För tidig mollyfödsel?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Salta Katten
    • March 2008
    • 740

    För tidig mollyfödsel?

    Eftersom mina två mollyhonor efter två kullar var lyckats äta upp alla yngel utom ett (kanske med viss hjälp från farsan) tänkte jag prova med yngelbur den här gången. Vet inte om det går så bra?

    Håvade upp en hona igår kväll. Kändes lite taskigt att sätta henne i bur, hon verkade lite stressad, men senare hade hon lugnat sig.

    Inga yngel i morse, men nu när jag kom hem låg det två små som ser döda ut på burens botten. Den lilla stund jag varit hemma dök en till upp, den lever men har en synlig gulesäck kvar. Är det normalt, de kan väl inte simma runt med en sån? Kan hon ha börjat yngla för tidigt? Hon ser himla dräktig ut, när de sett ut så förut har de inte blivit "värre" utan nästa dag har de varit smala igen. Så jag tänkte ju att det måste vara dags närsomhelst... Ska jag låta henne vara kvar och göra färdigt eller släppa ut henne?
    (Jag vet inte vilken dag hon ynglade sist gång, men ungefär en månad sedan.)
  • ansjo
    • November 2005
    • 29967

    #2
    Jag har råkat ut för ett liknande missöde ett par gånger, men med en bautatjock Svärdbärarhona. Stressen gjorde antagligen att hon släppte vad som skulle blivit yngel rätt ner i botten på yngelkassen, och det såg ut som romkorn.
    Ett par av dessa hade börjat utveckla sig till yngel, men de skulle nog inte blivit klara på flera dagar och så här i efterhand hade det nog varit bättre att låta henne gå kvar i det stora karet.
    Prova att ha lite tätare planterat, då jag tycker Molly inte är så farliga yngeltjuvar bara ynglen klarar sig den första timmen.
    /Anders

    Medlem i NCS - givetvis!

    Kommentar

    • Salta Katten
      • March 2008
      • 740

      #3
      Jag har ganska tättbevuxet akvarium redan. Första gången hade jag inte gallrat växterna alls på ett bra tag just för ynglens skull, det var nästan igenväxt. Det hjälpte inte. Jag har microrasbora kubotai också, men de tror jag är för små för att äta yngel.

      De här ser ganska färdiga ut annars, som guppyynglen när de är nya fast större, men har gula kulor på magen. Nu har det kommit några till, men de ligger stilla... Utom en, som ligger och viftar på svansen. Ska gulesäcken ha försvunnit helt när de föds?

      Kommentar

      • ansjo
        • November 2005
        • 29967

        #4
        Ja, det brukar den ha gjort, så jag tror nog de är lite för tidigt födda...
        /Anders

        Medlem i NCS - givetvis!

        Kommentar

        Arbetssätt...