Platy ger inga yngel

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Algie
    • January 2007
    • 99

    Platy ger inga yngel

    Jag har skrivit tidigare om min Platy som inte vill ge yngel. Jag fick då svar att den visst får yngel men jag har missat det. Men sedan dess 080102 har jag kollat intensivt varje dag många gånger om dagen och det blir inga yngel!!! Hanen är helt oitresserad av honan och hon har inte sett tjockare ut alls. Kan dat vara möjligt att det inte kan bli några? Kan det vara något fel på någon av dem? Eller varför blir det inga barn? Har gjort i ordning ett akvarium så yngel kan få eget när de kommer men....

    MVH Anneli
  • zoolander
    • August 2008
    • 271

    #2
    Har du andra fiskar? Har du bara 1 hane och 1 hona? Isåfallat kanske du ska köpa 1 hane till och 2-3 honor.

    Hur stort är karet? Temperatur på vattnet?

    Kommentar

    • AnnaaGoldFishh
      • September 2008
      • 94

      #3
      jag har samma problem men jag har 2 honor och en hane o hanen verkar helt o intresserad :S

      Kommentar

      • JojjeN
        • June 2008
        • 3567

        #4
        Platy och guppy går inte att få att sluta yngla, om du lyckas stoppa dom till det så skickar jag en tjuga.

        Däremot kan det ju vara så att du/ni sett fel på könet. Djuraffärerna brukar ofta kunna göra det.
        Tillbaks efter paus.

        Kommentar

        • jagsjalv
          • February 2006
          • 139

          #5
          Ett annat alternativ kan vara att de är infertila, alltså att de inte kan få yngel. Om jag inte har fel så är det väll så att vissa levandefödare har blivit sönderavlade så att de blivit infertila.
          /André

          Kommentar

          • Algie
            • January 2007
            • 99

            #6
            Jag har andra fiskar, men tycker det skulle vara otroligt att de hinner äta upp ALLA yngel innan jag hinner se dem. Har kolla ordentligt och det är en hona och en hane. Jag vill inte köpa flera för normalt så blir det många yngel på några Platyn, tänkte bara att skulle vara kul med yngel någon gång. Annars blir akvariet överbefolkat.
            Har ett 50 liters akvarium, ska jag sätta Platyna ensamma i det? Eller blir det för tråkigt för dem?

            Kommentar

            • JojjeN
              • June 2008
              • 3567

              #7
              Konstigt, dock blir yngel väldigt snabbt uppätna.
              Tillbaks efter paus.

              Kommentar

              • Fräken666
                • August 2008
                • 125

                #8
                Jag har både 6 platyhonor med 2 hanar som verkar helt ointresserade av varandra sedan hade jag 3 molly honor och 2 hanar som höll på hela tiden.
                1 yngel på 8 mån har jag sett i mitt 220l, så det kan vara så att du missar det. just nu har jag satt en av mollyhonorna som är gigantiskt tjock i ett 54l men det ända hon gör är att skiter, inte ett yngel.
                Fy vad tråkigt det är att vänta

                Kommentar

                • tummen
                  • March 2005
                  • 5199

                  #9
                  Ursprungligen postat av jagsjalv
                  Ett annat alternativ kan vara att de är infertila, alltså att de inte kan få yngel. Om jag inte har fel så är det väll så att vissa levandefödare har blivit sönderavlade så att de blivit infertila.
                  Just detta har jag ofta påpekat: Akvarierfiskar blir inte "sönderavlade"!

                  Däremot KAN man naturligtvis drabbas av att få tag i någon enstaka hona som inte kan få yngel av någon anledning, då får man naturligtvis skaffa en ny hona, men den gamla kan få bo kvar, för färgerna och allt annat är det väl inget fel på?

                  Ibland får man tag i en hane med långa fina fenor, men ofta kan dessa inte para sig på ett naturligt sätt för även deras gonopodium har blivit förlängt så de inte kan "träffa rätt"....då är det alltså hanen det är "fel" på, och man skall i så fall skaffa en ny normalfenad hane så löser det sig.
                  Thomas "tummen" Wallén

                  Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

                  Kommentar

                  • tummen
                    • March 2005
                    • 5199

                    #10
                    Ursprungligen postat av Algie
                    Jag har andra fiskar, men tycker det skulle vara otroligt att de hinner äta upp ALLA yngel innan jag hinner se dem. Har kolla ordentligt och det är en hona och en hane. Jag vill inte köpa flera för normalt så blir det många yngel på några Platyn, tänkte bara att skulle vara kul med yngel någon gång. Annars blir akvariet överbefolkat.
                    Har ett 50 liters akvarium, ska jag sätta Platyna ensamma i det? Eller blir det för tråkigt för dem?
                    Vad har du för andra fiskar?

