Färg hos platy

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Sara1111
    • April 2007
    • 202

    Färg hos platy

    Min platys har ynglat av sig och numera simmar det omkring 4 ursöta små yngel i akvariet. Mamman är helröd liksom hennes föräldrar och åtminstonde "mormor". Pappan är röd med svarta fenor, hans föräldrar vet jag inget om. Alla yngel har svarta stjärtfenor och det är ju inte så konstigt. Det underliga är att 3 av ynglen i övrigt är röda och den sista gul!
    Hur blev det så? Nån som vet något om hur färgerna nedärvs?
    Den som simmar mot strömmen, simmar ändå i den.
  • tummen
    • March 2005
    • 5199

    #2
    Ursprungligen postat av Sara1111
    Min platys har ynglat av sig och numera simmar det omkring 4 ursöta små yngel i akvariet. Mamman är helröd liksom hennes föräldrar och åtminstonde "mormor". Pappan är röd med svarta fenor, hans föräldrar vet jag inget om. Alla yngel har svarta stjärtfenor och det är ju inte så konstigt. Det underliga är att 3 av ynglen i övrigt är röda och den sista gul!
    Hur blev det så? Nån som vet något om hur färgerna nedärvs?
    Det är säkert frågan om dolda anlag som "klyvs ut" ibland, någon hona kan ha gått med en gul hane i affären och nu föddes hans yngel. Ibland ändras den röda färgen hos platy och blir mera rödorange till gul. Svårt att veta i just ditt fall, men kul att se vad som dyker upp i framtiden!
    Fiskgenetik är ett snårigt ämne, man får nästan vara forskare för att veta hur färgerna nedärvs, så lugna ner dig och vänta och se vad som duker upp istället.....Vill du hålla din fiskgrupp röd även i framtiden får du rensa bort de individer som avviker, du kan ju byta till dig nya röda med akvarieaffären t.ex. Lycka till!
    Thomas "tummen" Wallén

    Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

    Kommentar

    Arbetssätt...