Yngel :D Hur snabbt växer dom ?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • miirah
    • January 2009
    • 155

    Yngel :D Hur snabbt växer dom ?

    Haha, Ni har inte anat hur mycket jag har spenderat tid på att vänta på att mina guppyhonor ska föda yngel va? :o
    För några dagar sen så hittade jag 5 yngel i 150 L karet.
    & sedan till min förvåning så blickar jag in till guppyakvariet ( 60L ) & får syn på 2 små yngel ! Jag tog bort alla växterna ( var väldigt väldigt mycket växter där i ) för att kunna håva upp dom små , och jag får syn på runt 13 st skulle jag tro! men tyvärr dog 3 stycken när jag försökte fånga upp dom med håven för att lägga dom i yngelakvariet . ( inte så lätt när dom är så små att få upp dom ) känner mig så taskig som råka döda 3 st ! men har nu iallafall lagt dom andra i yngelkaret (; Dom är runt 1 cm allihopa ^^ men vet ni hur snabbt dom växer? jag matar do med cyclops & baby flingfoder 2-3 gånger om dagen. men hur snabbt växer dom ? Ajuste.. jag gör 20 % vattenbyte varannan dag oxå (;
  • JojjeN
    • June 2008
    • 3567

    #2
    Det hade varit bättre att de varit kvar i 60 liters, om du hade så mycket växter så hade en lagom mängd klarar sig.

    Om du inte får plats med alla yngel du räddar nu så kommer du ju få väldigt svårt att bli av med alla guppys när alla 15 är 4 cm långa.

    Om 7-8 månader är de nog hyfsat vuxna (Dvs. de har utvecklat stjärtfenan)
    Tillbaks efter paus.

    Kommentar

    • miirah
      • January 2009
      • 155

      #3
      Ursprungligen postat av JojjeN
      Det hade varit bättre att de varit kvar i 60 liters, om du hade så mycket växter så hade en lagom mängd klarar sig.

      Om du inte får plats med alla yngel du räddar nu så kommer du ju få väldigt svårt att bli av med alla guppys när alla 15 är 4 cm långa.

      Om 7-8 månader är de nog hyfsat vuxna (Dvs. de har utvecklat stjärtfenan)
      men jag hade flyttat över växter från 150 L till 60 L för jag visste att ngn av mina honor skulle yngla snart.. så därför.. nu har jag ganska ok med växter i 60 L men vågar inte släppa tillbaka dom där för jag har 6 honor o 3 hanar.. så är rädd att dom kommr bli uppätna då.. + att dte är onödigt för jag har ju ändå fixat ett yngelkar till dom nu. när dom blir större så säljer jag dom till djuraffären och kanske sparar några så man kan odla.. har ju 150 L karet med 5 mussepugg platy o nåra neontetror, så tror det finns plats för dom där allt fixat o klart ^^ men än så länge får dom vara i mitt lilla yngelakvarium, dom är ju inte större än 1 cm . men när börjar dom få färger?

      Kommentar

      • JojjeN
        • June 2008
        • 3567

        #4
        Som sagt, stjärtfenan är utväxt med färger på ungefär 7-8 månader.

        Du kan börja se färg nyanser på stjärtfenan redan efter 4-5 månader.
        Tillbaks efter paus.

        Kommentar

        • Nina82
          • January 2008
          • 6610

          #5
          Med så täta vattenbyten och så mycket mat kommer de förmodligen växa på ganska fort. Om inte yngelakvariet är för litet vill säga.
          Om några veckor kommer du börja se de första färgerna och om ett par månader kommer hanarna börja bilda gonopodium (könsorgan).
          Inte förrän om ca.7 månader (som JojjeN skrev) har de färgat klart och då kan du se vilka skönheter det blev.
          Detta är vanliga Guppys ungefärliga utveckling, vet inte om det var Endlers du hade.

          Nästa gång tycker jag precis som JojjeN att du testar att låta ynglen bo kvar bland alla växter. Du märkte ju själv hur bra de var på att gömma sig
          12L 12L 24L 24L 24L 24L
          38L 54L 54L 63L 450L

          Kommentar

          • JojjeN
            • June 2008
            • 3567

            #6
            Jaså, ser man färgerna så tidigt? Jag har inte börjat se färgerna på mina guppys förrens nu efter 3-4 månader. :S

            men mina är ju bara gamla gråa guppys, så är ju iofs inte nån annan färg förutom stjärt fenan att visa upp.
            Tillbaks efter paus.

