Hur tålig är guppy?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • gickan_87
    • November 2003
    • 1873

    Hur tålig är guppy?

    Hade för 5 år sedan guppy. En underbar fisk i mitt tycke. Dock en väldigt känslig fisk har jag märkt. Dör dem inte den första veckan så dör honorna när de ska föda första gången och kvar är hanarna. Så tröttnade till slut och skaffade platy istället.

    Men är nu sugen på att skaffa 1-2 hanar och 2-4 honor för att prova. Men undrar om det är bättre att köpa från privat eller från zoobutiken?
  • ansjo
    • November 2005
    • 29967

    #2
    Eller kanske prova Endlers guppy?
    De är betydligt lättare att ha att göra med och i mina ögon minst lika snygga.
    Så här kan de tex se ut:
    Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0115.JPG
Visningar: 1
Storlek: 298,4 KB
ID: 2104711
    /Anders

    Medlem i NCS - givetvis!

    Kommentar

    • gickan_87
      • November 2003
      • 1873

      #3
      Fast tycker dem är för små

      Kommentar

      • illerfisken
        • January 2009
        • 313

        #4
        Ursprungligen postat av gickan_87
        Hade för 5 år sedan guppy. En underbar fisk i mitt tycke. Dock en väldigt känslig fisk har jag märkt. Dör dem inte den första veckan så dör honorna när de ska föda första gången och kvar är hanarna. Så tröttnade till slut och skaffade platy istället.

        Men är nu sugen på att skaffa 1-2 hanar och 2-4 honor för att prova. Men undrar om det är bättre att köpa från privat eller från zoobutiken?


        guppy är vad jag tycker en lätt och tålig fisk som klarar att vara i en damm med liten värmare. mina dör inte när dom föder eller första veckan,min kompis hadde några guppys som överlevde 7år!
        http://mfksweden.forum24.se/

        Kommentar

        • gickan_87
          • November 2003
          • 1873

          #5
          Haha kanske jag som fått tag i dåliga exemplar då

          Kommentar

          • doppingen
            • April 2008
            • 1079

            #6
            jag köpte ett gäng guppys för över ett år sen å de lever än förutom en hona som dog efter hur många kullar som helst, jag tycker de verkar mycket tåliga, har inte värmare heller så temperaturen svänger en del men det tål de å även ancistrus,pansarmalar å ciklider som ynglar hej vilt
            MammaMia

            Kommentar

            • Nina82
              • January 2008
              • 6610

              #7
              Ursprungligen postat av gickan_87
              Hade för 5 år sedan guppy. En underbar fisk i mitt tycke. Dock en väldigt känslig fisk har jag märkt. Dör dem inte den första veckan så dör honorna när de ska föda första gången och kvar är hanarna. Så tröttnade till slut och skaffade platy istället.

              Men är nu sugen på att skaffa 1-2 hanar och 2-4 honor för att prova. Men undrar om det är bättre att köpa från privat eller från zoobutiken?
              jag förstår vad du menar. Har själv haft otur med de Guppy som jag köpt och har inte en enda köpt Guppy som överlevt en längre tid.
              Däremot har jag märkt att om man hinner få yngel av dem så blir ynglen mycket tåligare och några honor som dött vid födseln har jag aldrig drabbats av.

              Det bästa är om du kan köpa av privatpersoner. Då får du en fisk som förhoppningsvis är ung och inte sönderstressad av en massa resande och nya omgivningar.
              Ge inte upp
              Lycka till
              12L 12L 24L 24L 24L 24L
              38L 54L 54L 63L 450L

              Kommentar

              • gickan_87
                • November 2003
                • 1873

                #8
                Skönt att nån annan upplevt samma som mig Nina. Ska försöka leta efter några guppys till salu i min närhet

                Kommentar

                • eldhroka
                  • September 2006
                  • 207

                  #9
                  Även jag har haft otur med guppy. De jag fick av en kompis var härdiga men sen honorna från hennes guppy dog ut och jag blev tvungen att börja köpa fisk från affär så har det inte gått särskilt bra. Har köpt in nya honor (igen) för ca en månad sen som kanske är härdigare..En av dessa honor har fått yngel och överlevt Tidigare har jag haft samma problem som dig med att de om inte annat dör när de ska föda.

