Guppyhybrider.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Dreama

    • November 2007
    • 286

    Guppyhybrider.

    Vilket blir bäst hane vildform+hona vanlig eller hona vildform+hane vanlig?
  • Nina82
    • January 2008
    • 6610

    #2
    Bäst till vad??
    Spelar ingen roll skulle jag vilja påstå... Det blir hybridyngel ändå
    12L 12L 24L 24L 24L 24L
    38L 54L 54L 63L 450L

    Kommentar

    • Dreama

      • November 2007
      • 286

      #3
      Ursprungligen postat av Nina82
      Bäst till vad??
      Spelar ingen roll skulle jag vilja påstå... Det blir hybridyngel ändå
      Jag menar egentligen, vilken kombination blir den starkaste?

      Kommentar

      • Nina82
        • January 2008
        • 6610

        #4
        Ursprungligen postat av Dreama
        Jag menar egentligen, vilken kombination blir den starkaste?
        Tror inte det spelar någon roll ändå....
        Jag har Endlershona och vanlig Guppyhane och de ynglen är det inget fel på iaf
        12L 12L 24L 24L 24L 24L
        38L 54L 54L 63L 450L

        Kommentar

        • tummen
          • March 2005
          • 5199

          #5
          Stämmer bra, ynglen blir starka och friska. Sedan är det viktigt att påpeka att om den "vilda" är en P.reticulata-vildform så blir det inga hybrider, bara en ny typ av P.reticulata, för att det skall bli hybrider måste det vara två olika arter inblandade i korsningen.
          Thomas "tummen" Wallén

          Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

          Kommentar

          • Nina82
            • January 2008
            • 6610

            #6
            Ursprungligen postat av tummen
            Stämmer bra, ynglen blir starka och friska. Sedan är det viktigt att påpeka att om den "vilda" är en P.reticulata-vildform så blir det inga hybrider, bara en ny typ av P.reticulata, för att det skall bli hybrider måste det vara två olika arter inblandade i korsningen.
            Där ser man
            Då är det inga hybrider jag har då
            12L 12L 24L 24L 24L 24L
            38L 54L 54L 63L 450L

            Kommentar

            • Dreama

              • November 2007
              • 286

              #7
              Ursprungligen postat av tummen
              Stämmer bra, ynglen blir starka och friska. Sedan är det viktigt att påpeka att om den "vilda" är en P.reticulata-vildform så blir det inga hybrider, bara en ny typ av P.reticulata, för att det skall bli hybrider måste det vara två olika arter inblandade i korsningen.
              Det blir alltså bara hybrider om det är Endlers+vildform eller Endlers+vanlig?

              Kommentar

              • MrArboc
                • March 2007
                • 56

                #8
                Ursprungligen postat av Dreama
                Det blir alltså bara hybrider om det är Endlers+vildform eller Endlers+vanlig?
                Det blir enbart hybrider om man korsar två olika arter, ja.

                Kommentar

                • Nina82
                  • January 2008
                  • 6610

                  #9
                  Alltså blir det inte hybrid om man korsar vanliga Endlers och vanliga Guppy eftersom de heter Poecilia reticulata båda två... Alltid lär man sig något nytt
                  12L 12L 24L 24L 24L 24L
                  38L 54L 54L 63L 450L

                  Kommentar

                  • drapulv
                    • April 2008
                    • 35

                    #10
                    Ursprungligen postat av Nina82
                    Alltså blir det inte hybrid om man korsar vanliga Endlers och vanliga Guppy eftersom de heter Poecilia reticulata båda två... Alltid lär man sig något nytt
                    ÄR inte Endlers en egen art? Har bara sett den som Poecilia wingei.

                    Kommentar

                    • Kjell Fohrman
                      Administrator

                      • December 2001
                      • 48148

                      #11
                      Sedan kan man ju alltid diskutera vad som definierar en art.
                      Skall man bara gå efrter det vetenskapliga namnet eller se lite längre.
                      Ta t.ex. "arten" Tropheus moori där det finns massor av olika populationer och man har genom åren försökt att hålla varje population ren även om de ju på papperet varit en art.
                      Sedan för några år sedan så satte sig någon ner och gjoprde en morfologisk undersökning som ledde till att T. moorii delades upp i 3 arter och då var det ju bra att man inte hej vilt att hade "korsat" de olika populationerna. Även idag försöker man fortfarande hålla de olika populationerna rena vilket är bra för akvariehobbyn.
                      Akvaristiska hälsningar
                      Kjell
                      Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                      Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                      Kommentar

                      • Kjell Fohrman
                        Administrator

                        • December 2001
                        • 48148

                        #12
                        Ursprungligen postat av Nina82
                        Alltså blir det inte hybrid om man korsar vanliga Endlers och vanliga Guppy eftersom de heter Poecilia reticulata båda två... Alltid lär man sig något nytt
                        Olika åsikter bland vetenskapsmännen huruvida Endlers är en egen art eller inte.
                        Oavsett vilket så är det alltid bättre att hålla dom separerade
                        Akvaristiska hälsningar
                        Kjell
                        Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                        Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                        Kommentar

                        • MrArboc
                          • March 2007
                          • 56

                          #13
                          Det var så mycket enklare på den gamla goda tiden då ett av kriterierna för en art var att bara individer av samma art kunde få avkomma som i sin tur var fertila. Åsna och häst kan få avkomma tillsammans men avkomman var steril alltså var det olika arter, varg och hund får fertila ungar alltså var hunden bara en tam varg.

                          Sedan kan man ju fråga sig om "vanlig" guppy och Endlers verkligen är det som dom sägs vara. Jag är ju nykomling till hobbyn, men det verkar ju vara en vedertagen sanning att de Endlers om säljs via akvarieaffärer egentligen är hybrider även om inkorsningen av guppy kanske skedde för många generationer sedan. Dessutom sägs det att Endlers korsats in i show-guppy för att få fram nya varianter.

                          Personligen funderar jag på att köpa några vanliga guppyhonor. Mina "Endlershanar" är så lika varandra så dom skulle nästan kunna vara kloner. Lite utkorsning skulle nog få till lite roligare fiskar:-)

                          Kommentar

                          • Dreama

                            • November 2007
                            • 286

                            #14
                            När det ändå rör sig om Poecilia hur etiskt är det att korsa Mollyarterna?

                            Kommentar

                            • tummen
                              • March 2005
                              • 5199

                              #15
                              Ursprungligen postat av Dreama
                              När det ändå rör sig om Poecilia hur etiskt är det att korsa Mollyarterna?
                              Etiskt och etiskt, du kan lugnt förutsätta att alla/de flesta odligsformer av molly kan vara hybrider mellan olika arter, likaväl som att akvarievarianterna av "svärdbärare" och "platy" definitivt är det...ibland kan man dock ha tur och få tag i vildformer av olika mollyarter, men det händer nog inte så ofta längre.
                              Via "poecilia"-sällskapet kan man dock få tag i de äkta vildformerna.
                              Thomas "tummen" Wallén

                              Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

                              Kommentar

                              Arbetssätt...