Platy Tråden.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Kewell
    • December 2008
    • 95

    Platy Tråden.

    Ville bara starta en Platy tråd som alla kan höra av sig berätta om sina fiskar sin kar hur många fiskar ni har osv.

    Själv har jag 5 platys tillsammans med 10 stimfiskar (neon) och 5 zebrafiskar
    Berätta om din/dina fiskar så alla kan diskutera.
  • toccata
    • January 2004
    • 1238

    #2
    Jag har just köpt fyra stycken platyhonor, korallplaty. I affären var de ensamma tillsammans med säkert 40 hanar, de jagades konstant och var helt sönderstressade. Så nu har de fått en fristad hos mig. Troligen är de gravida med yngel, vi får se... Kommer avliva yngel om de blir för många. Troligen äts de upp av sorgmanteltetror och neontetror..

    Mina platyhonor är just nu bara 2 cm. De älskar mina flytväxter och rensar dessa rena från alger mycket snabbt och bra! Nedan syns en bild på deras akvarium.

    Platy är mycket söta fiskar De är otroligt nyfikna, jag jämför dem med kossor i personligheten! De är rädda först men sen kommer de fram, och helst ska de smaka på allting också!

    De andra invånarna i akvariet är: fem pansarmalar (corydoras), en ancistrus, två kuhliålar, 8 neontetror, 2 sorgmanteltetror (resterna av ett gammalt stim...).
    Bifogade filer
    / Ebba

    Kommentar

    • MattiasL
      • September 2006
      • 1479

      #3
      Ja, det är mycket finare fiskar än guppy! Jag trodde jag hade skänkt bort alla mina platys till en kompis, men två yngel fanns kvar i karet. Nu är det plötsligt 10st glada röda gynnare!
      De får bo kvar!
      Qui audet adipiscitur!

      Kommentar

      • Kewell
        • December 2008
        • 95

        #4
        Ursprungligen postat av toccata
        Jag har just köpt fyra stycken platyhonor, korallplaty. I affären var de ensamma tillsammans med säkert 40 hanar, de jagades konstant och var helt sönderstressade. Så nu har de fått en fristad hos mig. Troligen är de gravida med yngel, vi får se... Kommer avliva yngel om de blir för många. Troligen äts de upp av sorgmanteltetror och neontetror..

        Mina platyhonor är just nu bara 2 cm. De älskar mina flytväxter och rensar dessa rena från alger mycket snabbt och bra! Nedan syns en bild på deras akvarium.

        Platy är mycket söta fiskar De är otroligt nyfikna, jag jämför dem med kossor i personligheten! De är rädda först men sen kommer de fram, och helst ska de smaka på allting också!

        De andra invånarna i akvariet är: fem pansarmalar (corydoras), en ancistrus, två kuhliålar, 8 neontetror, 2 sorgmanteltetror (resterna av ett gammalt stim...).



        Vilken fin akvarium!! Själv kom jag precis från min zoobutik med en ny platyhona den ska nog föda snart nu har jag 4 honor och 2 hanar som platy inne i akvariumet de behöver nog fler växter.
        Jag skulle rekommendera 2 hanar till dig efter de har fått sina yngel, passar väl bra att ha 5 honor och 2 honor.
        Jag tror att dina yngel klarar sig eftersom du har så mycket växter i ditt akvarium
        Senast redigerad av Kewell; 14 December 2008, 12:47.

        Kommentar

        • Kewell
          • December 2008
          • 95

          #5
          Ursprungligen postat av MattiasL
          Ja, det är mycket finare fiskar än guppy! Jag trodde jag hade skänkt bort alla mina platys till en kompis, men två yngel fanns kvar i karet. Nu är det plötsligt 10st glada röda gynnare!
          De får bo kvar!
          Va roligt att du har har fått 10 platys från 2 yngel det är svårt att ge ut sina platys eller avliva dem man tycker så mycket synd om de, de är så söötaaa<3

          Kommentar

          • toccata
            • January 2004
            • 1238

            #6
            Men jag vill inte ha yngel, så de får gärna bli uppätna Jag bryr mig inte om att de blir uppätna, de är ju så små då och det är bättre för de andra fiskarna att få naturlig, levande föda.

            Eftersom jag vill begränsa antalet yngel så köpte jag inga hanar. Självklart kommer det födas hanar eftersom honorna är gravida. Vi får se hur många som överlever...

            Men platy är söta som sagt. Vår ancistrus är som en katt (ligger på lur, anfaller, försvarar sina mattabletter), men platysarna är som sagt som kossor i beteendet, hehe.
            / Ebba

            Kommentar

            • Kewell
              • December 2008
              • 95

              #7
              Ursprungligen postat av toccata
              Men jag vill inte ha yngel, så de får gärna bli uppätna Jag bryr mig inte om att de blir uppätna, de är ju så små då och det är bättre för de andra fiskarna att få naturlig, levande föda.

              Eftersom jag vill begränsa antalet yngel så köpte jag inga hanar. Självklart kommer det födas hanar eftersom honorna är gravida. Vi får se hur många som överlever...

              Men platy är söta som sagt. Vår ancistrus är som en katt (ligger på lur, anfaller, försvarar sina mattabletter), men platysarna är som sagt som kossor i beteendet, hehe.
              Jag håller med det där med kossor men du kan tjäna pengar på dina yngel eller byta det i din zoobutik de kan köpa det eller byta mot akvarievaror eller andra arter av fiskar. Jag tycker om Platy, Svärdbärare och Guppy i samma akarium de är så fina tillsammans

              Kommentar

              • toccata
                • January 2004
                • 1238

                #8
                Men jag är inte så intresserad av platy-avel, tyvärr De flesta zooaffärer jag känner till tar inte emot fiskar som platy från privatpersoner eftersom det finns en viss smittorisk (parasiter, vita prick-sjukan, osv).

                Jag är inte förtjust i guppy och svärdbärare, bara platy, hehe. Annars gillar jag pansarmalar och ancistrusmalar mest.
                / Ebba

                Kommentar

                • Kewell
                  • December 2008
                  • 95

                  #9
                  Ursprungligen postat av toccata
                  Men jag är inte så intresserad av platy-avel, tyvärr De flesta zooaffärer jag känner till tar inte emot fiskar som platy från privatpersoner eftersom det finns en viss smittorisk (parasiter, vita prick-sjukan, osv).

                  Jag är inte förtjust i guppy och svärdbärare, bara platy, hehe. Annars gillar jag pansarmalar och ancistrusmalar mest.

                  Det var min åsikt
                  Det jag tycker skulle passa ihop

                  Kommentar

                  • loosi
                    • July 2007
                    • 38

                    #10
                    Jag började med ett par sunset och blev helt kär! Underbara fiskar Tyvärr har mitt första par dött men de har hunnit lämna efter sig en hel del yngel som vuxit upp. Jag har fått lämna in mina på en akvarieaffär i Umeå och fick ta en växt eller en fisk i utbyte. Just nu har jag en hona och hennes tre yngel som har samma färg som sunset på huvudet och stjärten men är silverblå på magen. Vet inte riktigt vad de kallas men de är riktigt söta även om sunset är mina absoluta favoriter!

                    Kommentar

                    • tummen
                      • March 2005
                      • 5199

                      #11
                      Hä diskuteras redan platy/svärdbärare:
                      Thomas "tummen" Wallén

                      Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

                      Kommentar

                      Arbetssätt...