Trött på guppy-yngel!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Scandi
    • February 2008
    • 131

    Trött på guppy-yngel!

    Nu är jag trött på inavlade yngel och att behöva ora mig för att de ska bli för många!!!

    Jag har numera 3 hanar och 2 honor som är fina. Och 3 honor som ser krokiga och förkrympta ut. Alla är syskon.

    Vill att mitt akvarium ska bli ett guppyhanneakvarium bara, hur länge lever guppies? Jag kan ju inte skaffa fler hannar föränn honorna är döda? eller? hur hade ni gjort?

    Och hur många guppies kan man ha på 50 liter?
    Senast redigerad av Scandi; 22 February 2009, 17:15.
  • Patrik Steen
    • May 2006
    • 8464

    #2
    Ursprungligen postat av Scandi
    Nu är jag trött på inavlade yngel och att behöva ora mig för att de ska bli för många!!!

    Jag har numera 3 hanar och 2 hanar som är fina. Och 3 honor som ser krokiga och förkrympta ut. Alla är syskon.

    Vill att mitt akvarium ska bli ett guppyhanneakvarium bara, hur länge lever guppies? Jag kan ju inte skaffa fler hannar föränn honorna är döda? eller? hur hade ni gjort?

    Och hur många guppies kan man ha på 50 liter?
    Det skulle du tänkt på innandet tar ett taga innan du kan plocka bort Honorna eller rätta sagt innan du ser skillnanden om du nu vill ha ett Han Akvarium,kanske bättre att börja om från början eller kanske helt skippa Guppy och satsa på en annan fiskDetta inlägget gäller bara om du har en massa Yngel om du bara har tre honor så är det väl bara att ta upp dem ur Akvariumet.
    Mvh.Patrik

    Kommentar

    • Scandi
      • February 2008
      • 131

      #3
      Haha nej jag har bara de 8 fiskarna, de är väl inte helt vuxna än men man ser ju vilka som är honor och hannar iaf. Och en mal. Så inga yngel nu, om inte några av honorna blir på smällen :S. Jag har bara ett akvarium, så kan ej ta upp dem

      Jo men jag vill ha guppys de är ju så fina och akvariumet är ju inte så stort så de är ju lagom storlek på dem också.

      Kommentar

      • Markus1984
        • November 2008
        • 2606

        #4
        Köp en arg liten fisk som kan smaska i sig lite yngel! Och sen är det så grymt att om man vill hålla akvariet "rent" från krokiga guppys får man ta bort de som blivit krokiga helt enkelt. För ynglar av sig gör dom ändå.

        Ett tips är att sänka temperaturen till kanske 21-22 grader, då förökar dom sig inte lika mycket och blir inte lika stressiga.(då lever dom antagligen längre också)

        Livslängden kan variera men allt från 6 månader till 3 år.

        Jag har själv ett 'odlings-kar' med guppy. När någon vuxen fisk dör så ersätter jag med en annan från en annan affär med annan leverantör för att minska risken för inavel.

        Sen har jag även ett par mollysar som äter lite yngel då och då.
        Medlem i Västerås Akvarieförening www.vaaf.se!

        Kommentar

        • Scandi
          • February 2008
          • 131

          #5
          Tack för tipsen och infot! aja, har inte hjärta att ta livet av de krokiga ändå, får väl skaffa mig en yngelätare >.
          Kommer malen misstycka om jag sänker temperaturen tro? det är en slags pleco.

          Tjusig gitarr förresten!

          Kommentar

          • tummen
            • March 2005
            • 5199

            #6
            Ursprungligen postat av Scandi
            Tack för tipsen och infot! aja, har inte hjärta att ta livet av de krokiga ändå, får väl skaffa mig en yngelätare >.
            Kommer malen misstycka om jag sänker temperaturen tro? det är en slags pleco.

            Tjusig gitarr förresten!
            Malen klarar sig nog.
            Tänk på att dåliga fiskar aldrig skall få föra sina gener vidare, oavsett orsak, de kan få krokiga ryggar av många olika anledningar, det behöver inte vara genetiskt betingat. Gamla guppy t.ex. kroknar ofta när de blir äldre. Om du tar bort dem hjälper du bara till med det rovfiskar skulle ha gjort i naturen.....och har man fiskar får man ibland göra lite otrevliga saker med, för deras eget "bästa" om man nu kan säga så, för hur kul skulle det vara om de led hela tiden och du inte tog bort dem? För övrigt blir ett akvarium med bara hanar lite tråkigt tycker jag, själva scharmen med guppy är ju att se dem födas och växa upp också. Lycka till. (hur du än gör).
            Thomas "tummen" Wallén

            Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

            Kommentar

            • Scandi
              • February 2008
              • 131

              #7
              Jävlar i helvete nu har det kommit en massa med yngel igen! och de är bergis kusiner med sig själva hela högen! men söta är de :S

              Ingen av fiskarna ser ut att lida, om man säger så, de ser bara lite... krokiga och små ut, 3 av de vuxna honorna alltså.

              Håller med dig, tummen, om att man inte ska låta dåliga gener föras vidare, men kan verkligen inte utföra detta i praktiken. KAN inte avliva en till synes frisk (om än ful) fisk. ;(

              TIPS på en fisk som frossar i yngel?! eller kan jag sära på honor och hanar med ett nät ist?

              Kommentar

              • MrArboc
                • March 2007
                • 56

                #8
                Ursprungligen postat av Scandi
                Håller med dig, tummen, om att man inte ska låta dåliga gener föras vidare, men kan verkligen inte utföra detta i praktiken. KAN inte avliva en till synes frisk (om än ful) fisk. ;(
                En krokig hona är knappast "frisk". Klarar du själv inte av att avliva dom får du be en vän eller släkting att hjälpa dig. Har man djur måste man ta ansvar även för de mindre roliga delarna. Att vara "snäll" och låta en missbildad fisk som inte kan simma ordentligt eller leva normalt överleva och t.o.m. föröka sig gränsar faktiskt till djurplågeri IMHO.

                Kommentar

                • Scandi
                  • February 2008
                  • 131

                  #9
                  Nej nu måste jag säga ifrån, du får tycka vad du vill de där fiskarna avlivas INTE. De har en böj på ryggen, kan ta kort kankse senare om jag får tid. Simmar normalt, och beter sig normalt -lika pigga och glada som de andra snyggare fiskarna.

                  Förstår mycket väl att det här inte kan fortsätta. Inaveln kommer garanterat bara bli värre och värre, och tillslut sitter jag där med fiskar som bör avlivas. Skulle helst sära på dem. Får nog bi så, på ngt vänster...

                  Kommentar

                  • NIC
                    • January 2008
                    • 5121

                    #10
                    Ursprungligen postat av Scandi
                    Nej nu måste jag säga ifrån, du får tycka vad du vill de där fiskarna avlivas INTE. De har en böj på ryggen, kan ta kort kankse senare om jag får tid. Simmar normalt, och beter sig normalt -lika pigga och glada som de andra snyggare fiskarna.

                    Förstår mycket väl att det här inte kan fortsätta. Inaveln kommer garanterat bara bli värre och värre, och tillslut sitter jag där med fiskar som bör avlivas. Skulle helst sära på dem. Får nog bi så, på ngt vänster...
                    Ju fortare desto bättre!

                    http://www.youtube.com/user/findingusernamesux11

                    Kommentar

                    Arbetssätt...