Guppy yngel? Hur lÅng tid??

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • miirah
    • January 2009
    • 155

    Guppy yngel? Hur lÅng tid??

    hejsan! jag har hört att när man ser ynglens ögon (guppy) genom mamman så är det nära födseln, men min fråga är - hur lång tid på ett ungefär tar det för ynglen att födas? någon måste veta! tacksam för svar!
  • Nina82
    • January 2008
    • 6610

    #2
    max en vecka

    Jag minns hur jobbigt det var att vänta första gången. Tyckte det tog en evighet och trodde att hon skulle explodera snart
    Ha tålamod
    12L 12L 24L 24L 24L 24L
    38L 54L 54L 63L 450L

    Kommentar

    • Aquario
      • October 2007
      • 670

      #3
      Själv blev jag j*kla överaskad över mina första guppyyngel då dem kom dagen efter att jag köpt fiskarna! Då hade honan haft ynglena i magen i djuraffären, och jag la inte ens märke till det. Men visst är det roligt när man får yngel efter någon fisk för första gången
      112L växt/sällskapsakvarium

      Kommentar

      • miirah
        • January 2009
        • 155

        #4
        Ursprungligen postat av Nina82
        max en vecka

        Jag minns hur jobbigt det var att vänta första gången. Tyckte det tog en evighet och trodde att hon skulle explodera snart
        Ha tålamod
        hm ,vad lustigt! i min ena guppy har jag sett ögonen i mer än typ 3-4 veckor?? hur kan det komma sig? vad tycker du jag ska göra? några speciella tips som jag skulle ex förbättra?

        Kommentar

        • Nina82
          • January 2008
          • 6610

          #5
          Ursprungligen postat av miirah
          hm ,vad lustigt! i min ena guppy har jag sett ögonen i mer än typ 3-4 veckor?? hur kan det komma sig? vad tycker du jag ska göra? några speciella tips som jag skulle ex förbättra?
          Nja.. Eftersom Guppy endast är dräktiga i ca. 4 veckor kan du omöjligt ha sett ögon hela tiden.
          Kan det inte varit så att du såg ögon för 3-4 veckor sedan och ser nu igen?
          Isf. har du missat en kull som förmodligen blivit uppäten direkt.

          Det enda du kan göra är att se till at det finns mycket växtsnår och andra gömställen för yngel att gömma sig. Oxå förstås det vanliga, hålla vattenkvalitén stabil mm.
          12L 12L 24L 24L 24L 24L
          38L 54L 54L 63L 450L

          Kommentar

          • miirah
            • January 2009
            • 155

            #6
            Ursprungligen postat av Aquario
            Själv blev jag j*kla överaskad över mina första guppyyngel då dem kom dagen efter att jag köpt fiskarna! Då hade honan haft ynglena i magen i djuraffären, och jag la inte ens märke till det. Men visst är det roligt när man får yngel efter någon fisk för första gången
            Lyllos du är då! jag köpte oxå en gravid guppy som ser ut att spricka när som helst, men inget händer..suck..får väll vänta ;( . men hur gammla är dina yngel nu o har dom fått färg ? isåfall, hur ser dom ut?

            Kommentar

            • Aquario
              • October 2007
              • 670

              #7
              Nu har jag sålt/blivit av med dem flesta ynglena, det var ungefär något år sedan. Men dem flesta jag fick hade antingen lite citrongula eller blåa med svarta fläckar och liknande mönster. På stjärtfenorna dvs. Den enda guppy jag har kvar nu är en guppyhane som härstammar från mina första guppys. Han är blå i skiftande färger men svart mönster. På "magen" har han två rosa fläckar och så har samma mönster fast med gult också på stjärtfenan. Himla vacker tycker jag själv
              112L växt/sällskapsakvarium

