Byte av kön - Segelfensmolly

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • monimo
    • August 2007
    • 88

    Byte av kön - Segelfensmolly

    Hej

    Läste en annan tråd där frågan var om svärdbärare kunde byta kön. Så jag måste ju ställa frågan om segelfensmolly också kan det??
    Jag köpte för en månad sen 1 hane och 2 honor. Nu ser det ut som om jag har 2 hanar och 1 hona. Dvs ena honans fenor har omvandlats och ser nu ut som ett Gonopodium. Men "hon" ser fortfarande lite mer rund ut i kroppen än vad den ursprungliga hanen är.

    Vad beror detta på? Och blir de "hanar" eller ser de bara ut som en??

    monimo
  • Erik...
    • May 2006
    • 1459

    #2
    Sist jag kollade fanns det inget säkert bekräftat fall där svärdbärare verkligen bytt kön, två fenomen som är vanligt förekommande kan ge det intrycket, dels blir en del hanar könsmogna sent, vilket gör att de kan vara relativt stora och gamla innan de utvecklar svärd och gonopodium, det andra fenomenet är att när honorna hamnar i deras motsvarighet till klimakteriet kan både stjärtfenan och analfenan andra lite i form, precis som en del kvinnor kan få lite skäggväxt.

    Om din h*n* har något som verkligen ser ut att vara ett gonopodium så är det förmodligen det också, och den har isf fall hela tiden varit en hane, sent utvecklad men ändå en hane, det är jättevanligt.

    Kommentar

    Arbetssätt...