Segelfensmolly som vägrar föda!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • JeBoro

    Segelfensmolly som vägrar föda!

    Jag köpte två smällfeta honor för tre veckor sen som jag stoppade i var sitt yngelkar. Den ena fick ca 60st yngel efter en vecka men den andra honan som är ännu större har inte fött än.
    Jag börjar tro att hon inte får ut ynglena, hon står i ett hörn på botten stilla hela tiden, men blir pigg och äter när jag matar.

    Finns det något man kan göra för att hjälpa henne, jag har provat att höja temperaturen och jag har även hällt i salt för jag läste någonstans att det kunde hjälpa.

    Tacksam för svar
  • Simon H
    • January 2008
    • 515

    #2
    Mmmm ja jag har haft segelfensmolly och jag hade samma problem som du har men jag tror att dom är lite stressade har du mycket fiskar hur stort akvarie har du mmmm det kan va så att du stressar dom för mycket men häll i nått medel som får dom att lugna sig lite så kanse så får du yngel av dom men prova det jag skrev att va lite lugnare med mollyna.

    Kommentar

    • Saruman
      • October 2007
      • 183

      #3
      Vilken temp har du i akvariet?

      Kommentar

      • JeBoro

        #4
        Tack för snabba svar

        Jag har 26.5 grader i akvariet.
        Hon är ensam i ett yngelkar där hon har haft lugn och ro hela tiden så jag tror inte att hon är stressad. Endast några större yngel som sällskap. Och hon fick gå direkt i det karet när jag hade köpt henne så jag har inte behövt jaga henne med håv heller.

        Vilken temp är bäst att ha, ska jag höja eller sänka?

        Kommentar

        • Simon H
          • January 2008
          • 515

          #5
          mmmm jag kan gissa på 25 eller 26 och kanse 27 det hade jag när jag hade segelfensmolly.

          Kommentar

          • Flaxss
            • November 2008
            • 1718

            #6
            dom flesta molly arter vill ha varmt vatten och trivs även bra om det går upp till 30c. dock varmare det blir desto mer syre måste man tillföra och ha rent vatten, molly dom skiter ner vattnet mycket.

            jag har aldrig varit med om det som du skriver, har väl haft turen att alltid fått vitala honor. vänta och se om hon föder.

            har du ett eget kar för odling? om du redan har yngel där så hade jag inte vågat ha honan där i. hon kan ev äta ynglen. jag själv har haft lite olika molly en del åt sina egna yngel medan andra inte brydde sig.

            har du en sådan yngelkasse som hänger i karet, så är den stressande för honan.

            Kommentar

            • JeBoro

              #7
              Ja det tänkte jag inte på jag har henne i en kasse i yngelkaret, en sån som släpper ut ynglen direkt i karet. Det är ju klart att hon blir lite stressad i den det tänkte jag inte på alls.

              Men sen vet jag ju inte hur länge hon har varit "gravid" heller men det måste vara dags snart för det ser ut som hon ska spricka.
              Kan jag ha kvar henne ett par dagar till eller tror ni det är för plågsamt för henne. Hon kanske mår bättre i det stora karet men då kan jag inte ta hand om ynglen, det karet är på 375l.

              Kommentar

              • Guest

                #8
                Ursprungligen postat av JeBoro
                Ja det tänkte jag inte på jag har henne i en kasse i yngelkaret, en sån som släpper ut ynglen direkt i karet.
                Fattar inte. Segelfensmolly rör inte sina yngel, är karet tomt förövrigt?

                Kommentar

                • Flaxss
                  • November 2008
                  • 1718

                  #9
                  Ursprungligen postat av Anettejt
                  Fattar inte. Segelfensmolly rör inte sina yngel, är karet tomt förövrigt?
                  jag har haft olika individer som ätit egna yngel. dock har väl flertalet inte gjort det.

                  Kommentar

                  • Flaxss
                    • November 2008
                    • 1718

                    #10
                    Ursprungligen postat av JeBoro
                    Ja det tänkte jag inte på jag har henne i en kasse i yngelkaret, en sån som släpper ut ynglen direkt i karet. Det är ju klart att hon blir lite stressad i den det tänkte jag inte på alls.

                    Men sen vet jag ju inte hur länge hon har varit "gravid" heller men det måste vara dags snart för det ser ut som hon ska spricka.
                    Kan jag ha kvar henne ett par dagar till eller tror ni det är för plågsamt för henne. Hon kanske mår bättre i det stora karet men då kan jag inte ta hand om ynglen, det karet är på 375l.
                    har du mycket växter så kommer nog en hel del yngel överleva i karet. om du inte har ytlevande fiskar eller fiskar som verkligen tar yngel.

                    jag tycker inte om sådana kassar. det blir en väldigt utsatt läge för honan. dom hade nog mått bättre av att föda inne i en växt rugga i karet.

                    Kommentar

                    • Guest

                      #11
                      Ursprungligen postat av Flaxss
                      jag har haft olika individer som ätit egna yngel. dock har väl flertalet inte gjort det.
                      Min erfarenhet med Segelfensmolly är att de inte äter sina yngel om de inte stressas, vilket de görs om de är i ett yngelkar (om de öht föder i ett sånt) eller i ett för trångt akvarium.

                      Kommentar

                      • Flaxss
                        • November 2008
                        • 1718

                        #12
                        Ursprungligen postat av Anettejt
                        Min erfarenhet med Segelfensmolly är att de inte äter sina yngel om de inte stressas, vilket de görs om de är i ett yngelkar (om de öht föder i ett sånt) eller i ett för trångt akvarium.
                        det var i ett 500L kar med regelbunden matning. jag såg det med egna ögon att dom ett par gånger åt upp ynglen. men det är väl ovanligt att dom gjorde så. dom jag haft därefter har inte ätit yngel.

                        Kommentar

                        • JeBoro

                          #13
                          Ursprungligen postat av Flaxss
                          har du mycket växter så kommer nog en hel del yngel överleva i karet. om du inte har ytlevande fiskar eller fiskar som verkligen tar yngel.

                          jag tycker inte om sådana kassar. det blir en väldigt utsatt läge för honan. dom hade nog mått bättre av att föda inne i en växt rugga i karet.

                          Jag har ett par stora scalarer som är rätt så glupska, men hon får gå tillbaka dit för jag vill inte stressa ihjäl henne. Jag har ju ändå yngel kvar från den andra honan.

                          Tack för hjälp och synpunkter

                          Kommentar

                          • JeBoro

                            #14
                            Så nu vart det klart, nu bor hon i 375l karet igen. Hon stack undan in i växterna direkt. Skulle inte förvåna mig om hon är smal och nyförlöst imorn

                            Kommentar

                            Arbetssätt...