Överlever Platy yngel tillsamans med platys och guppies?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Sumpan
    • December 2008
    • 238

    Överlever Platy yngel tillsamans med platys och guppies?

    Hej.

    En fråga, finns det någon chans att platy yngel överlever tillsamans med platys och guppies i samma akvarium?

    De är 48 h gammla nu och än så finns det yngel kvar, de ligger på botten under småstenar och rötter mm.

    Jesper
    200L Asien
    56L
    27L
  • Nina82
    • January 2008
    • 6610

    #2
    Ursprungligen postat av Sumpan
    Hej.

    En fråga, finns det någon chans att platy yngel överlever tillsamans med platys och guppies i samma akvarium?

    De är 48 h gammla nu och än så finns det yngel kvar, de ligger på botten under småstenar och rötter mm.

    Jesper
    Med mycket gömställen som växter och rötter kommer lagom många yngel överleva.
    Det bästa du kan ha för ynglen att gömma sig i är javamossa.
    12L 12L 24L 24L 24L 24L
    38L 54L 54L 63L 450L

    Kommentar

    • Sumpan
      • December 2008
      • 238

      #3
      Okey, det är första ynglerna som kom nu efter uppstarten innan jul. De verkar bara som de ligger och trycker för det mesta men ibland tar de sig en tur ovanför botten.

      Hur mycket kan man tänka sig att de växer de närmaste 10 dagarna och hur lång tid tar det innan de inte betraktas som mat?

      Och, om jag inte matar de med något specifikt foder men smular sönder lite av det riktigt mycket, är det klippt då?
      200L Asien
      56L
      27L

      Kommentar

      • Nina82
        • January 2008
        • 6610

        #4
        Ursprungligen postat av Sumpan
        Okey, det är första ynglerna som kom nu efter uppstarten innan jul. De verkar bara som de ligger och trycker för det mesta men ibland tar de sig en tur ovanför botten.

        Hur mycket kan man tänka sig att de växer de närmaste 10 dagarna och hur lång tid tar det innan de inte betraktas som mat?

        Och, om jag inte matar de med något specifikt foder men smular sönder lite av det riktigt mycket, är det klippt då?
        Svårt att säga hur snabbt de växer. Det beror på mycket, tex hur stort karet är vilken vattenkvalité och hur mycket man matar så det är omöjligt att svara på.
        Mina Guppyyngel simmar fritt efter en vecka men jag vet inte hur det är när man har Platy oxå. Skulle tippa på ca. 1-3 veckor.

        Smulat flingfoder går bra att mata yngel med... Tänk bara på att inte mata för mycket bara för att du har yngel. Vattenkvalitén blir snabbt dålig vid övergödning.
        12L 12L 24L 24L 24L 24L
        38L 54L 54L 63L 450L

        Kommentar

        • Sumpan
          • December 2008
          • 238

          #5
          Okey, hoppas någon överlever i alla fall, det vore trevligt.
          200L Asien
          56L
          27L

          Kommentar

          • JojjeN
            • June 2008
            • 3567

            #6
            Ursprungligen postat av Sumpan
            Okey, hoppas någon överlever i alla fall, det vore trevligt.
            Så kommer du inte tänka när du står med 100 platys i akvariet som du inte blir av med
            Tillbaks efter paus.

            Kommentar

            • AnnikaMo
              • November 2008
              • 198

              #7
              Har haft tur och otur när det gäller platyyngel. Brukar flytta honan till ett/en yngelkasse och där får hon ungarna. Efter födseln direkt så flyttar jag tillbaka henne så hon inte behöver vara där i det lilla för länge och bli stressad. Nån gång har honan dött av stress och nån gång har det bara kommit sk. navelsträng...ler...
              Efter några dagar är det pigga och simmar duktigt i kassen. Släpper sedan ut dem i karet efter ca.3 veckor. De överlever bra då. Har även ancistrus och metallpansarmal.
              De äter inte upp ynglen och håller rent i karet. Jag ger både röda mygg och smulat flingfoder. Lycka till.....Annika

              Kommentar

              • tummen
                • March 2005
                • 5199

                #8
                Ursprungligen postat av JojjeN
                Så kommer du inte tänka när du står med 100 platys i akvariet som du inte blir av med
                Ett tacksamt problem, det tar vi när det sker eller hur?
                Några alternativ är att byta bort yngel mot mat eller tillbehör i affären, eller att sälja på någon akvarieauktion. Att skänka bort till kompisar kan också vara ett alternativ.
                Thomas "tummen" Wallén

                Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

                Kommentar

                • kaskelot
                  • November 2008
                  • 1

                  #9
                  Ursprungligen postat av Sumpan
                  Hej.

                  En fråga, finns det någon chans att platy yngel överlever tillsamans med platys och guppies i samma akvarium?

                  De är 48 h gammla nu och än så finns det yngel kvar, de ligger på botten under småstenar och rötter mm.

                  Jesper
                  Som du säkert märkt så gör de det bara de har växter att gömma sig bakom och i.

                  Kommentar

                  Arbetssätt...