Guppy hona gravid eller?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • solis
    • July 2008
    • 5064

    #16
    Ursprungligen postat av Nina82
    Platyyngel brukar vara mer kompakta, lite tjockare... medan Guppyyngel brukar vara ganska långa, bleka och smala.
    Då är det guppy villket jag misstänkte dom är långa o genomskinliga.
    Spännande att se deras färger sen dom får väll åka över till yngelkaret om en vecka eller så, vet ej hur dom andra ynglen beter sig när dom är dubbelt så stora som dom nya ynglen.
    Väntar fortfarande på musseynglen många ögon i magen ser man
    Det finns ingen anledning att se dom dåliga sidorna, dom är många nog ändå.
    1 st 600 liter1 st 310 liter 1 st 310 liter pansarmalar, kampis, malar
    100 liter, pansarmalsyngel och pansarmalar,
    56 liters low-tech test, pansarmalar,körsbärsräkor o amanoräkor

    Kommentar

    • Guest

      #17
      Ursprungligen postat av Nina82
      Platyyngel brukar vara mer kompakta, lite tjockare... medan Guppyyngel brukar vara ganska långa, bleka och smala.
      Mina Platyn föddes med lite färg, så det är extremt lätt att se skillnad på dom. Föds era ofärgade? Samma som Guppyn?

      Kommentar

      • Nina82
        • January 2008
        • 6610

        #18
        Ursprungligen postat av solis
        Då är det guppy villket jag misstänkte dom är långa o genomskinliga.
        Spännande att se deras färger sen dom får väll åka över till yngelkaret om en vecka eller så, vet ej hur dom andra ynglen beter sig när dom är dubbelt så stora som dom nya ynglen.
        Väntar fortfarande på musseynglen många ögon i magen ser man
        Alltid kul med yngel
        Speciellt när de börjar visa färger
        12L 12L 24L 24L 24L 24L
        38L 54L 54L 63L 450L

        Kommentar

        • Nina82
          • January 2008
          • 6610

          #19
          Ursprungligen postat av Anettejt
          Mina Platyn föddes med lite färg, så det är extremt lätt att se skillnad på dom. Föds era ofärgade? Samma som Guppyn?
          Har aldrig haft Platy själv utan bara sett i butiker .. Platy och Molly är väl ganska svåra att skilja på men Guppyyngel skulle iaf jag lätt känna igen .
          Däremot har jag aldrig haft någon Guppy som föds med färg utan de är alltid ljusa eller möjligen en aning gråaktiga i vissa fall.
          12L 12L 24L 24L 24L 24L
          38L 54L 54L 63L 450L

          Kommentar

          • solis
            • July 2008
            • 5064

            #20
            Har inte fått några platy(väntar fortfarande)innan men mina dalmatinermolly var nog allt mellan ljusa till mörkgrå när dom kom, nu ca tre veckor senare ser man mer prickar och färger.
            Mina appelpine typ svärdbärare var lite rosa när dom kom
            Det finns ingen anledning att se dom dåliga sidorna, dom är många nog ändå.
            1 st 600 liter1 st 310 liter 1 st 310 liter pansarmalar, kampis, malar
            100 liter, pansarmalsyngel och pansarmalar,
            56 liters low-tech test, pansarmalar,körsbärsräkor o amanoräkor

            Kommentar

            • solis
              • July 2008
              • 5064

              #21
              Ursprungligen postat av solis
              Då är det guppy villket jag misstänkte dom är långa o genomskinliga.
              Spännande att se deras färger sen dom får väll åka över till yngelkaret om en vecka eller så, vet ej hur dom andra ynglen beter sig när dom är dubbelt så stora som dom nya ynglen.
              Väntar fortfarande på musseynglen många ögon i magen ser man
              Jag tänkte nog inte på hur stora dom andra ynglen var(molly), dom är nog mellan 4 o 6 gånger större än dom nya(guppy)
              Det finns ingen anledning att se dom dåliga sidorna, dom är många nog ändå.
              1 st 600 liter1 st 310 liter 1 st 310 liter pansarmalar, kampis, malar
              100 liter, pansarmalsyngel och pansarmalar,
              56 liters low-tech test, pansarmalar,körsbärsräkor o amanoräkor

              Kommentar

              • Gaffeltrucken
                • December 2008
                • 16

                #22
                Ursprungligen postat av JojjeN
                .
                Dock får du inte ha 2 hanar med 1 hona! Honan kommer snart stressas ihjäl av hanarnas ständiga uppvaktning, och det är inget roligt sätt för dom att dö.
                Menar du per hane då? Har precis skaffat 2 hanar och 3 honor och hanarna verkar vara väldigt på honorna (utom den ena som simmar runt själv ^^).