                  Nu har tyvärr åtminstone några av dessa honor mask och jag ska påbörja avmaskning idag. Vad jag har sett så verkar de två honor som går i yngelkaret ha klarat sig mot mask men det kan ju tyvärr vara så att maskangreppet inte har gått lika långt på dem. Det får framtiden utvisa...

                  Hoppas att du får tag i fina exemplar av guppy

                  mvh
                  eldhroka
                  54 liter 105 liter 450 liter45 l 112 liter

                  Kommentar

                  • tummen
                    • March 2005
                    • 5199

                    #10
                    Ursprungligen postat av ansjo
                    Eller kanske prova Endlers guppy?
                    De är betydligt lättare att ha att göra med och i mina ögon minst lika snygga.
                    Så här kan de tex se ut:
                    [ATTACH]16952[/ATTACH]
                    Skall man vara noga så är det där en endleshybrid.... Din egen eller?

                    Snygga är de i alla fall!
                    Thomas "tummen" Wallén

                    Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

                    Kommentar

                    • ansjo
                      • November 2005
                      • 29967

                      #11
                      Ursprungligen postat av tummen
                      Skall man vara noga så är det där en endleshybrid.... Din egen eller?

                      Snygga är de i alla fall!
                      De är köpte som Asiatisk Endlers, och visst är det en hybrid som de säkerligen har kliat sig i huvudet innan dessa kom till.
                      Jo, de simmar hemma hos mig nu och jag som lovade mig själv -aldrig mer Endlers...
                      /Anders

                      Medlem i NCS - givetvis!

                      Kommentar

                      • tummen
                        • March 2005
                        • 5199

                        #12
                        Ursprungligen postat av ansjo
                        De är köpte som Asiatisk Endlers, och visst är det en hybrid som de säkerligen har kliat sig i huvudet innan dessa kom till.
                        Jo, de simmar hemma hos mig nu och jag som lovade mig själv -aldrig mer Endlers...
                        Skulle tro att de helt enkelt korsat endlershanar med ormskinnshonor, det verkar ju i alla fall vara det som ingår.
                        FÖRRESTEN: Löften är till för att bryta, eller hur var det nu egentligen??????

                        Jag vill gärna komma förbi och kolla på dem 'live' vid något tillfälle, men de går väl inte i ditt stora kar eller hur? DEN läxan borde du ju ha lärt dig sen sist....
                        Thomas "tummen" Wallén

                        Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

                        Kommentar

                        • tummen
                          • March 2005
                          • 5199

                          #13
                          Ansjo: Har du transporterat hem dem själv från asien oxå?
                          Thomas "tummen" Wallén

                          Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

                          Kommentar

                          • ansjo
                            • November 2005
                            • 29967

                            #14
                            Ursprungligen postat av tummen
                            Skulle tro att de helt enkelt korsat endlershanar med ormskinnshonor, det verkar ju i alla fall vara det som ingår.
                            FÖRRESTEN: Löften är till för att bryta, eller hur var det nu egentligen??????

                            Jag vill gärna komma förbi och kolla på dem 'live' vid något tillfälle, men de går väl inte i ditt stora kar eller hur? DEN läxan borde du ju ha lärt dig sen sist....
                            Nej, de går med räkorna i det 6-kantiga karet än så länge, men å andra sidan är jag inte rädd för att släppa dem i det stora karet nu då där gär skalarer, och de vet hur man jagar!
                            Det tog två dagar innan de släppte den första kullen yngel, så det är på rätt väg.

                            Ursprungligen postat av tummen
                            Ansjo: Har du transporterat hem dem själv från asien oxå?
                            Nej, de kommer från Imazo.
                            /Anders

                            Medlem i NCS - givetvis!

                            Kommentar

                            • tummen
                              • March 2005
                              • 5199

                              #15
                              Ursprungligen postat av ansjo
                              Nej, de går med räkorna i det 6-kantiga karet än så länge, men å andra sidan är jag inte rädd för att släppa dem i det stora karet nu då där gär skalarer, och de vet hur man jagar!
                              Det tog två dagar innan de släppte den första kullen yngel, så det är på rätt väg.

                              Nej, de kommer från Imazo.
                              Ja, jag kan bara säga lycka till med dem!
                              Thomas "tummen" Wallén

                              Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

                              Kommentar

                              Arbetssätt...