Hur länge ska Platy-yngel vara i yngelbur?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Don Dokken
    • December 2008
    • 7

    Hur länge ska Platy-yngel vara i yngelbur?

    Har fått 25st yngel, först var dom i ett 40 liters, men var tvungen att flytta över dem till yngelburken, nu ser dom inte så glada ut, hur länge kan dom vara i burken?
    om jag släpper ut dem så kommer min slöjjis att käka upp dom.

    Dom är fortfarande ganska små och växer väldigt sakta.
  • ansjo
    • November 2005
    • 29967

    #2
    De växer ganska sakta, så ett tips i all välmening är antingen flytta fisken som ev. äter up ynglen eller kanske ett yngelkar skulle vara en bra idé?
    /Anders

    Medlem i NCS - givetvis!

    Kommentar

    • Nina82
      • January 2008
      • 6610

      #3
      Din Slöjis kommer förmodligen börja äta vuxna Platy oxå så småningom så separata akvarium skulle nog inte vara helt fel. Slöjstjärtar är vad jag förstått riktigt glupska och äter allt som får plats i deras mun. Eftersom de blir ganska stora kommer de snart ge sig på dina andra fiskar.
      12L 12L 24L 24L 24L 24L
      38L 54L 54L 63L 450L

      Kommentar

      • Don Dokken
        • December 2008
        • 7

        #4
        Ursprungligen postat av ansjo
        De växer ganska sakta, så ett tips i all välmening är antingen flytta fisken som ev. äter up ynglen eller kanske ett yngelkar skulle vara en bra idé?

        dom bor i ett yngelkar nu, alla 25. yngelkaret finns i ett 40 L akvarium med en liten slöjjis.

        Kommentar

        • ansjo
          • November 2005
          • 29967

          #5
          Jag menade mer ett separat akvarium för bara dina yngel.
          /Anders

          Medlem i NCS - givetvis!

          Kommentar

          • MarilynManson94
            • January 2009
            • 36

            #6
            Jag har hört att yngel inte växer om de har för litet utrymme, det är nog bättr om du sätter in dem i 40L akvariet- utan slöjjisen då

            Kommentar

            • JojjeN
              • June 2008
              • 3567

              #7
              Stackars slöjstjärt

              Men detta är ett prakt exempel på diskussion som jag inte borde ge mig in på, blir bara förbannad när folk säger "Man kan ju ha guldfisk i skål, så varför inte i 40 liter????"
              Tillbaks efter paus.

              Kommentar

              • tummen
                • March 2005
                • 5199

                #8
                Ursprungligen postat av Nina82
                Din Slöjis kommer förmodligen börja äta vuxna Platy oxå så småningom så separata akvarium skulle nog inte vara helt fel. Slöjstjärtar är vad jag förstått riktigt glupska och äter allt som får plats i deras mun. Eftersom de blir ganska stora kommer de snart ge sig på dina andra fiskar.

                ...OCH växa ur 40-litaren......
                Thomas "tummen" Wallén

                Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

                Kommentar

                • tummen
                  • March 2005
                  • 5199

                  #9
                  Ursprungligen postat av MarilynManson94
                  Jag har hört att yngel inte växer om de har för litet utrymme, det är nog bättr om du sätter in dem i 40L akvariet- utan slöjjisen då
                  jo de växer, men inte så bra som om man ger dem bättre med utrymme, och sedan ökar dödligheten också om de går för trångt. Som ett första yngelkar den första eller de första två månaderna är det dock närmast idealiskt, bara man kan hålla en bra vattenkvalitet.....
                  Thomas "tummen" Wallén

                  Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

                  Kommentar

                  • tummen
                    • March 2005
                    • 5199

                    #10
                    Ursprungligen postat av JojjeN
                    Stackars slöjstjärt

                    Men detta är ett prakt exempel på diskussion som jag inte borde ge mig in på, blir bara förbannad när folk säger "Man kan ju ha guldfisk i skål, så varför inte i 40 liter????"
                    ...svaret är att man "kan" inte hålla dem i skål.....jo de överlever ett tag, men för det mesta dör de en för tidig död, och det är även mycket mindre än de egentligen skall ha som minsta utrymme, om man läser artbeskrivningarna här på z-pet i alla fall.
                    Thomas "tummen" Wallén

                    Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

                    Kommentar

                    • JojjeN
                      • June 2008
                      • 3567

                      #11
                      Det var ju det jag skrev, blir sur på folk som säger "Man kan ju ha dom i skål, varför inte i 40 liter", eftersom det inte går att ha dom i skål.
                      Tillbaks efter paus.

                      Kommentar

                      • tummen
                        • March 2005
                        • 5199

                        #12
                        Ursprungligen postat av JojjeN
                        Det var ju det jag skrev, blir sur på folk som säger "Man kan ju ha dom i skål, varför inte i 40 liter", eftersom det inte går att ha dom i skål.
                        = man kan(=SKA) inte ha dem i varken skål eller 40-liter...... Problemet återstår ju att få dem att förstå VARFÖR..... ...och ibland är det bortkastad energi att ens försöka.

                        ....nu avslutar jag detta "off topic-spår". Over and out!
                        Thomas "tummen" Wallén

                        Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

                        Kommentar

                        • tummen
                          • March 2005
                          • 5199

                          #13
                          Ursprungligen postat av Don Dokken
                          Har fått 25st yngel, först var dom i ett 40 liters, men var tvungen att flytta över dem till yngelburken, nu ser dom inte så glada ut, hur länge kan dom vara i burken?
                          om jag släpper ut dem så kommer min slöjjis att käka upp dom.

                          Dom är fortfarande ganska små och växer väldigt sakta.
                          Svaret är egentligen att de inte bör vara i buren alls.....
                          Thomas "tummen" Wallén

                          Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

                          Kommentar

                          Arbetssätt...