Neoheterandria elegans?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Ronja016
    • August 2006
    • 220

    Neoheterandria elegans?

    Någon som vet något om dessa små söta krabater?
  • loosi
    • July 2007
    • 38

    #2
    Jag köpte ett par några dagar efter jul och de är väldigt söta Även om jag visste om att de skulle vara små så fick jag en chock när min pojkvän kom hem med dem. De var ju lika små som mina guppyyngel! Men de kommer ju växa till sig lite. Mina är för tillfället i ett av mina yngelakvarier men ska få flytta till ett 54 liters akvarium. Där ska de få gå med Heterandria formosa, Girardinus metallicus och Poecilia wingei "laguna de los patos, VAP 04". Jag matar dem med cyclops och de verkar trivas väldigt bra!

    Kommentar

    • jagsjalv
      • February 2006
      • 139

      #3
      På det norska forumet akvaforum.no står det bra om dem. Här är länken http://akvaforum.no/profile.cfm?id=4224

      Jag är själv sugen på dem, de är ju väldigt fina.

      loosi vart köpte du dina?
      /André

      Kommentar

      • loosi
        • July 2007
        • 38

        #4
        Jag köpte mina på Södermalms akvarieaffär Tycker det ska bli rolig att ha lite mer ovanliga levandefödare!
        Senast redigerad av loosi; 07 January 2009, 17:35.

        Kommentar

        • jagsjalv
          • February 2006
          • 139

          #5
          Ursprungligen postat av loosi
          Jag köpte mina på Södermalms akvarieaffär Tycker det ska bli rolig att ha lite mer ovanliga levandefödare!
          Det blir genast roligare när man har någon art som inte finns i varje akvarieaffär Själv har jag Limia melanogaster.
          /André

          Kommentar

          • loosi
            • July 2007
            • 38

            #6
            Ursprungligen postat av jagsjalv
            Det blir genast roligare när man har någon art som inte finns i varje akvarieaffär Själv har jag Limia melanogaster.
            Helt klart! Såg nu att min Heterandria formosa som jag köpte samtidigt som mina Neoheterandria elegans har blivit rejält tjock så jag hoppas jag får se några yngel snart! Limia melanogaster såg riktigt fina ut! Fått några yngel på dem?

            Kommentar

            • jagsjalv
              • February 2006
              • 139

              #7
              Ursprungligen postat av loosi
              Helt klart! Såg nu att min Heterandria formosa som jag köpte samtidigt som mina Neoheterandria elegans har blivit rejält tjock så jag hoppas jag får se några yngel snart! Limia melanogaster såg riktigt fina ut! Fått några yngel på dem?
              Det hoppas jag med att du får se! Med mycket växter i karet är det nog inga problem för dem att överleva. Jag har fått ganska många yngel nu, jag flyttade över två av honorna till ett eget kar där de fick yngla och sedan flyttade jag tillbaks dem.
              /André

              Kommentar

              • loosi
                • July 2007
                • 38

                #8
                Paret bor i ett yngelakvarium nu men ska flyttas senare till ett 54-liters jag nystartat. Så jag tar det lugnt med fiskantalet i det än så länge. Men som tur är så har jag ett annat yngelakvarium som de kan få flytta till om det skulle bli för tidig födsel. Nu blev jag ju sugen på att skaffa Limia melanogaster jag med! Är de svårskötta? Hur lyckades du komma över dem?

                Kommentar

                • jagsjalv
                  • February 2006
                  • 139

                  #9
                  Ursprungligen postat av loosi
                  Paret bor i ett yngelakvarium nu men ska flyttas senare till ett 54-liters jag nystartat. Så jag tar det lugnt med fiskantalet i det än så länge. Men som tur är så har jag ett annat yngelakvarium som de kan få flytta till om det skulle bli för tidig födsel. Nu blev jag ju sugen på att skaffa Limia melanogaster jag med! Är de svårskötta? Hur lyckades du komma över dem?
                  Undrar hur många yngel hon föder och hur stora/små ynglen är... De är ju ganska små fiskar.

                  De är ganska lättskötta, jag har dem i ett 200 liters och det är full fart hela tiden. Jag bad akvarieaffären att ta hem ovanligare levandefödar om det fanns på deras fisklista, och en vecka så gjorde de det. Jag tror inte det är så ovanligt att just Limia Melanogaster finns på fisklistan för dem. Det är däremot svårare att få tag på en del andra limia-arter...
                  /André

                  Kommentar

                  • loosi
                    • July 2007
                    • 38

                    #10
                    Jadu, det undrar jag med! Men jag lovar att jag kommer berätta när hon väl föder ut dem. Men jag hoppas ynglen inte är allt för små så det inte blir så besvärligt att mata dem. Funderat på att skaffa några fler ovanliga levandefödare?

                    Kommentar

                    • jagsjalv
                      • February 2006
                      • 139

                      #11
                      Jag ger mina yngel dafnier, det funkar bra även för de små annars kan man ju testa med artemia...
                      Jag är alltid på jakt efter fler ovanliga gärna några fler sorter Limia Problemet är bara att de är lite krångligt att få tag på dem...
                      /André

                      Kommentar

                      • loosi
                        • July 2007
                        • 38

                        #12
                        Mina yngel från pygmesvärdbärare och endlers har fått cyclops och det har gått bra Men jag har ingen aning om hur stor ynglen av mina nya fiskar kommer bli men förhoppningsvis kommer de att kunna äta samma sak.
                        Jag tyckte det var riktigt kul att få hem några nya fiskar som inte är allt för vanliga och vill gärna skaffa fler senare! Har aldrig haft svärdbärare (förutom mina små då) och tycker det skulle vara spännande att testa ha en lite roligare sort än de som finns i vanliga djuraffärer.

                        Kommentar

                        • jagsjalv
                          • February 2006
                          • 139

                          #13
                          Jag hade grön svärdbärare för ett litet tag sedan men tröttnade på dem, de har inte lika roligt beteende som andra levandefödare.
                          Det känns som att allt som inte är så vanligt att få tag på och de med naturfärger är roligare att ha.
                          /André

                          Kommentar

                          • loosi
                            • July 2007
                            • 38

                            #14
                            Precis! Igår upptäckte jag att hon hade fått ett yngel! Har inte lyckats se det idag men det var väldigt litet plus att de är ju ganska bra på att gömma sig. Roligt iaf!

                            Kommentar

                            • jagsjalv
                              • February 2006
                              • 139

                              #15
                              Grattis! Va roligt!
                              /André

                              Kommentar

                              Arbetssätt...