Svärdbärare beteende.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • eCiaL
    • December 2008
    • 11

    Svärdbärare beteende.

    Hej!

    I mitt 152L kar lever en gibbicepsmal och 2 svärdbärar hanar och 6 svärdbärar honor.

    Den ena svärdbärar hanen visar stolt upp sig för honorna i akvariet, men mitt problem med hanen är att han är väldigt agresiv mot den andra hanen som numera står för det mesta still på samma ställe uppe vid ytan

    Är detta normalt att de beter sig på detta viset?

    Mitt akvarium är nystartat och fiskarna har endast varit i karet i 3 dagar, har tänkt mig att köpa några räkor, 10kardinaler och sedan fler svärdbärare.

    kommer de sluta att bråka om det kommer fler hanar och honor i akvariumet, eller kommer det bli värre?

    Har hört att man skall köpa 3 honor till varje hane för att slippa konflikter?

    Hälsningar Emil
  • NIC
    • January 2008
    • 5121

    #2
    Ursprungligen postat av eCiaL
    Hej!

    I mitt 152L kar lever en gibbicepsmal och 2 svärdbärar hanar och 6 svärdbärar honor.

    Den ena svärdbärar hanen visar stolt upp sig för honorna i akvariet, men mitt problem med hanen är att han är väldigt agresiv mot den andra hanen som numera står för det mesta still på samma ställe uppe vid ytan

    Är detta normalt att de beter sig på detta viset?

    Mitt akvarium är nystartat och fiskarna har endast varit i karet i 3 dagar, har tänkt mig att köpa några räkor, 10kardinaler och sedan fler svärdbärare.

    kommer de sluta att bråka om det kommer fler hanar och honor i akvariumet, eller kommer det bli värre?

    Har hört att man skall köpa 3 honor till varje hane för att slippa konflikter?

    Hälsningar Emil
    Dom kommer fortsätta fajtas tills du flyttar den ena, eller om du har många honor. Kan hända att de ändå spänner upp sig för varandra så det bästa är att hålla bara en hane i samma kar.

    http://www.youtube.com/user/findingusernamesux11

    Kommentar

    • eCiaL
      • December 2008
      • 11

      #3
      Tror jag löst mitt problem!

      skröv ner trycket på pumpen så det inte blev lika strömt i vattnet, blev ett helt annat liv i karet och de bryr sig knappt om varandra :P

      Kommentar

      • M B
        • December 2007
        • 152

        #4
        Ursprungligen postat av eCiaL
        Hej!

        I mitt 152L kar lever en gibbicepsmal och 2 svärdbärar hanar och 6 svärdbärar honor.

        Den ena svärdbärar hanen visar stolt upp sig för honorna i akvariet, men mitt problem med hanen är att han är väldigt agresiv mot den andra hanen som numera står för det mesta still på samma ställe uppe vid ytan

        Är detta normalt att de beter sig på detta viset?

        Mitt akvarium är nystartat och fiskarna har endast varit i karet i 3 dagar, har tänkt mig att köpa några räkor, 10kardinaler och sedan fler svärdbärare.

        kommer de sluta att bråka om det kommer fler hanar och honor i akvariumet, eller kommer det bli värre?

        Har hört att man skall köpa 3 honor till varje hane för att slippa konflikter?

        Hälsningar Emil
        I fall problemet skulle återkomma kan jag säga att det är helt normalt för svärdbärare. En hane dominerar och håller undan de andra hanarna om man inte har väldigt många hanar.
        Mikael
        www.poecilia.org

        Kommentar

        • smurfmats
          • February 2003
          • 3538

          #5
          ett annat tips så här lite off-topic är att du väntar med att skaffa fler fiskar och låter nyttobakterierna komma till ro i ditt kar. kolla nitrithalten samt mata sparsamt när du haft i så många fiskar i början.

          lycka till!
          tråden om fjärilars lek!

          Kommentar

          • Katharina
            • December 2006
            • 4045

            #6
            Ursprungligen postat av smurfmats
            ett annat tips så här lite off-topic är att du väntar med att skaffa fler fiskar och låter nyttobakterierna komma till ro i ditt kar. kolla nitrithalten samt mata sparsamt när du haft i så många fiskar i början.lycka till!
            Ja, jag håller med.

