Svårt att få tag i bra guppyhonor

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • eldhroka
    • September 2006
    • 207

    Svårt att få tag i bra guppyhonor

    Sitter här med ett ganska komiskt problem. Jag får inte tag i guppyhonor.. Den närmaste affären som ligger ca 20 mil bort t-r har inte haft hemma några guppyhonor de gånger jag lyckats komma dit. Har försökt ca 5 gånger det senaste året men aldrig lyckats ha en resa åt det hållet samtidigt som de fått leverans. Eller rättare sagt, ena gången lyckades jag pricka in samma dag som de fått in fiskar men då ville de inte sälja dem just för att de precis fått in dem... Annars har de bara haft hemma guppyhanar. Affärsinnehavaren bad mig ringa innan så att jag inte skulle åka i onödan. Men till och med då blev det problem, min bror ringde innan och blev lovad att fiskar lagts undan men när han kom dit så hade de fått en felleverans och det visade sig att de enbart fått guppyhanar

    Har köpt några honor när jag ändå varit på längre resor för att handla hästfoder men samtliga honor (5-7 st) har dött när de skulle få yngel

    Jag vet att detta ämne varit uppe många gånger förr men hur pass vanligt är det egentligen att honorna dör när de ska föda och hur kan jag gardera mig mot att det händer igen? Ska åka och handla hästfoder på fredag eller på måndag och ska då passa på att köpa guppyhonor också men hur många ska jag köpa denna gång för att vara säker på att få fler guppies i mitt akvarium på sikt? Och även de honor som sett friska ut har ju dött så finns det något annat jag ska titta efter? Vet någon egentligen vad det beror på att honorna dör vid födslar? Hade guppies när jag var yngre (för ca 20 år sen) och hade snarare problemet att de ville på att bli för många trots en del rovgiriga fiskar i akvariet. Nu har jag bara fredliga fiskar men får inga yngel...

    Så hur svårt ska det vara att få tag i bra guppyhonor? (Eller för den delen guppyhonor öht )

    mvh
    Eldhroka

    PS. Har två guppyhanar i dagsläget DS.
    Senast redigerad av eldhroka; 30 December 2008, 21:45.
    54 liter 105 liter 450 liter45 l 112 liter
  • Nina82
    • January 2008
    • 6610

    #2
    Tycker du ska köpa ca. 5 honor för att vara säker. Sen tycker jag det låter osannolikt att samtliga honor dött i samband med födsel. Är du säker på att det inte var av andra skäl, som tex sjukdom?
    Får du bara några överlevande yngel kommer de ha mycket stora chanser att leva ett långt liv hos dig. Honor som kommer till butikerna är oftast ganska gamla och eftersom Guppy inte blir speciellt gamla upplevs det ofta som att de dör för tidigt.
    Det enda du behöver tänka på gällande att föda upp Guppy är att hålla vattenkvalitén bra (alltså sköta vattenbyten och ha ett bra filter/pump), se till att de inte blir för många och mata med varierad kost.

    Hoppas du lyckas bättre denna gången
    12L 12L 24L 24L 24L 24L
    38L 54L 54L 63L 450L

    Kommentar

    • Shepard

      • March 2003
      • 13992

      #3
      Hade du bott närmare hade du kunnat få några av mig, har både Endlers och slöjguppy
      "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
      Min profil
      Mitt galleri

      Kommentar

      • eldhroka
        • September 2006
        • 207

        #4
        Tack för ditt svar

        Helt säker kan jag ju inte vara på att samtliga dött pga förestående födsel. Det kan bero på sjukdom i något fall men samtliga dödsfall har iaf inträffat när de varit rejält runda ett tag och man kunnat se något öga från yngel genom magen..

        Jag byter ca 10 % vatten en gång per vecka och har inte så stor belastning i akvariet (dvs har inte så många fiskar i karet).

        Inser nu att jag har haft mer problem med akvariet sen jag flyttade för ca ett år sen. Innan dess hade jag mycket yngel på samtliga fiskar. Efter flytten dog mina egenuppfödda guppyhonor och det var då problemen startade. När jag märkte att fiskarna mådde sämre sen flytten så började jag tillsätta vattenberedningsmedel i samband med de små delvattenbytena (kommer inte ihåg vad medlet heter just nu) och fiskarna verkade börja må bättre igen. Inga dödsfall har inträffat efter detta, förutom guppyhonorna och en nyinköpt guppyhane.

        Nåja, jag köper 5 guppyhonor och hoppas att det ska gå bättre denna gång Ena gången jag köpte honor så köpte jag just 5 st och undrade om jag skulle behöva köpa ännu fler för att få någon överlevare.

