Vad är det för fel på min guppyhona?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Alvakvarium
    • January 2009
    • 85

    Vad är det för fel på min guppyhona?

    För några månader sen köpte jag en ny guppyhona. Det såg ut som om hon hade yngel i magen, för hon va verkligen jättetjock. Men efter ett tag i mitt akvarium så blev hon smalare och smalare, och inga yngel kom. Och nu har hon någon konstig böj på ryggen, som hon haft ett tag. Kan tyvärr inte lägga in ngra bilder på det. Någon som känner igen detta?
  • XenOn
    • March 2008
    • 1008

    #2
    Anledningen till att hon blev smalare och smalare är troligtvis att hon fött ynglen. Dina andra fiskar har med all säkerhet lyckats sluka dem om du då inte har ett tätt planterat akvarium. En del guppyhonor blir svagare och dör efter att de fött, vet dock inte vad den sjukdomen heter. Någon som kan fylla i?
    Gräv bort Sverige från Skåne! Hellre köpenhamn som huvudstad.

    Kommentar

    • svetzarn
      • February 2009
      • 25

      #3
      Emellertid har de framodlade slöjformerna visserligen betydligt större stjärtfenor än naturformerna, men det är inte fenans rent fysiska större tyngd som ger den krokiga ryggen, utan en genetisk defekt som följer med vissa färgvarianter. Därför kan man i fångenskap också se guppy med små stjärtfenor men böjda ryggar. Fiskarnas allmäntillstånd kan förbättras något om man tillför lite koksalt i vattnet. Guppyn är egentligen anpassad för ett relativt hårt och basiskt vatten.

      Kommentar

      • Nina82
        • January 2008
        • 6610

        #4
        Varierad kost hjälper oxå till att förstärka fisken.
        Din hona har med största sannolikhet fött sina yngel (precis som ZenOn skrev) och en tömd Guppyhona kan se sjukligt smal ut.
        12L 12L 24L 24L 24L 24L
        38L 54L 54L 63L 450L

        Kommentar

        Arbetssätt...