Platy ger inga yngel

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • tummen
    • March 2005
    • 5199

    #16
    Ursprungligen postat av jagsjalv
    En levandefördare kan visst vara "sönderavlad" då det handlar om korsningsprodukter mellan olika arter eller som du själv skriver att de blivit framavlade med onaturligt utseende. Som för till exempel platy och svärdbärare, där det går att korsa arterna. I många fall då man korsar olika arter slutar det med att avkomman är infertil. Även fall där arten drivits så hårt till exempel där platy och svärdbärare fått en sådan onaturlig kropp att det gör det omöjligt för dem att para sig gör att de inte kan få någon avkomma. I detta fall handlar det inte om att de är infertila utan snarare om att arten blivit "sönderavlad".

    Jag tycker absolut att man kan kalla en fisk som inte kan föröka sig på något av dessa sätt för "sönderavlad".
    Nja, jag menade inte på just det sättet, det förs ofta en diskussion här om att vissa arter skulle degenerera på grund av inavel, att de blivit "sönderavlade" alltså.
    I de fall du nämner är det ju tveklöst så att vi människor gjort ett speciellt urval som gör att de blir mindre förmögna att på egen hand föröka sig. Men att dessa arter (t.ex. svärdbärare och platy) skulle bli infertila på grund av hybridisering håller jag inte med om, många fiskhybrider som är fertila i F1 är det även i följande generationer. Utan hybridisering skulle vi inte ha de "svärdbärare" och "platy" som vi nu har att välja på i akvarieaffären. (även om "rätt artnamn när det gäller just dessa vore X."hybridus"!) Att dessa inte är speciellt naturliga och inte kan hittas i naturen är en helt annan sak. När det gäller långfenade varianter så behöver man bara veta vad man gör för att hålla igång stammen. Detta har jag flera gånger tidigare redogjort för, sök här i forumet så får du se, jag kanske kompletterar med en länk om jag hinner framöver, eller så kanske du kan fixa det?
    Thomas "tummen" Wallén

    Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

    Kommentar

    • tummen
      • March 2005
      • 5199

      #17
      Ursprungligen postat av Algie
      Jag har neontetror, rödskalletetror och zebrafiskar. Det svåra nu såhär års är att skaffa mer växter, har 40 mil till närmsta djuraffär, men jag ska prova att sätta dem i mitt lilla kavarium. De kan inte känna sig ensamma då när de plötsligt blir bara de två??

      Anneli
      Hoppsan, detta borde väl ha hamnat mera i forumet "mitt första akvarium", för de arterna du nämner är ju inga levandefödare....

      Dock så räcker det nog tills vidare med vanliga inredningsdetaljer, stenar och rötter t.ex. tills du hinner skaffa växter. När det blir varmare kan man beställa växter via postorder/internet, de kommer i postlådan så slipper du åka så långt, "bara" för växternas skull. Ibland säljs det växter här på z-pet också.
      Thomas "tummen" Wallén

      Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

      Kommentar

      • jagsjalv
        • February 2006
        • 139

        #18
        Ursprungligen postat av tummen
        Nja, jag menade inte på just det sättet, det förs ofta en diskussion här om att vissa arter skulle degenerera på grund av inavel, att de blivit "sönderavlade" alltså.
        I de fall du nämner är det ju tveklöst så att vi människor gjort ett speciellt urval som gör att de blir mindre förmögna att på egen hand föröka sig. Men att dessa arter (t.ex. svärdbärare och platy) skulle bli infertila på grund av hybridisering håller jag inte med om, många fiskhybrider som är fertila i F1 är det även i följande generationer. Utan hybridisering skulle vi inte ha de "svärdbärare" och "platy" som vi nu har att välja på i akvarieaffären. (även om "rätt artnamn när det gäller just dessa vore X."hybridus"!) Att dessa inte är speciellt naturliga och inte kan hittas i naturen är en helt annan sak. När det gäller långfenade varianter så behöver man bara veta vad man gör för att hålla igång stammen. Detta har jag flera gånger tidigare redogjort för, sök här i forumet så får du se, jag kanske kompletterar med en länk om jag hinner framöver, eller så kanske du kan fixa det?
        Jag är böjd att hålla med dig. (även fast jag inte gillar alla de långfenade och framavlade hybriderna) För mig är det sönderavlade fiskar även om de kan föröka sig.
        Men det är så att jag har missuppfattat det här med infertilitet tidigare. Men nu står det klart för mig hur det ligger till.
        /André

        Kommentar

        • tummen
          • March 2005
          • 5199

          #19
          Ursprungligen postat av jagsjalv
          Jag är böjd att hålla med dig. (även fast jag inte gillar alla de långfenade och framavlade hybriderna) För mig är det sönderavlade fiskar även om de kan föröka sig.
          Men det är så att jag har missuppfattat det här med infertilitet tidigare. Men nu står det klart för mig hur det ligger till.
          Jamen då är vi ju överens, vad fint det känns!