                    Vill du bara ha några yngel då och då för att "fylla på" med nya när de gamla börjar tackla av så tycker jag att du skall låta platysarna gå ensamma ett par månader i ditt 50-litersakvarium (tätt planterat) så ser du när ynglen kommer, när de har fötts så flyttar du de vuxna fiskarna och ynglen får gå kvar i en till två månader i extraakvariet, tills de blivit en till två cm långa, då borde det vara riskfritt att flytta dem till det andra akvariet. (men det beror som sagt på sällskapet!)
                    Thomas "tummen" Wallén

                    Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

                    Kommentar

                    • tummen
                      • March 2005
                      • 5199

                      #11
                      Ursprungligen postat av Fräken666
                      Jag har både 6 platyhonor med 2 hanar som verkar helt ointresserade av varandra sedan hade jag 3 molly honor och 2 hanar som höll på hela tiden.
                      1 yngel på 8 mån har jag sett i mitt 220l, så det kan vara så att du missar det. just nu har jag satt en av mollyhonorna som är gigantiskt tjock i ett 54l men det ända hon gör är att skiter, inte ett yngel.
                      Fy vad tråkigt det är att vänta
                      Inget är som väntans tider......

                      Apropå dina hanar: har de så många honor att "dela på" så behöver de inte markera så mycket gentemot varandra, skaffa fler hanar så skall d få se på action! det är ingen risk att honorna blir för stressade med fler hanar, platy är rätt snälla även när de jagar honorna....
                      Thomas "tummen" Wallén

                      Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

                      Kommentar

                      • Nilsrolf
                        • November 2006
                        • 549

                        #12
                        Ursprungligen postat av tummen
                        Vad har du för andra fiskar?

                        Vill du bara ha några yngel då och då för att "fylla på" med nya när de gamla börjar tackla av så tycker jag att du skall låta platysarna gå ensamma ett par månader i ditt 50-litersakvarium (tätt planterat) så ser du när ynglen kommer, när de har fötts så flyttar du de vuxna fiskarna och ynglen får gå kvar i en till två månader i extraakvariet, tills de blivit en till två cm långa, då borde det vara riskfritt att flytta dem till det andra akvariet. (men det beror som sagt på sällskapet!)
                        Är akvariet tät planterat, t ex mossa som nedan vågar jag garantera att det hamnar yngel där, vid några tillfällen har jag bara flyttat hona till annat akvarie utan att tror särskilt att det är något på gång, var och varannan gång kommer det yngel, antar att de är dräktiga många gånger utan att det syns särskilt tydligt

                        Kommentar

                        • tummen
                          • March 2005
                          • 5199

                          #13
                          Ursprungligen postat av Nilsrolf
                          Är akvariet tät planterat, t ex mossa som nedan vågar jag garantera att det hamnar yngel där, vid några tillfällen har jag bara flyttat hona till annat akvarie utan att tror särskilt att det är något på gång, var och varannan gång kommer det yngel, antar att de är dräktiga många gånger utan att det syns särskilt tydligt
                          Nja, finns det t.ex. barber, guldfisk eller tetror i akvariet så klarar sig sällan några yngel, oavsett om det finns mycket växter. Undantag finns men det är sällan. De brukar nog klippa ynglen när de är aldeles nya och skall upp till ytan för att fylla simblåsan......

                          Visst kan de vara dräktiga/havande/på smällen/med yngel utan att det syns, speciellt unga honor brukar kunna få de första 2-3 kullarna (små till antalet) utan att de blir speciellt tjocka, men sedan borde de vara tjocka i fortsättningen eftersom kullarna blir större därefter.
                          Thomas "tummen" Wallén

                          Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

                          Kommentar

                          • Algie
                            • January 2007
                            • 99

                            #14
                            Jag har neontetror, rödskalletetror och zebrafiskar. Det svåra nu såhär års är att skaffa mer växter, har 40 mil till närmsta djuraffär, men jag ska prova att sätta dem i mitt lilla kavarium. De kan inte känna sig ensamma då när de plötsligt blir bara de två??

                            Anneli

                            Kommentar

                            • jagsjalv
                              • February 2006
                              • 139

                              #15
                              Ursprungligen postat av tummen
                              Just detta har jag ofta påpekat: Akvarierfiskar blir inte "sönderavlade"!

                              Däremot KAN man naturligtvis drabbas av att få tag i någon enstaka hona som inte kan få yngel av någon anledning, då får man naturligtvis skaffa en ny hona, men den gamla kan få bo kvar, för färgerna och allt annat är det väl inget fel på?

                              Ibland får man tag i en hane med långa fina fenor, men ofta kan dessa inte para sig på ett naturligt sätt för även deras gonopodium har blivit förlängt så de inte kan "träffa rätt"....då är det alltså hanen det är "fel" på, och man skall i så fall skaffa en ny normalfenad hane så löser det sig.
                              En levandefördare kan visst vara "sönderavlad" då det handlar om korsningsprodukter mellan olika arter eller som du själv skriver att de blivit framavlade med onaturligt utseende. Som för till exempel platy och svärdbärare, där det går att korsa arterna. I många fall då man korsar olika arter slutar det med att avkomman är infertil. Även fall där arten drivits så hårt till exempel där platy och svärdbärare fått en sådan onaturlig kropp att det gör det omöjligt för dem att para sig gör att de inte kan få någon avkomma. I detta fall handlar det inte om att de är infertila utan snarare om att arten blivit "sönderavlad".

                              Jag tycker absolut att man kan kalla en fisk som inte kan föröka sig på något av dessa sätt för "sönderavlad".
                              /André

                              Kommentar

                              Arbetssätt...