Platy yngel dör

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Liinda
    • January 2007
    • 177

    Platy yngel dör

    Min hona födde 17 yngel för en vecka sen och sen dess har dom gått i en yngelbox i akvariet och nu är det bara 9 kvar, dom dör som flugor och jag fattar inte varför. Så nu flytta jag dom från yngelboxen till en godislåda i försök att rädda dom.

    Är det normalt att så många dör och hur fasiken ska jag rädda resten?
    :/
    // Djurgalningen
  • tummen
    • March 2005
    • 5199

    #2
    Ursprungligen postat av Liinda
    Min hona födde 17 yngel för en vecka sen och sen dess har dom gått i en yngelbox i akvariet och nu är det bara 9 kvar, dom dör som flugor och jag fattar inte varför. Så nu flytta jag dom från yngelboxen till en godislåda i försök att rädda dom.

    Är det normalt att så många dör och hur fasiken ska jag rädda resten?
    :/
    Hur skulle du själv må om du var nyfödd och stängdes in i ett litet rum med aldeles för många andra?
    Det du beskriver är allt för vanligt. Det bästa du kunde ha gjort hade varit att låta honan föda fritt istället, släpp ut ynglen och hoppas på det bästa!
    Om en månad kommer en ny chans om inte annat. Med gott om gömställen klarar sig oftast ynglen bra på egen hand. Har du glupska fiskar i akvariet däremot borde du överväga ett separat yngelakvarium på 30-70 liter där honan får föda fritt och ynglen kan få växa till sig tills de klarar sig tillsammans med de andra i ditt vanliga akvarium, det brukar kunna dröja omkring en månad innan de kan flyttas.
    Thomas "tummen" Wallén

    Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

    Kommentar

    • XenOn
      • March 2008
      • 1008

      #3
      För att fylla på med anledningar till att de dog:

      Syrebrist: (innefiltret i huvudkaret når inte in)

      Nitrit: Bildas när "ekosystemet" överbelastas med t.ex. fiskar eller mat.
      Gräv bort Sverige från Skåne! Hellre köpenhamn som huvudstad.

      Kommentar

      • Zwitta
        • October 2006
        • 406

        #4
        Hur ofta matade du? En låda är nog värre för dem eftersom det blir för kallt. Är bra att hälla i nytt vatten i flytande yngelkar eller ösa över från karet ibland för att få in mer syre.
        Kan också varit så att honan vart för stressad av yngelkaret så att hon födde när ynglena inte riktigt var redo och då kan vissa av ynglena dö.

        Kommentar

        • Liinda
          • January 2007
          • 177

          #5
          Jag kan inte låta yglena simma fritt i akvariet för min kampfisk kommer ta dom.
          Jag har dom i en godislåda nu och jag har en lampa ståendes över och vattnet är cirka 26-27 grader hela tiden. Så för kallt blir det inte. Och så byter jag hälften av vattnet 2 gånger per dag genom att ta vatten från akvariet och lite nytt vatten. Jag matar 2-3 gånger per dag.

          Jag har ju gjort allt som ni säger (förutom att släppa ut dom) men ändå dör några. men först när dom gick i lilla yngelkaret i akvariet så dog typ 7 stycken och sen jag flytta dom till godislådan har "bara" typ 3 dött.
          // Djurgalningen

          Kommentar

          • tummen
            • March 2005
            • 5199

            #6
            Ursprungligen postat av Liinda
            Jag kan inte låta yglena simma fritt i akvariet för min kampfisk kommer ta dom.
            Jag har dom i en godislåda nu och jag har en lampa ståendes över och vattnet är cirka 26-27 grader hela tiden. Så för kallt blir det inte. Och så byter jag hälften av vattnet 2 gånger per dag genom att ta vatten från akvariet och lite nytt vatten. Jag matar 2-3 gånger per dag.

            Jag har ju gjort allt som ni säger (förutom att släppa ut dom) men ändå dör några. men först när dom gick i lilla yngelkaret i akvariet så dog typ 7 stycken och sen jag flytta dom till godislådan har "bara" typ 3 dött.
            De är troligen stressade av dels för varmt vatten (23-25 grader tycker jag är lagom), trångboddhet, och troligen dålig vattenhygien. Detta sätter ner deras motsåndskraft och oftast dör hela kullen när det väl börjat. Det hade varit mycket bättre att flytta kampfisken (tillfälligt) till lådan än ynglen, ungfiskar är väldigt känsliga för flyttar i början, dessutom trivs kampisar bättre i den temperaturen som ynglen nu har... Bättre lycka nästa gång får jag nog tyvärr säga.
            Thomas "tummen" Wallén

            Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

            Kommentar

            • Liinda
              • January 2007
              • 177

              #7
              Men jag trodde 26-27 grader var optimalt för dom eftersom mina vuxna platyn trivs i det.

              Jag försökte iallafall lösa situationen ännu mer nu så mycket jag kan iallafall, jag köpte ett yngel kar på typ 5-7 liter (mer har jag inte råd med för tillfället) och det är iallafall 3 gånger så stort som godislådan och så köpte jag en minipump för 11 liter. Dom har iallafall slutat dött nu verkar det som :P
              // Djurgalningen

              Kommentar

              • tummen
                • March 2005
                • 5199

                #8
                Ursprungligen postat av Liinda
                Men jag trodde 26-27 grader var optimalt för dom eftersom mina vuxna platyn trivs i det.

                Jag försökte iallafall lösa situationen ännu mer nu så mycket jag kan iallafall, jag köpte ett yngel kar på typ 5-7 liter (mer har jag inte råd med för tillfället) och det är iallafall 3 gånger så stort som godislådan och så köpte jag en minipump för 11 liter. Dom har iallafall slutat dött nu verkar det som :P
                En plastback på ikea (FLAJ heter de) på 37 liter kostar bara några tior, någon annan i familjen kanske kan sponsra dig med en sådan? Minipumpen kan mycket väl räcka till för även den storleken av kar eftersom den bara skall filtrera efter ynglen.

                26-27 grader i en plaståda som rymmer max 3 liter gör att vattnet snabbt blir dåligt (speciellt utan filtrering) eftersom foderrester ruttnar fort (med syrebrist som en av följderna) och vattnet blir dåligt, och därför börjar ynglen sedan dö.....i en svalare temperatur går detta långsammare och fodret kanske till och med blir uppätet istället för att ruttna? Lycka till med dem i fortsättningen, men jag skulle nog satsat på en plastback, typ IKEAS "FLAJ" om nu inte ekonomin inte tillåter inköp av större akvarium.
                Thomas "tummen" Wallén

                Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

                Kommentar

                • Liinda
                  • January 2007
                  • 177

                  #9
                  Nu ligger temperaturen på 25 grader i karet och kommer nog ligga kvar där för jag har nämligen ingen doppvärmare i . Jo men min låda är större än 3 liter och pumpen har filter. och även om jag har pumpen igång så byter jag lite vatten varje dag.
                  Jo inköp av en plastback kan nog göras men det blir i slutet av mars isåfall när jag ändå ska dit Men det känns ju lite tråkigt för man ser väl inte igenom plastbackarna?
                  // Djurgalningen

                  Kommentar

                  Arbetssätt...