          Jag har också svårt för fiskar som avlats på så sätt att de inte längre kan röra sig på ett naturligt sätt, t.ex. ballongmolly, golfbollsguldfisk mfl.

          Däremot kan för det mesta långfenade platy, svärdbärare och gyppy oftast simma hyfsat normalt, så där är jag nog lite mer tolerant än du.... Tricket är att korsa en långfenad HONA med en normalfenad hane som bär på anlagen för långfena, då får man hanar med långa fenor, normalfenade hanar med anlag för långfena, samt normalfenade hanar, observera att de två senare hanarna ser likadana ut, men bara hälften av dem bär på anlagen.
          Thomas "tummen" Wallén

          Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

          Kommentar

          • tummen
            • March 2005
            • 5199

            #20
            Ursprungligen postat av Algie
            Jag har neontetror, rödskalletetror och zebrafiskar. Det svåra nu såhär års är att skaffa mer växter, har 40 mil till närmsta djuraffär, men jag ska prova att sätta dem i mitt lilla kavarium. De kan inte känna sig ensamma då när de plötsligt blir bara de två??

            Anneli
            Jag misstänker att neontetrorna och zebrafiskarna är boven i dramat, snabba och glupska, neonerna attackerar ynglen i området från botten och upp till mitten, zebrafiskarna klipper resten uppe vid ytan. Rödmunstetrorna har nog inte tillräckligt stor mun för att äta yngel, men man kan aldrig veta säkert.
            Thomas "tummen" Wallén

            Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

            Kommentar

            • jagsjalv
              • February 2006
              • 139

              #21
              Ursprungligen postat av tummen
              Jamen då är vi ju överens, vad fint det känns!

              Jag har också svårt för fiskar som avlats på så sätt att de inte längre kan röra sig på ett naturligt sätt, t.ex. ballongmolly, golfbollsguldfisk mfl.

              Däremot kan för det mesta långfenade platy, svärdbärare och gyppy oftast simma hyfsat normalt, så där är jag nog lite mer tolerant än du.... Tricket är att korsa en långfenad HONA med en normalfenad hane som bär på anlagen för långfena, då får man hanar med långa fenor, normalfenade hanar med anlag för långfena, samt normalfenade hanar, observera att de två senare hanarna ser likadana ut, men bara hälften av dem bär på anlagen.
              Även om jag inte gillar det så är det inressant hur aveln fungerar. Färgvarianter har jag inget emot eftersom det inte påverkar fiskens simförmåga men däremot tycker jag inte alls om när man förändrar fiskens fenor och kropp så att de simmar sämre. Men som sagt intressant är det iaf
              /André

              Kommentar

              • tummen
                • March 2005
                • 5199

                #22
                Ursprungligen postat av jagsjalv
                Även om jag inte gillar det så är det inressant hur aveln fungerar. Färgvarianter har jag inget emot eftersom det inte påverkar fiskens simförmåga men däremot tycker jag inte alls om när man förändrar fiskens fenor och kropp så att de simmar sämre. Men som sagt intressant är det iaf
                Intressant ja, man upphör ju aldrig att förvånas, fast de flesta långfenade varianter KAN ju för det mesta simma obehindrat. Det skrev jag ju i förra inlägget, missade du det?

                Over and out.....
                Thomas "tummen" Wallén

                Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

                Kommentar

                • jagsjalv
                  • February 2006
                  • 139

                  #23
                  Ursprungligen postat av tummen
                  Intressant ja, man upphör ju aldrig att förvånas, fast de flesta långfenade varianter KAN ju för det mesta simma obehindrat. Det skrev jag ju i förra inlägget, missade du det?

                  Over and out.....
                  Ja du skrev för det mesta simma hyfsat normalt. Men inte att de kan simma helt normalt. Men vi tycker nog hyfsat lika iaf

                  Men ja over and out...
                  /André

                  Kommentar

                  • Meswe
                    • January 2009
                    • 44

                    #24
                    Same here: 2 platyhanar och 3 honor. Inte ett tecken på sexlust =)
                    1 mollyhane och 3 tjejer. Han drar på alla hela tiden men ingen som tjocknar till eller ynglar. Hur lång tid kan det ta för dem innan de ynglar ut om den dagen nu kommer?

                    Kommentar

                    Arbetssätt...