Mina guppies nafsar på de andra!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Fernicus
    • January 2009
    • 29

    Mina guppies nafsar på de andra!

    Hej! I mitt skapligt nystartade mixakvarium har jag börjat få ett problem med mina guppys/guppies, dom biter nämligen i fenorna på både min "stora-ögon-guldfisk" och min kamphane. Är detta normalt beteende för guppy? Dom sa ingenting på djuraffären om att dom är fenbitare.. Hur bör jag göra, borde jag göra mig av med mina guppys så att dom med lite längre fenor får vara ifred?
  • Nina82
    • January 2008
    • 6610

    #2
    Att fiskar biter i slöjstjärtars fenor är väldigt vanligt. Det beror på att slöjstjärtar rör sig på ett sätt som för vanliga fiskar ser ut som en skadad fisk. Det pga slöjstjärtens "missbildade" kropp som är långt ifrån normal.
    Att Guppy ger sig på kampfisk är nog lite mer ovanligt eftersom det brukar vara tvärt om.
    Det måste vara en ytterst snäll kampfisk du har som inte ger sig på både slöjisen och Guppyn. I vanliga fall brukar kampfiskar ge sig på andra fiskar med långa fenor så som just Guppy och Slöjstjärt.
    Har svårt att tro att mixen Kampfisk, Guppy och Slöjstjärt kan bo ihop en längre tid utan att någon blir mobbad så jag tycker du ska tänka om ang. val av fisk.

    Hur stort är ditt kar?
    Är karet litet bör du sälja/ge bort/ byta in din Slöjstjärt eftersom den kräver ganska stort kar.
    Satsa ist bara på en av de sorter du har så kommer du slippa dessa problem i fortsättningen.
    12L 12L 24L 24L 24L 24L
    38L 54L 54L 63L 450L

    Kommentar

    • Fernicus
      • January 2009
      • 29

      #3
      Tack!
      Ja jag tyckte också det var konstigt, för kampfisken blev polare direkt med slöjstjärten, och slöjstjärten verkade skydda och trösta kampfisken när guppiesarna bet honom. Jag har ett 115liters "kar", räcker detta för en slöjstjärt? Jag gör mig hellre av med mina guppies, då dom inte har någon "personlighet" gentemot vad slöjstjärten och de andra har. Den heter förövrigt Perra och är en sur gammal gubbe, dels för minen han gör och dels för att det ser ut som han skäller på mig när jag tittar på honom

      Kommentar

      • Nina82
        • January 2008
        • 6610

        #4
        115L funkar bra och testa ge bort dina Guppy och se om det blir bättre..
        Hoppas din Perra och kampfisken förblir vänner då
        12L 12L 24L 24L 24L 24L
        38L 54L 54L 63L 450L

        Kommentar

        • Fernicus
          • January 2009
          • 29

          #5
          En polare fick ta över bråkstakarna idag, och plötsligt speds ett lugn över karet ^^ Perra och kampfisken (inte kommit på namn åt honom än) är fortfarande vänner, så det ser ut som det blir en livslång vänskap. Tack för hjälpen!

          Kommentar

          Arbetssätt...