            Sen när du ska handla fler fiskar så är 3 ett bra minital på hanar. Då har den dominanta minst 2 att jaga efter så då blir det inte en så hård utmobbning av en liten stackare... Sen bör det vara några honor per hane..
            Ha dé bäst... Tina

            Kommentar

            • eCiaL
              • December 2008
              • 11

              #7
              Tack för alla svaren! =)

              Tror ni det är lagom med 3 honor per hane?

              ska avakta att köpa mer fiskar ett tag, men sedan tänkte jag försöka hålla mej till svärdbärare och kardinaler då jag tycker det blir snyggare med fler av samma sort.

              ska kolla upp nitrithalten!

              Mvh Emil

              Kommentar

              • Katharina
                • December 2006
                • 4045

                #8
                Ursprungligen postat av eCiaL
                Tack för alla svaren! =)
                Tror ni det är lagom med 3 honor per hane?
                ska avakta att köpa mer fiskar ett tag, men sedan tänkte jag försöka hålla mej till svärdbärare och kardinaler då jag tycker det blir snyggare med fler av samma sort. ska kolla upp nitrithalten! Mvh Emil
                Tänk på att de förökar sig också... Kanske 2 honor per hane räcker???
                Ha dé bäst... Tina

                Kommentar

                • eCiaL
                  • December 2008
                  • 11

                  #9
                  Frågan är bara om jag klarar några yngel utan att de blir uppätna?

                  Köpte javamossa då jag läste att det var bra för yngel att gömma sig i, någon som har förslag på andra tåliga växter som ynglen gillar att gömma sig i?

                  Har finkornig sand med 2 aqvastar lysrör :P

                  Kommentar

                  • larsemil
                    • June 2008
                    • 172

                    #10
                    en fullvuxen svärdbärare kan få upp mot hundra yngel - har du lite gömställen så ska det nog gå jättebra.

                    Kommentar

                    • tummen
                      • March 2005
                      • 5199

                      #11
                      Ursprungligen postat av eCiaL
                      Frågan är bara om jag klarar några yngel utan att de blir uppätna?

                      Köpte javamossa då jag läste att det var bra för yngel att gömma sig i, någon som har förslag på andra tåliga växter som ynglen gillar att gömma sig i?

                      Har finkornig sand med 2 aqvastar lysrör :P
                      Stenar och rötter är bra gömställen också....sedan "behövs" det någon växt som växer från botten ända upp till ytan, någon stängelväxt typ cabomba eller liknande eller vallisneria, samt att flytormbunke kan vara bra som ytväxt, det första ynglen skall göra är nämligen att ta sig upp och fylla simblåsan, tråkigt då om de måste tävla med tetror om att hinna först upp och sedan ner och gömma sig igen!
                      Thomas "tummen" Wallén

                      Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

                      Kommentar

                      • tummen
                        • March 2005
                        • 5199

                        #12
                        Ursprungligen postat av eCiaL
                        Hej!

                        I mitt 152L kar lever en gibbicepsmal och 2 svärdbärar hanar och 6 svärdbärar honor.

                        Den ena svärdbärar hanen visar stolt upp sig för honorna i akvariet, men mitt problem med hanen är att han är väldigt agresiv mot den andra hanen som numera står för det mesta still på samma ställe uppe vid ytan

                        Är detta normalt att de beter sig på detta viset?

                        Mitt akvarium är nystartat och fiskarna har endast varit i karet i 3 dagar, har tänkt mig att köpa några räkor, 10kardinaler och sedan fler svärdbärare.

                        kommer de sluta att bråka om det kommer fler hanar och honor i akvariumet, eller kommer det bli värre?

                        Har hört att man skall köpa 3 honor till varje hane för att slippa konflikter?

                        Hälsningar Emil
                        Svarar som alla andra att det är normalt beteende, men du behöver inte ha fler honor än hanar om det är en större grupp, med dina 6 honor så kan du skaffa till så du har 6 hanar och lika många honor så blir troligen ingen jagad till döds i fortsättningen...sedan kommer ynglen och fyller på så det uppstår någon sorts terrorbalans som funkar i ditt akvarium.
                        Thomas "tummen" Wallén

                        Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

                        Kommentar

                        Arbetssätt...