Molly dog efter 5 dagar, ska ja tänka på ngt?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Meswe
    • January 2009
    • 44

    Molly dog efter 5 dagar, ska ja tänka på ngt?

    Har ett nyligen uppstartat akvarium sedan några veckor tillbaka..

    Vi skaffade första fiskarna efter en vecka och allt har gått bra.. efter ytterligare en vecka skaffade vi 4st platy och allt har funkat fint, dock så har en av dem sett trött o hängig ut ända sen vi kom hem med dem.. Den har varit mycket för att gömma sig och hålla sig borta, de andra de simmar o leker med de andra mollysarna och äter och verkar må bra allmänt..

    Hur som helst, idag efter gett dem mat imorse så sag jag inte den trötta hängiga fisken, så denare på eftermiddagen när jag skulle stoppa i 2 nya växter ser jag att han ligger på botten stendöd ;(

    Håvade upp han och gjordes oss av med den, men ska man tänka på ngt när fiskar dör så här? kan de påverka de andra fiskarna eller ngt?

    Konstigt fråga kanske men första gången vi har akv. som sagt..

    Som sagt så verkar kardinal stimmet må bra och de resterande fiskarna ser ut att trivas också.. Kanske bara va fisken som va sjuk när vi fick hem dem..

    Tacksam för svar
    Senast redigerad av Meswe; 05 February 2009, 22:28.
  • Nina82
    • January 2008
    • 6610

    #2
    Mest troligt så var den sliten redan när du köpte den men det kan även vara ett tecken på att något inte riktigt står rätt till. Är det något som inte stämmer så är det ju den svagaste som dör först såklart.. håll koll på de andra och observera dem så du märker om något händer.
    Kan nämligen vara nitrit i karet vilket är giftigt även i små mängder. Mata ytterst sparsamt tills karet är inkört för säkerhets skull. Lite, lite varannan, var tredje dag ungefär.
    12L 12L 24L 24L 24L 24L
    38L 54L 54L 63L 450L

    Kommentar

    • Meswe
      • January 2009
      • 44

      #3
      Ursprungligen postat av Nina82
      Mest troligt så var den sliten redan när du köpte den men det kan även vara ett tecken på att något inte riktigt står rätt till. Är det något som inte stämmer så är det ju den svagaste som dör först såklart.. håll koll på de andra och observera dem så du märker om något händer.
      Kan nämligen vara nitrit i karet vilket är giftigt även i små mängder. Mata ytterst sparsamt tills karet är inkört för säkerhets skull. Lite, lite varannan, var tredje dag ungefär.
      Hej

      Nitrit kollar jag hur? Finns test att köpa? Dyrt?

      Mat har dom fått minimängd varje morgon. De i butiken sa mata ytterst lite max en gång per dag.. Är de inte bra?

      Kommentar

      • Nina82
        • January 2008
        • 6610

        #4
        Ursprungligen postat av Meswe
        Hej

        Nitrit kollar jag hur? Finns test att köpa? Dyrt?

        Mat har dom fått minimängd varje morgon. De i butiken sa mata ytterst lite max en gång per dag.. Är de inte bra?
        Bra att de sa att du skulle mata ytterst sparsamt men var dag bör du inte mata.. Dina fiskar kommer inte svälta det kan jag lova dig.

        Nitrittest finns i de flesta zoobutiker. Köp dropptest och inte sticktest eftersom sticktest inte visar så exakt som dropptest.
        Kostar väl 150-200kr eller nåt.. Vet inte exakt.
        12L 12L 24L 24L 24L 24L
        38L 54L 54L 63L 450L

        Kommentar

        • tummen
          • March 2005
          • 5199

          #5
          ....fast HAR du nitrit i vattnet så är ändå lösningen att byta vatten, så varför slösa pengar på "dyra" tester när vattnet kostar typ 3:- per kubik? Men i får ju förståss gärna kolla med tester om ni vill och orkar......

          Vatten skall man ju ändå byta då och då, ni skriver inte hur stort akvarium det är men byt typ 10 liter varje dag i en vecka ungefär så borde ni ha kommit "ikapp".....
          Thomas "tummen" Wallén

          Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

          Kommentar

          Arbetssätt...