Vilken förökar sig bäst ?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • JohanFridsall
    • November 2008
    • 134

    Vilken förökar sig bäst ?

    Någon som vet vilken av de levande-födande fiskarna förökar sig bäst ?
  • JojjeN
    • June 2008
    • 3567

    #2
    Guppy, dom är ALLTID "gravida".
    Tillbaks efter paus.

    Kommentar

    • Azur
      • March 2003
      • 12946

      #3
      Personligen tycker jag Limia nigrofasciatus är kungen av reproduktion. Guppy har jag aldrig haft några problem med, och platy & svärdbärare kan tillochmed vara lite knepiga, men Limiorna bara liksom drar iväg.
      Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

      Kommentar

      • JohanFridsall
        • November 2008
        • 134

        #4
        Ursprungligen postat av Azur
        Personligen tycker jag Limia nigrofasciatus är kungen av reproduktion. Guppy har jag aldrig haft några problem med, och platy & svärdbärare kan tillochmed vara lite knepiga, men Limiorna bara liksom drar iväg.

        Vad är en Limia nigrofasciatus för slags fisk ? vilken typ av fisk är det och är den lätt att får tag på ? könsskillnad ?

        Kommentar

        • Azur
          • March 2003
          • 12946

          #5
          Ursprungligen postat av JohanFridsall
          Vad är en Limia nigrofasciatus för slags fisk ?
          http://www.aquaristikszene.ch/Boerse...rofasciata.jpg
          är den lätt att får tag på ? könsskillnad ?
          Mjaaaaeee... Den är nog rätt svår att få tag i.
          Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

          Kommentar

          • JohanFridsall
            • November 2008
            • 134

            #6
            Ursprungligen postat av Azur
            http://www.aquaristikszene.ch/Boerse...rofasciata.jpg Mjaaaaeee... Den är nog rätt svår att få tag i.

            hehe.. okej har jag aldrig sett, men ska fråga nästa gång ja kommer förbi djur affären, tack för all hjälp

            Kommentar

            • Maria - Sjöjungfru

              • January 2004
              • 4236

              #7
              Ursprungligen postat av JohanFridsall
              Någon som vet vilken av de levande-födande fiskarna förökar sig bäst ?
              Dom som får optimala förhållande.
              Maria - Sjöjungfru

              Kommentar

              • Nina82
                • January 2008
                • 6610

                #8
                Av de vanligaste levandefödarna får jag nog ändå säga Svärdbärare. De får uppemot 100 yngel per hona var 4-5 vecka och med ett någorlunda stort kar (typ 100L) och javamossa på stora delen av bottnen kommer du säkert kunna föda upp många yngel. Nackdelen är väl isf att det tar mycket längre tid för svärdbärare att bli könsmogna, om det nu är en nackdel

                Vi har lyckats få yngel att överleva av svärdbärare utan javamossa (med javaormbunke) så det är absolut inte omöjligt. Med mossa i karet ökar ju chanserna mycket.
                12L 12L 24L 24L 24L 24L
                38L 54L 54L 63L 450L

                Kommentar

                • JohanFridsall
                  • November 2008
                  • 134

                  #9
                  Men jag tänkte på en sak.. är de bra att ge mina fiskar ( Cikliderna ) andra fiskar ( De mindre Levande Födande ) som foder ? eller det kanske inte är så nyttigt för dem ? de kanske rent av kan bli sjuka av det.. Tacksam för alla svar

                  Kommentar

                  • Ken Olofsson
                    • November 2006
                    • 8014

                    #10
                    Ursprungligen postat av JohanFridsall
                    Men jag tänkte på en sak.. är de bra att ge mina fiskar ( Cikliderna ) andra fiskar ( De mindre Levande Födande ) som foder ? eller det kanske inte är så nyttigt för dem ? de kanske rent av kan bli sjuka av det.. Tacksam för alla svar

                    kan knappast bli bättre foder, möjligtvis att levande små räkor är strået vassare.

                    jag har alltid ett mindre gäng levandefödare som går med mina Scalarer

                    de äter yngel som om det vore lördagsgodis.


                    har ett litet kar med endlers guppy, som jag "brandskattar" 2-3 ggr i månaden på yngel, dvs ner med håven, plocka upp 30-40 st yngel,
                    ner till scalarerna.

                    de får tuppjuck när det rasslar ner en massa lavende mat.


                    enda faran är att de kan föräta sig............


                    .
                    Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
                    Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

                    Kommentar

                    • JohanFridsall
                      • November 2008
                      • 134

                      #11
                      hehe okej .. det kommer nog bli bra detta :P är ju rätt övertygad om att min Cryptoheros sajica kommer uppskatta det nya fodret fast o andra sidan så misstänkter jag ju att min black ghost inte kommer tycka att de är jätte äckligt ^^

                      Kommentar

                      • Azur
                        • March 2003
                        • 12946

                        #12
                        Hade du tänkt mata med dem kommer du nog att upptäcka att ingen levandefödare ynglar så mycket man skulle trott/velat... Bäst är nog om du odlar rationellt, dvs lyfter ut honor som närmar sig yngling och låter dem yngla i ett separat kar. Annars blir det aldrig särskilt mycket avkomma.
                        Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

                        Kommentar

                        • JohanFridsall
                          • November 2008
                          • 134

                          #13
                          Ursprungligen postat av Azur
                          Hade du tänkt mata med dem kommer du nog att upptäcka att ingen levandefödare ynglar så mycket man skulle trott/velat... Bäst är nog om du odlar rationellt, dvs lyfter ut honor som närmar sig yngling och låter dem yngla i ett separat kar. Annars blir det aldrig särskilt mycket avkomma.

                          nee men jag har dem i ett 105 L nu... ska köpa ett som är 250 - 300 L lite längre fram.. och hade tänkt att använda 105 L till "matakvarie"

                          Men på tal om det .. Någon som vet hur stor en Black Ghost, praktbotia och golden nugget kan bli i ett 250 - 300 L kar ?

                          Kommentar

                          • Azur
                            • March 2003
                            • 12946

                            #14
                            För stora.
                            Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

                            Kommentar

                            • JohanFridsall
                              • November 2008
                              • 134

                              #15
                              Ursprungligen postat av Azur
                              För stora.

                              hade tänkt mig ett lite mer precist svar.. gärna i cm

                              Kommentar

                              Arbetssätt...