Uppfödning av ungfödare

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Vivianne
    • December 2008
    • 14

    Uppfödning av ungfödare

    Jag köpte ett nytt akvarium 2008, ett 375 l efter att jag haft ett 150 liter länge. Jag har alltid gillat platy och guppy. I det lilla akvariet så har det kommit yngel med jämna mellanrum och en del åts upp och när det blev för många så gav jag bort dom. Nu så köpte jag guldlyrmollys som verkligen trivs och ynglar av sej. Så nu börjar det bli lätt panik, jag har fullt med platy, guppy och mollyyngel. Jag förhörde mej med en handlare här i närheten om han kunde tänka sej att ta emot dom. Men han sa att oftast så växer yngel i sällskapsakvarier så sakta att dom anses gamla innan dom når full storlek.

    Så nu till mina frågor: Hur föder man upp yngel? Hur lång tid ska det ta för dom att nå full storlek? Vilken mat ger man? Är det omöjligt att föda upp dom rätt i ett sällskapsakvarium? eller ska man ha ett mindre akvarium och flytta över yngeln när man ser dom?

    Mvh Vivianne
  • jagsjalv
    • February 2006
    • 139

    #2
    Ursprungligen postat av Vivianne
    Jag köpte ett nytt akvarium 2008, ett 375 l efter att jag haft ett 150 liter länge. Jag har alltid gillat platy och guppy. I det lilla akvariet så har det kommit yngel med jämna mellanrum och en del åts upp och när det blev för många så gav jag bort dom. Nu så köpte jag guldlyrmollys som verkligen trivs och ynglar av sej. Så nu börjar det bli lätt panik, jag har fullt med platy, guppy och mollyyngel. Jag förhörde mej med en handlare här i närheten om han kunde tänka sej att ta emot dom. Men han sa att oftast så växer yngel i sällskapsakvarier så sakta att dom anses gamla innan dom når full storlek.

    Nu var det ett tag sedan jag drev upp yngel men skulle tro att det ungefär ett halvår beroende på hur mycket mat och hur täta vattenbyten.

    Så nu till mina frågor: Hur föder man upp yngel? Hur lång tid ska det ta för dom att nå full storlek? Vilken mat ger man? Är det omöjligt att föda upp dom rätt i ett sällskapsakvarium? eller ska man ha ett mindre akvarium och flytta över yngeln när man ser dom?

    Mvh Vivianne
    När jag driver upp yngel brukar jag låta honan yngla i ett eget akvarium på ungefär 70 liter där det finns mycket växter. Oftast flyttar jag över en-tre honor på samma gång. Sedan är det bara att mata och byta vatten ofta. När de blir cirka en-två centimeter flyttar jag över dem till ett kar på 150 liter där de får växa sig stora. Även här är det viktigt med mat ofta och täta vattenbyten.

    Lycka till!
    Senast redigerad av jagsjalv; 10 February 2009, 10:41. Anledning: Glömde ange fakta
    /André

    Kommentar

    • tummen
      • March 2005
      • 5199

      #3
      Tänk på att det är viktigt med bra foder om man vill få ynglen att växa bra och fort.
      artemianauplier är väl det som man i början brukar förorda som yngelfoder (dessa finns också i fryst form numera), sedan finns det olika andra frysfoder i olika storlekar; dafnier, cyklops, bosmider, mygglarver (svarta, vita & röda) mysis, räkmix. mm. När du köper frysfoder skall du se till att det är av hög kvalitet.
      Jag använder t.ex. alltid Åled´s foder om jag får tag i detta, och får jag inte tag i det så använder jag högkvalitets torrfoder tills jag kan komma åt Åled´s-fodret. Torrfoder använder jag förresten alltid i kombination med frysfoder. Så mycket variation som möjligt alltså.
      Thomas "tummen" Wallén

      Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

      Kommentar

      • Vivianne
        • December 2008
        • 14

        #4
        Jag ger Artemia, räkmix och röda mygglarver från åleds. Men hur lång tid ska det ta innan dom anses var vuxna eller när anses dom vara gamla? Ska jag flytta dom när jag ser dom till ett större akvarium? kan jag då ha olika kullar tillsammans, alltså dom som är födda olika tider.
        Mvh Vivianne

        Kommentar

        • jagsjalv
          • February 2006
          • 139

          #5
          Även färdigskalad artemia och liquidfry är bra foder för alla sorters yngel. Du kan ha yngel från olika kullar tillsammans så länge de större inte är stora nog att äta upp de mindre.

          Visst kan du flytta yngel från det stora karet när du ser dem men risken finns att de andra fiskarna hinner äta upp flera yngel. I gengäld blir det de starkast som överlever.

          Det tar upp emot ett halvår för guppy att bli säljklar. Hanarna måste få sina stjärtfenor och färger och honorna ska bli stora. Men det här beror mycket på hur mycket och hur bra/varierande mat de får och hur täta vattenbyten du gör.
          /André

          Kommentar

          • tummen
            • March 2005
            • 5199

            #6
            Det blir nog mest uppskattat av handlarna om du levererar vid ungefär ett halvårs ålder, när hanarna just färgat ut ordentligt och fått sina fenor. DÅ och inte senare skall du sälja dem vidare, då har de ungefär ett halvårs liv kvar, om inte mer, och affären kan få tid på sig att sälja dem. (naturligtvis kan du smyga in en del individer som är både äldre och yngre i en sådan leverans, men större delen av ynglen skall vara ungefär halvåret gamla....) Men allt beror som sagts tidigare på foder och övrig skötsel, kanske du kan leverera ungfiskar i fullvuxen storlek redan vid 4-5 månaders ålder? Eller också tar det 7-8 månader, bara du kan veta när tiden har gått hur lång tid det egentligen tog just med dina förhållanden.....
            Senast redigerad av tummen; 11 February 2009, 15:45.
            Thomas "tummen" Wallén

            Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

            Kommentar

            • tummen
              • March 2005
              • 5199

              #7
              Färdigskalad artemia och liquifry (samt frysta/nykläckta levande artemianauplier) är bara till för ynglen under den allra första tiden. De växer bättre om de får större foder så fort de kan äta större bitar. De äter artemianauplier även som vuxna, men det blir DYRT att bara mata med det i längden....
              Thomas "tummen" Wallén

              Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

              Kommentar

              Arbetssätt...