Behöver HJÄLP med mina 2 guppyhonor!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • miirah
    • January 2009
    • 155

    Behöver HJÄLP med mina 2 guppyhonor!

    Hejsan . Jag har nu 2 guppyhonor som är med yngel. ena honan är verkligen jättetjock.. ser helt fyrkantig ut . Så jag har henne nu i ett 60 L kar i typ 1.5 vecka nu. men Hon föder inte /; Hon kan stå vid vattenytan och typ nosa lite vid vattenytan men i mesta del står hon still. Den andra honan har jag i en yngelbur som är i akvariet , ni vet sånna med nät. Hon simmar upp o ner lite då o då , och typ flåsar uppe vid vattenytan, stryker sig mot nätet och spänner fenorna , men inte så jättemycket. Vet ni några kännetäcken på att dom kommer föda? Hur betedde sig era guppys när dom skulle föda? Skulle va tacksam för svar!! kramhej <3
    Senast redigerad av miirah; 07 January 2009, 18:53.
  • Nina82
    • January 2008
    • 6610

    #2
    Det enda du kan göra är att avvakta och se vad som händer.

    Mina Guppy brukar gömma sig bland tätvuxna plantor eller lägga sig ovanpå pumpen när det börjar närma sig.
    En del honor beter sig som vanligt hela tiden medan andra drar sig tillbaka. Du kommer lära dig hur dina gör så du vet till nästa gång.

    Ta det med ro och njut. För det finns ändå inget du kan göra för att hjälpa dem

    Lycka till
    12L 12L 24L 24L 24L 24L
    38L 54L 54L 63L 450L

    Kommentar

    • miirah
      • January 2009
      • 155

      #3
      okej tack !

      Kommentar

      • tummen
        • March 2005
        • 5199

        #4
        Nu är det ett tag sedan och ynglen är nog födda, men jag vill bara påpeka att det ofta är bättre att låta honorna föda fritt i akvariet än att lägga dem i kasse/bur för att föda ynglen, de blir bara stressade av det och kan ibland ändå äta upp ynglen direkt när de fötts. Mycket växter i akvariet gör att tillräckligt mycket yngel ändå överlever i varje kull.
        Thomas "tummen" Wallén

        Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

        Kommentar

        • MarilynManson94
          • January 2009
          • 36

          #5
          Jag hade två honor som blev JÄTTEtjocka men de klarade inte att föda ynglerna så de dog tyvärr, men de honorna köpte jag i djuraffären, så de var antagligen inte speciellt tåliga, hoppas att dina föder sina yngel iaf!

          Jag har vattenpest som är så långa så de är uppe vid ytan, där brutar det samlas massor av yngel då de vuxna fiskarna inte kan komma in bland växterna.
          Senast redigerad av MarilynManson94; 31 January 2009, 19:29. Anledning: glömmde ett ord XD

          Kommentar

          • miirah
            • January 2009
            • 155

            #6
            Ursprungligen postat av MarilynManson94
            Jag hade två honor som blev JÄTTEtjocka men de klarade inte att föda ynglerna så de dog tyvärr, men de honorna köpte jag i djuraffären, så de var antagligen inte speciellt tåliga, hoppas att dina föder sina yngel iaf!

            Jag har vattenpest som är så långa så de är uppe vid ytan, där brutar det samlas massor av yngel då de vuxna fiskarna inte kan komma in bland växterna.

            Hehehe okey (;

            Kommentar

            Arbetssätt...