              Kommentar

              • Nina82
                • January 2008
                • 6610

                #8
                Ursprungligen postat av Aquario
                Nu har jag sålt/blivit av med dem flesta ynglena, det var ungefär något år sedan. Men dem flesta jag fick hade antingen lite citrongula eller blåa med svarta fläckar och liknande mönster. På stjärtfenorna dvs. Den enda guppy jag har kvar nu är en guppyhane som härstammar från mina första guppys. Han är blå i skiftande färger men svart mönster. På "magen" har han två rosa fläckar och så har samma mönster fast med gult också på stjärtfenan. Himla vacker tycker jag själv
                Lägg gärna in bild i "Guppy-bildtråden"
                12L 12L 24L 24L 24L 24L
                38L 54L 54L 63L 450L

                Kommentar

                • Aquario
                  • October 2007
                  • 670

                  #9
                  Ursprungligen postat av miirah
                  Lyllos du är då!
                  Tolkningsfråga, eftersom jag inte kollat upp fisksorter innan jag köpte några blandade jag kineskig algätare med tre vuxna guppys i ett väldigt litet akvarium. Men jag tror inte något yngel blev uppkäkat ! Tur var väl det, men aldrig att man gör om det misstaget :P
                  112L växt/sällskapsakvarium

                  Kommentar

                  • miirah
                    • January 2009
                    • 155

                    #10
                    Ursprungligen postat av Nina82
                    Nja.. Eftersom Guppy endast är dräktiga i ca. 4 veckor kan du omöjligt ha sett ögon hela tiden.
                    Kan det inte varit så att du såg ögon för 3-4 veckor sedan och ser nu igen?
                    Isf. har du missat en kull som förmodligen blivit uppäten direkt.

                    Det enda du kan göra är att se till at det finns mycket växtsnår och andra gömställen för yngel att gömma sig. Oxå förstås det vanliga, hålla vattenkvalitén stabil mm.
                    nja, jag kan nog omöjligt missat en kull , för jag har haft STENKOLL

                    Kommentar

                    • Aquario
                      • October 2007
                      • 670

                      #11
                      Ursprungligen postat av Nina82
                      Lägg gärna in bild i "Guppy-bildtråden"
                      Självklart, om jag ny lyckas få honom på bild Han simmar hela tiden blad javamossan typ.
                      112L växt/sällskapsakvarium

                      Kommentar

                      • Nina82
                        • January 2008
                        • 6610

                        #12
                        Ursprungligen postat av Aquario
                        Självklart, om jag ny lyckas få honom på bild Han simmar hela tiden blad javamossan typ.
                        Går det inte på något annat sätt så testa släpp ner en fodertablett
                        Det blir lättare att fotta eftersom han håller sig mer stilla en stund, men motivet blir kanske inte det bästa dock .. Nu vill vi ju se färgerna så...
                        12L 12L 24L 24L 24L 24L
                        38L 54L 54L 63L 450L

                        Kommentar

                        • Aquario
                          • October 2007
                          • 670

                          #13
                          Mm, Har inte den bästa kameran heller, hur som helst så är lampan släckt nu så tar kortet imorgon asp Promise!
                          112L växt/sällskapsakvarium

                          Kommentar

                          • miirah
                            • January 2009
                            • 155

                            #14
                            men en sak jag undrar - honan är väldigt svart i baken och man ser ögon på yngel, så när tror ni hon kommer föda? men vad händer om man korsar endlerguppy och vanlig guppy?

                            Kommentar

                            • Nina82
                              • January 2008
                              • 6610

                              #15
                              Ursprungligen postat av miirah
                              men en sak jag undrar - honan är väldigt svart i baken och man ser ögon på yngel, så när tror ni hon kommer föda? men vad händer om man korsar endlerguppy och vanlig guppy?
                              Hon kommer säkerligen föda inom en vecka

                              Korsar du Endlers med vanliga så blir det hybrider. De förökar sig lika mycket sinsemellan som med sina egna
                              12L 12L 24L 24L 24L 24L
                              38L 54L 54L 63L 450L

                              Kommentar

                              Arbetssätt...