Gyppy död

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Nallemannen 3
    • October 2008
    • 154

    Gyppy död

    Mina guppy och platy dör hela tiden jag har köpt 12 guppy och 5 platy sunset sammanlagt men nu har jag 2 guppy och en platy kvar en av guppyna är en av dom första jag köpt och den andra är den sista
    platyn är sedan i slutat av sommaren
    Dom dog efter några veckor och jag har inte sett att dom blivit sjuka och alla kan väl inte ha varit det för jag köpte dom i olika affärer och när dom andra var döda
  • JojjeN
    • June 2008
    • 3567

    #2
    Har du testat nitrit halten med dropptest?
    Tillbaks efter paus.

    Kommentar

    • eldhroka
      • September 2006
      • 207

      #3
      Vilken sorts Platy är det du har? Jag vet att vi pratade om detta för något år sedan, att vi var några som upplevt att vissa sorters Platy var mer härdiga än andra. Vi kom fram till att Korallplaty och Sunset Platy var dem som vi hade haft mest tur med och att de Blå Platyna var känsligare.

      Tyvärr har jag ingen ren Platy just nu men har väl tänkt införskaffa ett par Sunset Platy igen. De Platyna var verkligen härdiga och deras gener finns numera i hybrider med Svärdbärare...

      Även jag har haft otur med inköpta Guppy. Fick tipset att se till att köpa de yngre exemplaren ifrån butiken och det verkar som om jag nu har möjlighet att få igång det här med Guppy igen Har 6 st honor och fick mitt första yngel i förrgår.

      Annars är det som sagt att hålla koll på hur vattenvärdena är och hålla utkik efter tecken på fenklibb bland annat. Vet att jag hade fenklibb på mina Guppy flera gånger medan jag ändå hade en hel drös. Saltbadade dem och fick många att klara sig och kämpa vidare på det sättet Ofta har de blivit sjuka när någon nykomling har flyttat in i karet och jag tar numera det säkra före det osäkra och har ett kar där de får gå i karantän innan jag flyttar över dem till det stora karet.

      mvh
      Eldhroka
      54 liter 105 liter 450 liter45 l 112 liter

      Kommentar

      • Nallemannen 3
        • October 2008
        • 154

        #4
        Jag har dvärgguramis och dom platyna som dog var sunset den som jag har kvar kommer jag inte ihåg vad den heter men den är röd med svart uute på fenorna

        Kommentar

        • Salta Katten
          • March 2008
          • 740

          #5
          Ursprungligen postat av Nallemannen 3
          Jag har dvärgguramis och dom platyna som dog var sunset den som jag har kvar kommer jag inte ihåg vad den heter men den är röd med svart uute på fenorna
          Wagtail?

          Kommentar

          • Gurkan3
            • December 2008
            • 48

            #6
            Det kan vara nitrit ta ett nitrit test o titta

            Kommentar

            Arbetssätt...