Hur länge är det okej att ha fisk i yngelbur?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • wassen
    • September 2008
    • 51

    Hur länge är det okej att ha fisk i yngelbur?

    Hallå!

    nu börjar tiden komma för ena guppyhonan innom närmaste dagarna 5, borde det vara yngel på G. Men är det okej för fisken att sitta i ynglelburen så länge? Eller blir hon stressad? Är vad jag vet svårt att pricka henne på dagen då det är dax?
    Skulle vara tacksam för något bra svar och eller alternativ.


    Mvh
    Erik
  • ansjo
    • November 2005
    • 29967

    #2
    Vad har du mer för fisk i karet som hon annars går i?
    Det bästa är att låta hon föda fritt i karet, visst kan det bli yngel som blir mat, men det brukar bli fullt tillräckligt ändå efter en tid.
    /Anders

    Medlem i NCS - givetvis!

    Kommentar

    • wassen
      • September 2008
      • 51

      #3
      Den första kullen gick åta allihopa och den fisk som såg tjockast ut var kardinalerna. Hitade sista ynglet innan det med försvan. Och med den dagen datum så borde det ligga ganska nära med ny kull nu. Hon är tjockare ön sist så det är inte fel hona heller. Utan skulle gärna vilja ha yngel av den hanen och honan som det gäller. Därför är det aktuellt att spara (rädda) så många som möjligt.

      Kommentar

      • wassen
        • September 2008
        • 51

        #4
        Ett nytt akvarium är på g men det ska göras iordning och köras in. Så i framtiden så blir det ett separat akvarium för detta endamål.

        Kommentar

        • ansjo
          • November 2005
          • 29967

          #5
          OK, men då tetrorna kan vara ganska glupska på yngel kan det annars vara en bra idé att skaffa dig ett litet yngelkar som honan kan föda i. I detta kan sedan ynglen gå kvar i tills de blir stora nog att inte halka ner i magen på tetrorna.
          Låt du honan gå kvar i kassen tills hon fött den här gången, men du ska se att idén om ett eget kar till ynglen inte är så tokig när du väl har alla dessa yngel i en liten kasse.
          /Anders

          Medlem i NCS - givetvis!

          Kommentar

          • wassen
            • September 2008
            • 51

            #6
            Tackar för det! då ska jag se om jag får tag i henne nudå. Jusst ja. Den skivan man lågger i botten på plastbaljan. Däri är det pringor som ynglen simmar igenon antar jag för att lågga sig på botten? Då ska den ligga åt det håll som gör att dt är enkelt att simma ned?
            Altså "gallret" är trekantigt och då borde spettsarna vara riktade uppåt så att de ramlar igenom? Svårt att förklara men för er som e vana kanske det är självklart.

            Kommentar

            • wassen
              • September 2008
              • 51

              #7
              Måste ochså berömma responstiden såhär kvällen innan jul! tack ansjo!

              God jul alla fiskvänner!

              Kommentar

              • ansjo
                • November 2005
                • 29967

                #8
                Ursprungligen postat av wassen
                Tackar för det! då ska jag se om jag får tag i henne nudå. Jusst ja. Den skivan man lågger i botten på plastbaljan. Däri är det pringor som ynglen simmar igenon antar jag för att lågga sig på botten? Då ska den ligga åt det håll som gör att dt är enkelt att simma ned?
                Altså "gallret" är trekantigt och då borde spettsarna vara riktade uppåt så att de ramlar igenom? Svårt att förklara men för er som e vana kanske det är självklart.
                Precis. Men håll en koll för det brukar inte dröja så länge innan ynglen hittar tillbaks upp till honan och då riskerar att....ja...

                Ursprungligen postat av wassen
                Måste ochså berömma responstiden såhär kvällen innan jul! tack ansjo!

                God jul alla fiskvänner!
                Vad ska man annars göra innan julafton, gran, skinka och julklappar kanske?
                /Anders

                Medlem i NCS - givetvis!

                Kommentar

                • Linn_guppy
                  • December 2008
                  • 57

                  #9
                  skulle gärna vilja veta hur länge en guppy är dräktig för min guppy hona är dräktig just nu tacksam för ett svar ;P

                  MVH Linn

                  Kommentar

                  • ansjo
                    • November 2005
                    • 29967

                    #10
                    Ca en månad.
                    /Anders

                    Medlem i NCS - givetvis!

                    Kommentar

                    • Linn_guppy
                      • December 2008
                      • 57

                      #11
                      tack :P

                      Kommentar

                      • Sleep
                        • December 2008
                        • 246

                        #12
                        Ursprungligen postat av wassen
                        Tackar för det! då ska jag se om jag får tag i henne nudå. Jusst ja. Den skivan man lågger i botten på plastbaljan. Däri är det pringor som ynglen simmar igenon antar jag för att lågga sig på botten? Då ska den ligga åt det håll som gör att dt är enkelt att simma ned?
                        Altså "gallret" är trekantigt och då borde spettsarna vara riktade uppåt så att de ramlar igenom? Svårt att förklara men för er som e vana kanske det är självklart.

                        Ja det kan nog stämma har aldrig tänkt på det själv
                        Men låter logiskt, me det du ska tänka på sen när ynglerna blir frisimmande är. Att dom gärna simma igenom springorna på sidorna på tanken.
                        Så det är bra ide att täppa igen dom med något,
                        som dom inte tar sig igenom.
                        Typ något fint nät som man kan hitta på på små hovar. lr skumgummi som man sätter för filter. kommer inte ihåg va det heter men du vet säkert va jag menar, det brukar vara gult.
                        har haft ett elände själv med mina blåciklider som gärna simmade ut.
                        lycka till!
                        Mvh Glenn.

                        Kommentar

                        • Linn_guppy
                          • December 2008
                          • 57

                          #13
                          skulle vilja veta var anal fenan är ??? har precis börjat med fiskhobby och samlar på mig så mycket fakta om guppys jag kan :P

                          MVH / Linn

                          Kommentar

                          • ansjo
                            • November 2005
                            • 29967

                            #14
                            Ursprungligen postat av Sleep
                            Men låter logiskt, me det du ska tänka på sen när ynglerna blir frisimmande är. Att dom gärna simma igenom springorna på sidorna på tanken.
                            Så det är bra ide att täppa igen dom med något,
                            som dom inte tar sig igenom.
                            Då är det bättre att ta bort honan.

                            Ursprungligen postat av Linn_guppy
                            skulle vilja veta var anal fenan är ??? har precis börjat med fiskhobby och samlar på mig så mycket fakta om guppys jag kan :P

                            MVH / Linn
                            Analfenan sitter precis bakom analöppningen, om man räknar från huvudet efter magen är det den ensamna fenan som kommer när magen slutar och övergår till stjärten.
                            /Anders

                            Medlem i NCS - givetvis!

                            Kommentar

                            • Sleep
                              • December 2008
                              • 246

                              #15
                              [quote=ansjo;1234811]Då är det bättre att ta bort honan.

                              hehe joo det är sant.
                              men nu va det inte det jag menade.
                              utan springorna på sidorna av tanken där friskt vatten kommer in, som dom gärna vill simma ut.
                              Mvh Glenn.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...