            Kommentar

            • Nina82
              • January 2008
              • 6610

              #7
              Ursprungligen postat av JojjeN
              Jaså, ser man färgerna så tidigt? Jag har inte börjat se färgerna på mina guppys förrens nu efter 3-4 månader. :S

              men mina är ju bara gamla gråa guppys, så är ju iofs inte nån annan färg förutom stjärt fenan att visa upp.
              Mina svart/vita visar färg redan efter en vecka men de andra "vanliga" börjar visa lite färg efter några veckor. Sen går det väldigt långsamt fram tills de börjar bilda gonopodium (om det nu är hanar). När de börjar bilda gonopodium sätter färgerna fart på riktigt för det är ju då de ska börja impa på honorna
              12L 12L 24L 24L 24L 24L
              38L 54L 54L 63L 450L

              Kommentar

              • miirah
                • January 2009
                • 155

                #8
                men är endlershonor gravida längre än vanliga? eller om dom är gravida o har ynglat är dom fortfarande lika tjocka? eller går tjockheten ner efter dom ynglat?

                Kommentar

                • Nina82
                  • January 2008
                  • 6610

                  #9
                  Ursprungligen postat av miirah
                  men är endlershonor gravida längre än vanliga? eller om dom är gravida o har ynglat är dom fortfarande lika tjocka? eller går tjockheten ner efter dom ynglat?
                  Graviditetens längd är den samma mellan Endlers och "vanliga", 4-5 veckor.
                  Eftersom de har förrådsbefruktning har de alltid yngel i magen. Så när ynglen är ute finns nästa kull redan på jäsning i magen. En hona kan föda flera kullar (ca.3 kullar) efter att hon skiljts från hanen.
                  12L 12L 24L 24L 24L 24L
                  38L 54L 54L 63L 450L

                  Kommentar

                  • miirah
                    • January 2009
                    • 155

                    #10
                    Ursprungligen postat av Nina82
                    Graviditetens längd är den samma mellan Endlers och "vanliga", 4-5 veckor.
                    Eftersom de har förrådsbefruktning har de alltid yngel i magen. Så när ynglen är ute finns nästa kull redan på jäsning i magen. En hona kan föda flera kullar (ca.3 kullar) efter att hon skiljts från hanen.

                    okej lustigt.. jag köpte min hona vid jul ngn gång.. o hon var jättetjock då.. du kanske såg en bild på henne i en annan tråd ..endlers hona var dte vi kom överrens om att dte var, för jag frågade dje ju o du sa att dte va de.. om du minns.. den guppyhonan menar jag.. men i vilket fall, hon har vart lika tjock då som nu.. :S o har typ föder aldrig ? för hon är lika tjock hela tiden :S hel lustigt Kan dte va så att hon inte får ut ynglena? Vad gör man då isf? :S

                    Kommentar

                    • JojjeN
                      • June 2008
                      • 3567

                      #11
                      Det finns väl inget att göra, bara lugna ner dej och vänta, det mår fisken bättre av än om du börjar flytta henne och ska "hjälpa till"

                      eller så matar du för mycket
                      Tillbaks efter paus.

                      Kommentar

                      • Nina82
                        • January 2008
                        • 6610

                        #12
                        Ursprungligen postat av miirah
                        okej lustigt.. jag köpte min hona vid jul ngn gång.. o hon var jättetjock då.. du kanske såg en bild på henne i en annan tråd ..endlers hona var dte vi kom överrens om att dte var, för jag frågade dje ju o du sa att dte va de.. om du minns.. den guppyhonan menar jag.. men i vilket fall, hon har vart lika tjock då som nu.. :S o har typ föder aldrig ? för hon är lika tjock hela tiden :S hel lustigt Kan dte va så att hon inte får ut ynglena? Vad gör man då isf? :S
                        Jag tror att hon föder utan att du vet om det.. Eller rättare sagt så vet jag att hon gör det om hon var höggravid vid jul oxå

                        Jag kommer inte riktigt ihåg alla som jag pratar med här i forumet men jag hade ju ett litet hum iaf
                        12L 12L 24L 24L 24L 24L
                        38L 54L 54L 63L 450L

                        Kommentar

                        • miirah
                          • January 2009
                          • 155

                          #13
                          Ursprungligen postat av Nina82
                          Jag tror att hon föder utan att du vet om det.. Eller rättare sagt så vet jag att hon gör det om hon var höggravid vid jul oxå

                          Jag kommer inte riktigt ihåg alla som jag pratar med här i forumet men jag hade ju ett litet hum iaf

                          okej, men hon är ju lika tjock hela tiden :S

                          Kommentar

                          Arbetssätt...