Färger vid parning ?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • miirah
    • January 2009
    • 155

    Färger vid parning ?

    Hejsan, är det någon som vet vilka färger som är " domenanta " om man parar guppy?
  • ansjo
    • November 2005
    • 29967

    #2
    Nu kanske jag är ute på djupt vatten, men tror du det är någon färg som är dominant?
    Att de får fram olika färger på Guppy har nog mer med urvalsodling i ett antal generationer att göra än att någon färg är dominant. Annars kanske man skulle se en övervägande majoritet på en viss färg än vad man gör...
    /Anders

    Medlem i NCS - givetvis!

    Kommentar

    • miirah
      • January 2009
      • 155

      #3
      okej.. så det finns ingen typ ?

      Kommentar

      • ansjo
        • November 2005
        • 29967

        #4
        Ärligt, jag vet inte.
        Men skulle det finnas skulle jag bli lite förvånad pga de anledningar jag skrev i det förra inlägget.
        Däremot om man ser själva grundfärgen så är det väl två som man oftast ser, den vanliga grå och den gula. Dessa färger kan nog vara dominanta i olika blandningar, och sekundärt blir kanske då deras färger på fenorna det lite med.
        /Anders

        Medlem i NCS - givetvis!

        Kommentar

        • Simon H
          • January 2008
          • 515

          #5
          jag skulle nog också hålla med ansjo men jag vet inget om det?.

          Kommentar

          • MrArboc
            • March 2007
            • 56

            #6
            Ursprungligen postat av ansjo
            Nu kanske jag är ute på djupt vatten, men tror du det är någon färg som är dominant?
            Att de får fram olika färger på Guppy har nog mer med urvalsodling i ett antal generationer att göra än att någon färg är dominant. Annars kanske man skulle se en övervägande majoritet på en viss färg än vad man gör...
            Det där är en hel vetenskap och det är ju många anlag som spelar in - vissa är dominanta, andra är recessiva och ynglet måste alltså ärva anlaget från båda föräldrarna för att det ska bli synligt.

            Men att fråga om en "färg" är dominant är ju att förenkla det lite väl mycket.

            (ansjo - jag vet att det inte var du som ställde frågan)

            Kommentar

            • ansjo
              • November 2005
              • 29967

              #7
              Det är lugnt, och kör på med det både du och andra kan. Det är ganska kul detta med anlag och vad som är dominant, men färger på just guppy är lite osäker mark tror jag...
              /Anders

              Medlem i NCS - givetvis!

              Kommentar

              • MrArboc
                • March 2007
                • 56

                #8
                Ursprungligen postat av ansjo
                Det är lugnt, och kör på med det både du och andra kan. Det är ganska kul detta med anlag och vad som är dominant, men färger på just guppy är lite osäker mark tror jag...
                Få - om någon - som verkligen forskar på det, dom som linjeavlar speciella utseenden parar på det som ser likadant ut och då spelar det ju ingen större roll om det är dominant eller recessivt. Därmed kan man dock få väldigt intressanta resultat om man har ett mixat gäng som får föröka sig slumpmässigt Nästan synd att jag bestämt mig för att bara ha så rena Endlers som det går den här gången...

                Kommentar

                • miirah
                  • January 2009
                  • 155

                  #9
                  Okeej ..

                  Kommentar

                  • Eidis
                    • February 2008
                    • 33

                    #10
                    Jag är inte eller så hajj på genetik, men jag vet en tjej som bara har röda guppys, och hon har provat att släppa i en hane i en annan färg men alla yngel blir i alla fall röda, så jag skulle kanske gissa på att rött är en dominant färg? Bara mina spekulationer, vore roligt om det var någon som visste

                    Kommentar

                    • ansjo
                      • November 2005
                      • 29967

                      #11
                      I det fallet tror jag mer på något som ungfödare har, som kallas förrådsbefruktning. Hon blir befruktad en gång, men detta räcker för att hon ska föda ett antal kullar med yngel som kommer från en hanne.
                      Kanske efter hon har fött några kullar kommer den svarta färgen att slå igenom, men det kan nog ta 4-5 omgångar med yngel.
                      /Anders

                      Medlem i NCS - givetvis!

                      Kommentar

                      • lekmedfiskar
                        • February 2009
                        • 2

                        #12
                        Ursprungligen postat av miirah
                        Hejsan, är det någon som vet vilka färger som är " domenanta " om man parar guppy?
                        Finns en online-bok till höger på den här sidan där tar dom upp det.. http://hynt.info.se
                        Senast redigerad av lekmedfiskar; 21 February 2009, 20:58.

                        Kommentar

                        • gunillanillan
                          • May 2006
                          • 1

                          #13
                          Hej!

                          Jag rekomenderar att du läser på Svenska gyppysällskapets sida här http://hem.passagen.se/mikeno/index.htm

                          eller på deras forum eller kunskapsbank längst ner på sidan här http://www.akvarietorget.se/

                          Obs! Du kan bara se bilderna om du är inloggad/medlem.

                          Där vet jag att du kan hitta en del av svaret du söker även om det är ganska mer komplicerat än vad du tror. Dessutom så stämmer det vad ovanstående beskriver med att de har förrådsbefruktning.

                          /Gunilla

                          Kommentar

                          Arbetssätt...