Odling av guppy

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • tummen
    • March 2005
    • 5199

    #16
    Ursprungligen postat av Jimmy 912
    Jag har hålt på med akvariefiskar i över 8år nu och skulle vilja starta upp en odling med guppy, hur många individer ska jag ungefär ha i ett 54L (60*40*40 cm) Akvarium, antal honor + hannar?
    Vilka olika växter tycker de om m.m?
    Har du något högre mål med din "odling" eller skall du bara titta på när de förökar sig på egen hand?
    Ja själva förökningen får de naturligtvis sköta på egen hand, men själva urvalet kan man ju som akvarist styra ganska hårt om man nu har tid, plats, och ork för att hålla på med det.
    Thomas "tummen" Wallén

    Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

    Kommentar

    • Jimmy 912
      • March 2006
      • 15

      #17
      jag ska väll försöka odla Blue neon, annars har jag inga speciela direktiv. Jag vill ju hälst få en fungerande odling, med välmående och starka individer till att börja med sedan har jag som mål att odla för försäljning.
      Jimmy Pettersson

      Kommentar

      • tummen
        • March 2005
        • 5199

        #18
        Ursprungligen postat av Jimmy 912
        jag ska väll försöka odla Blue neon, annars har jag inga speciela direktiv. Jag vill ju hälst få en fungerande odling, med välmående och starka individer till att börja med sedan har jag som mål att odla för försäljning.
        Om du satsar på lite proffsigare odling än att bara hålla en ren variant så tycker jag att du skall satsa lite tid på att läsa in dig på detta ämne. Tyvärr kan jag nog inte göra dig så "glad" för för det mesta så får man inte så bra betalt för guppy, om du inte kan leverera större mängder av fullvuxen guppy av god kvalitet.
        Skall man få kram kvalitetsguppy så krävs bra med utrymme och riktigt bra foder, samt väldigt väl skötta vattenbyten och annan skötsel. Kanske också att du behöver ha många olika akvarier så du kan avla på flera linjer av varje variant av guppy som du odlar. Detta gör att det för det mesta inte blir någon god ekonomisk affär, men man kan ju för all del göra det bara för att det är kul också....!?

        Svenska guppysällskapet kan också vara bra om du vill fördjupa dig mer i ämnet, deras hemsida verkar ha somnat in, har inte hänt mycket där senaste åren, men vad jag vet så har de verksamhet ännu ändå, så kolla in på deras hemsida och kontakta någon av dem som finns där så kommer du säkert vidare.

        Lycka till!
        Thomas "tummen" Wallén

        Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

        Kommentar

        Arbetssätt...