        Mvh
        Eldhroka
        54 liter 105 liter 450 liter45 l 112 liter

        Kommentar

        • MagicFingers
          • November 2003
          • 3136

          #5
          flyttade du från kommunalt vatten till egen brunn eller liknande?.., skulle försöka få mitt vatten analyserat isf...
          Nemo saltat sobrius, Nisi forte insanit

          Nunc Est Bibendum

          Kommentar

          • tummen
            • March 2005
            • 5199

            #6
            Ursprungligen postat av MagicFingers
            flyttade du från kommunalt vatten till egen brunn eller liknande?.., skulle försöka få mitt vatten analyserat isf...
            Håller definitivt med där, det låter som att det är nå´t fel på vattnet (eller gamla ledningar kanske?) som gör att honorna kolar av så snabbt. Honorna kan ju också vara ganska klena när man köper den och flyttar dem till helt annat vatten, samtidigt som de har det jobbigt med att de har yngel i magen.

            atsa på att köpa de "yngsta" honorna du kan välja ut, bara så att de inte "passerat bäst föredatum" när du köper dem....

            Lycka till!
            Thomas "tummen" Wallén

            Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

            Kommentar

            • eldhroka
              • September 2006
              • 207

              #7
              Har ingen egen brunn och ska dessutom vara samma vatten som tidigare. Däremot så har jag misstänkt något fel med vattnet själv också men det fungerar som sagt riktigt bra med övriga fiskar så länge jag tillsätter Aqua Safe vid varje delvattenbyte. (Tidigare använde jag inga vattenberedningsmedel). Så kanske det är gamla ledningar då?

              Sen är det ju så att mina fiskar alltid får flytta relativt långt, ca 30 mils resa och innan dess resan till butiken. Ska försöka hitta unga honor imorgon och hoppas att jag får några guppyyngel

              Annars får jag väl höra om hon som gav mig ursprungsguppyna har några yngel att avvara igen. Hon har dock också haft problem eftersom hon enbart fick hanyngel under en längre period och blev tvungen att köpa in guppyhonor..som dog. Några har dock lyckats yngla av sig vet jag men vet inte hur många honor hon har.

              På de hanar som jag har syns det tydligt att de ättlingar till två av mina första hanar sen uppstarten i oktober 2006 (Anarkist och Citronlakrits)

              mvh
              Eldhroka
              Senast redigerad av eldhroka; 01 January 2009, 20:16.
              54 liter 105 liter 450 liter45 l 112 liter

              Kommentar

              • Linn_guppy
                • December 2008
                • 57

                #8
                vart sitter anal fenan ???

                Kommentar

                • Nina82
                  • January 2008
                  • 6610

                  #9
                  På magen, vid analen
                  12L 12L 24L 24L 24L 24L
                  38L 54L 54L 63L 450L

                  Kommentar

                  • eldhroka
                    • September 2006
                    • 207

                    #10
                    Så har jag nu införskaffat nya guppyhonor och hoppas att få tillökning om några veckor

                    Köpte 7 honor men fick avliva en redan igårkväll Hon blev rejält krasslig redan några timmar efter hemkomsten och efter ett tag kunde hon inte simma vågrätt längre så jag valde att ta bort henne.

                    Hade även tänkt köpa två Black Molly men eftersom butiken inte hade några så stannade vi till på den andra affären jag pratat om och jag köpte en BM hona och en Dalmantiner Mollyhane (han hade inga BM hanar). I morse såg jag att svärdbärarna var som tokiga och upptäckte att BM honan höll på att föda så jag fångade upp henne och satte henne i yngelkasse där hon födde 3 yngel. Bestämde mig för att släppa ut henne och såg när hon födde 2 yngel till så dessa hann jag rädda innan jag for till stallet Affärsinnehavaren sa att han skulle försöka välja ut en dräktig hona och det lyckades han ju väldigt bra med. Att det skulle gå så fort hade jag dock inte räknat med

                    När jag kom fram till kassan och skulle betala så utbrast min bror "vilka fina fiskar!". Jag tittade och såg att det var Endlerhanar...Kunde inte låta bli att köpa en. Det kommer dock att bli hybrider eftersom jag släppte honom med de andra guppiesarna. Hoppas att han kan hjälpa till att skaffa lite motståndskraft i mina fiskar ...(Om de nu hinner få några yngel, törs inte hoppas för mycket).

                    Mvh
                    Eldhroka
                    Senast redigerad av eldhroka; 03 January 2009, 21:34.
                    54 liter 105 liter 450 liter45 l 112 liter

                    Kommentar

                    • eldhroka
                      • September 2006
                      • 207

                      #11
                      I en veckas tid har jag lite halvslött funderat över om jag inte borde ha ett till akvarium men den där Endlerhanen satte igång suget på riktigt. Nu vill jag ju ha fler Endlers som självklart borde få ett eget kar...

                      Det här med akvarium är ju livsfarligt, det borde följa med en lapp med varje akvarium där det står: "Varning! Akvarieintresse är väldigt beroendeframkallande".
                      54 liter 105 liter 450 liter45 l 112 liter

                      Kommentar

                      Arbetssätt...