Levandefödare i hårt vatten

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Hujedamig
    • July 2007
    • 167

    Levandefödare i hårt vatten

    Jag har ett 63 liters som jag tänkte ha snäcklekare i, finns det någon levandefödare som skulle kunna gå där tillsammans? pH kommer att ligga på strax över 8.

    Alla tips tas tacksamt emot
    man kan inte bromsa sig ur en uppförsbacke/ Sally Santesson
    http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=127769
  • ansjo
    • November 2005
    • 29967

    #2
    Det tror jag inte ska vara några större problem, däremot att blanda snäcklekare och ungfödare tror jag inte så mycket på, då de riskerar att få ganska mycket pisk...
    /Anders

    Medlem i NCS - givetvis!

    Kommentar

    • JojjeN
      • June 2008
      • 3567

      #3
      Pisk vet jag inte, men dom kanske blir bitna.

      *ser framför mig en snäcklekare med piska som helt galet simmar efter en liten guppy*
      Tillbaks efter paus.

      Kommentar

      • Hujedamig
        • July 2007
        • 167

        #4
        Ursprungligen postat av ansjo
        Det tror jag inte ska vara några större problem, däremot att blanda snäcklekare och ungfödare tror jag inte så mycket på, då de riskerar att få ganska mycket pisk...
        Ursäkta om jag är dum kanske men jag förstår inte riktigt, det skall inte vara några större problem men du tror inte på det??

        Jag tar även tacksamt emot tips på andra fiskar som skulle kunna funka. Även om jag vet att jag är på forumet för levandefödare.
        man kan inte bromsa sig ur en uppförsbacke/ Sally Santesson
        http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=127769

        Kommentar

        • JojjeN
          • June 2008
          • 3567

          #5
          Snäcklekare kan vara ganska tuffa, så levandefödarna kan nog få smäll som ansjo säger.
          Tillbaks efter paus.

          Kommentar

          • ansjo
            • November 2005
            • 29967

            #6
            Jepp, att de skulle klara vattnet är säkert inga problem, det är sällskapet som jag är lite skeptisk mot.

            Men visst kan det funka, så det är mer eller mindre omöjligt att svara på den frågan till 100% eftersom alla fiskar är individer.
            Det är ungefär som att ha slöjguppy och kampfiskhanne ihop, det kanske funkar 1 gång av 100, men det är just den 100:e gången man hör när man skriver rådet att inte ha dem tillsammans.
            /Anders

            Medlem i NCS - givetvis!

            Kommentar

            • Hujedamig
              • July 2007
              • 167

              #7
              Aha nu förstod jag!!

              Så då är det kanske bara att pröva och se dessa fiskar skulle gå i akvariet innan snäcklekarna kommer dit
              man kan inte bromsa sig ur en uppförsbacke/ Sally Santesson
              http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=127769

              Kommentar

              • ansjo
                • November 2005
                • 29967

                #8
                Eller skaffa snäcklekarna först och se hur de är, innan du skaffar ungfödare till karet. Det kan mycket väl bli fullt ös i karet med bara snäcklekarna, och annan fisk bara blir överflödigt.
                /Anders

                Medlem i NCS - givetvis!

                Kommentar

                • M B
                  • December 2007
                  • 152

                  #9
                  Om man nu vill ha ungfödare tillsammans med snäcklekare kan det vara bra att släppa i ungfödarna innan snäcklekarna. Snäcklekarna har då inte hunnit bilda revir och vänjer sig då vid sin omgivning och sitt sällskap under tiden de bildar revir. Det kan då också vara bra att ha ett relativt högt och stort kar så att det finns plats i höjdled och sidled från snäckorna sett.
                  Mikael
                  www.poecilia.org

                  Kommentar

                  • åheim
                    • April 2006
                    • 13110

                    #10
                    det som talar emot att ha levandefödare tillsammans med snäcklekare är att de huserar överallt i karet och vistas mycket även på botten och det kommer bara leda till trubbel när de stör och inkräktar på snäcklekarnas revir! de lever i en så begränsad miljö så trivsel tillsammans är oerhört viktig anser jag!
                    Viva Leo Buscaglia

                    Kommentar

                    • M B
                      • December 2007
                      • 152

                      #11
                      Jag har just nu ungefär 30 black molly på tillväxt i mitt tanganyikakar. De huserar överallt förutom bland just snäcklekarnas snäckor som utgör en fjärdedel av bottenytan... men så är det ett 540 också.
                      Mikael
                      www.poecilia.org

                      Kommentar

                      • Simon H
                        • January 2008
                        • 515

                        #12
                        Som jag tror så kan nog platy passa in med snäklekare men ha inte för mycket platy annars kan nog platyna bli väldigt jagade av snäklekarna!.

                        Kommentar

                        • Hujedamig
                          • July 2007
                          • 167

                          #13
                          Ok om det blir någon levandefödare så blir det förmodligen några platy och dom får gå i först så kommer snäcklekarna sen
                          man kan inte bromsa sig ur en uppförsbacke/ Sally Santesson
                          http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=127769

                          Kommentar

                          • M B
                            • December 2007
                            • 152

                            #14
                            Det är bättre med många än få... då sprids aggressionen på många fler individer.
                            Mikael
                            www.poecilia.org

                            Kommentar

                            Arbetssätt...