
        Till specialsajterna brukar ofta de redan frälsta söka sig.
        Så jag vore jättetacksam om du kunde kolla upp - vi publicerar självklart inga foton på zoopet utan att vi har tillstånd av fotografen.
        Akvaristiska hälsningar
        Kjell

        Akvaristiska hälsningar
        Kjell
        Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
        Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

        Kommentar

        • hansg
          • February 2002
          • 444

          #5

          Ok har mailat mina kontakter se dessa länkar så länge:


          http://users.cybercity.dk/~cft2740/to_nye_limia.htm

          http://xiphophorus.org/xgsc.htm#Stars
          h-g

          hgl
          hgl

          Kommentar

          • hansg
            • February 2002
            • 444

            #6
            Listorna över Xiphophorus/svärdbärare-platy, poecilia/limia,
            poecilia/molly och Gambusia
            är gjorda enbart för att reta nyfikenheten, de torde behövas ses över när det gäller namn,(ändras ständigt)artbeskrivningar är inte utförliga i vissa fall,fenformler finns för ytterligare ett antal nyligen kommit över dom, samt checkas för andra felaktigheter och brister.
            För en del arter har nyare rön inkommit.
            Jag har laddat ner alla i min databas och tillför uppgifter så fort jag kommer över dom, gäller för övrigt ett stort antal av övriga ungfödare tillhörande lite udda familjer som ligger i en osorterad databas.
            mvh
            h-g

            hgl
            hgl

            Kommentar

            • hansg
              • February 2002
              • 444

              #7
              Kjell,
              Har varit i kontakt med Xiphophorus.org, de har inga bilder att erbjuda enbart de som finns på deras hemsidan.
              De bilderna har de inget emot att de användes i forumet men vill att det anges vid varje bild att de kommer från Xiphophorus.org.
              Jag hade tidigare tillstånd att anv.dom på min egen hemsida, är inte så hemma på hur det funkar med bilder som är utlagda på internet en gång,men jag brukar begära tillstånd innan jag anv dom på min hemsida.
              En del hävdar att har man publicerat en bild på internet så är det allmängods.
              Letar man genom XIPHOHORUS.ORG: S sidor så finns det faktiskt en del bra bilder.
              Ska höra i morgon med min granne, som är förläggare för en hel rad akvarieböcker och damm böcker var hon får sina bilder från.
              mvh
              hans-göran

              hgl
              hgl

              Kommentar

              • Kjell Fohrman
                Administrator

                • December 2001
                • 48147

                #8
                Hej igen,
                Vi får se hur det går. Det är ju också viktigt att fotona har en tekniskt tillräcklig bra kvalité samt att fisken är snygg på fotot (om nu reklamen för fisken skall få positiv verkan).
                Du skriver
                "En del hävdar att har man publicerat en bild på internet så är det allmängods."
                Så är det definitivt inte utan otillåtet publicerande av foton eller text bryter mot upphovsmannarättslagen och är straffbart.
                Skall kolla på hemsidan som du anger i helgen.
                Akvaristiska hälsningar
                Kjell



                Akvaristiska hälsningar
                Kjell
                Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                Kommentar

                Arbetssätt...