Segelfensmolly biter på fenor!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Huummer
    • February 2009
    • 11

    Segelfensmolly biter på fenor!

    Precis som rubriken lyder Köpte för ungefär en vecka sen 2 stycken segelfensmolly till akvariet, en hona och en hane. Hanen är jättelugn och fredlig, medans honan några dagar efter flytten blivit helt sprallig och biter sönder min slöjstjärts fenor och jagar honom hela tiden! Fenorna försvinner bara mer och mer, och idag såg jag en bit av hans fena ligga på botten och bli tuggad på av en pansarmal. Har nu satt mollyn i ett eget pyttelitet akvarium så att slöjstjärten ska få vila lite, men hon verkar inte trivas där.

    Nu är min fråga: kan man göra nåt åt bitandet? Eller får jag helt enkelt stå ut med det? Kan jag ta tillbaka henne dit jag köpte henne och köpa en ny? eller är det likadant med alla honor?

    Tacksam för svar
  • Simon H
    • January 2008
    • 515

    #2
    Mmmm jag skulle byta henne mot en annan hona för din hona som du har nu är nog stressad så byt ut henne det skulle jag ha gjort

    Kommentar

    • Huummer
      • February 2009
      • 11

      #3
      okay :/ får nog åka iväg imorgon så det blir gjort så fort som möjligt. tack för hjälpen

      Kommentar

      • Maria - Sjöjungfru

        • January 2004
        • 4236

        #4
        Jag är inte så säker på att det hjälper att byta ut henne. Det är inte helt ovanligt att molly går på t ex slöjstjärt. Slöjstjärten är alldeles för långsam och påminner om en "skadad" fisk í sitt rörelsemönster.
        Maria - Sjöjungfru

        Kommentar

        • M B
          • December 2007
          • 152

          #5
          Slöjstjärtar är svåra att hålla med andra fiskar i och med att de ofta blir fenbitna. Slöjstjärtar och segelfensmolly har också helt skilda temperaturkrav. En slöjstjärt mår bäst i rumstemperatur eller lite under och en segelfensmolly mår bäst i 28-30 grader.
          Mikael
          www.poecilia.org

          Kommentar

          • Huummer
            • February 2009
            • 11

            #6
            Ursprungligen postat av Maria - Sjöjungfru
            Jag är inte så säker på att det hjälper att byta ut henne. Det är inte helt ovanligt att molly går på t ex slöjstjärt. Slöjstjärten är alldeles för långsam och påminner om en "skadad" fisk í sitt rörelsemönster.
            Mina 5 andra mollys biter inte alls ? =/

            Kommentar

            • Maria - Sjöjungfru

              • January 2004
              • 4236

              #7
              Ursprungligen postat av Huummer
              Mina 5 andra mollys biter inte alls ? =/
              Jag skrev inte att det inte skulle funka, bara att det kanske inte hjälper.
              Maria - Sjöjungfru

              Kommentar

              Arbetssätt...