Platy Yngel

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Basmurf
    • September 2008
    • 14

    Platy Yngel

    Hej
    Fick 6 st yngel från en av de 3 honorna å tror att en till ska ha med.
    Man lär så länge man lever som de säger.

    Frågor Gör jag rätt eller tänker jag fel??

    Nr 1 Lagt alla 6 i en yngelbur å matar med flingfoder nedmald. (samt det som kommer in i buren.) De stora får räkmix å frysta röda larver

    Nr 2 Hur stora måste de vara innan jag flyttar ut de bland de andra?
    (simmar 1 st Eldstjärt (haj) 1st rengbågshaj 2st albinopansarmalar 2 öringar 2 kuhli ålar samt 4 platys. Samt glasrensaren Malin.

    Nr 3 Sätta ingång 18 liters karet igen med lite sand å en liten växt å låta ynglen vara "ifred under sin barndom"


    Senast redigerad av Basmurf; 16 December 2008, 09:27.
  • tummen
    • March 2005
    • 5199

    #2
    Ursprungligen postat av Basmurf
    Hej
    Fick 6 st yngel från en av de 3 honorna å tror att en till ska ha med.
    Man lär så länge man lever som de säger.

    Frågor Gör jag rätt eller tänker jag fel??

    Nr 1 Lagt alla 6 i en yngelbur å matar med flingfoder nedmald. (samt det som kommer in i buren.) De stora får räkmix å frysta röda larver

    Nr 2 Hur stora måste de vara innan jag flyttar ut de bland de andra?
    (simmar 1 st Eldstjärt (haj) 1st rengbågshaj 2st albinopansarmalar 2 öringar 2 kuhli ålar samt 4 platys. Samt glasrensaren Malin.

    Nr 3 Sätta ingång 18 liters karet igen med lite sand å en liten växt å låta ynglen vara "ifred under sin barndom"

    http://www.ladda-upp.com/bilder/13277/platy-yngel
    Ha du hellre ynglen i ditt 18 liters istället för yngelburen, den stressar dem bara, och dessutom brukar de växa bättre i ett separat akvarium, vatten kan du ta från ditt vanliga akvarium och sedan kan du flytta ynglen direkt om du bara är försiktig med matningen de första dagarna, en eller ett litet gäng pansarmalar kan få agera städpatrull hos ynglen.
    När ynglen är omkring centimetern i längd kan man oftast flytta dem till det vanliga akvariet igen, glöm inte bort att vattnet snabbt blir dåligt i ett litet akvarium, byt lite vatten ofta.....

    Apropå ingenting så heter min dotter Malin.....

    Mer info i denna tråd:
    Thomas "tummen" Wallén

    Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

    Kommentar

    Arbetssätt...