                Mina första fiskar så jag skulle upskatta svar

                Kommentar

                • Nina82
                  • January 2008
                  • 6610

                  #23
                  Ursprungligen postat av Gaffeltrucken
                  Menar du per hane då? Har precis skaffat 2 hanar och 3 honor och hanarna verkar vara väldigt på honorna (utom den ena som simmar runt själv ^^).

                  Mina första fiskar så jag skulle upskatta svar
                  Detta är lite svårt att svara på utan att veta hur stort ditt akvarium är mm..

                  Nu har jag fattat det som att du nyligen startat upp ditt kar och med ganska mycket fisk så i ditt fall råder jag att inte köpa mer fisk förrän du fått balans.

                  Annars brukar man säga två honor per hane för att honorna ska få lite avlastning. Mycket växter kan oxå underlätta för honorna där de kan gömma sig.
                  12L 12L 24L 24L 24L 24L
                  38L 54L 54L 63L 450L

                  Kommentar

                  • Gaffeltrucken
                    • December 2008
                    • 16

                    #24
                    Ursprungligen postat av Nina82
                    Detta är lite svårt att svara på utan att veta hur stort ditt akvarium är mm..

                    Nu har jag fattat det som att du nyligen startat upp ditt kar och med ganska mycket fisk så i ditt fall råder jag att inte köpa mer fisk förrän du fått balans.

                    Annars brukar man säga två honor per hane för att honorna ska få lite avlastning. Mycket växter kan oxå underlätta för honorna där de kan gömma sig.
                    Tack för svaret

                    Akvariet 60 cm långt och är på 54l.
                    Senast redigerad av Gaffeltrucken; 06 December 2008, 20:28. Anledning: rättstavning ;)

                    Kommentar

                    • Nina82
                      • January 2008
                      • 6610

                      #25
                      Ursprungligen postat av Gaffeltrucken
                      Tack för svaret

                      Akvariet 60 cm långt och är på 54l.
                      Då är det ganska lagom med en hane och två honor eftersom du ska ha plats för eventuella yngel oxå

                      Jag hade använt de tre fiskarna som inkörningsfisk och lämnat tillbaka resterande
                      12L 12L 24L 24L 24L 24L
                      38L 54L 54L 63L 450L

                      Kommentar

                      • Gaffeltrucken
                        • December 2008
                        • 16

                        #26
                        Ursprungligen postat av Nina82
                        Då är det ganska lagom med en hane och två honor eftersom du ska ha plats för eventuella yngel oxå

                        Jag hade använt de tre fiskarna som inkörningsfisk och lämnat tillbaka resterande
                        1. Hur fungerar det med inavel, läste att det var lite blandade meningar ang. detta.

                        2. Kan man lämna tillbaks fiskarna? :P

                        Kommentar

                        • Nina82
                          • January 2008
                          • 6610

                          #27
                          Ursprungligen postat av Gaffeltrucken
                          1. Hur fungerar det med inavel, läste att det var lite blandade meningar ang. detta.

                          2. Kan man lämna tillbaks fiskarna? :P
                          1. Inavel är självklart inte bra i längden men några generationer klarar de utan problem. Det bästa är att någon gång då och då köpa ny hane för att tunna ut blodet. Fiskar reagerar inte så tydligt på inavel som vi gör.

                          2. Att lämna in fisk brukar inte vara någon fara om du förklarar varför. Är du osäker så kan du ju ringa dit och höra.. Glöm inte förklara varför. Det är ju för fiskarnas skull.
                          Sen när akvariet är inkört kan du köpa till några stycken men 54L är ganska litet och vill du ha yngel på dina Guppy ska du inte blanda in för mycket andra arter. Några pansarmalar och Guppy är ganska lagom och totalt yngelsäkert
                          12L 12L 24L 24L 24L 24L
                          38L 54L 54L 63L 450L

                          Kommentar

                          • tummen
                            • March 2005
                            • 5199

                            #28
                            Ursprungligen postat av Nina82
                            1. Inavel är självklart inte bra i längden men några generationer klarar de utan problem. Det bästa är att någon gång då och då köpa ny hane för att tunna ut blodet. Fiskar reagerar inte så tydligt på inavel som vi gör.

                            2. Att lämna in fisk brukar inte vara någon fara om du förklarar varför. Är du osäker så kan du ju ringa dit och höra.. Glöm inte förklara varför. Det är ju för fiskarnas skull.
                            Sen när akvariet är inkört kan du köpa till några stycken men 54L är ganska litet och vill du ha yngel på dina Guppy ska du inte blanda in för mycket andra arter. Några pansarmalar och Guppy är ganska lagom och totalt yngelsäkert
                            1.
                            Det kan gå MÅNGA generationer utan att man ser några defekter, och ser man klena exemplar så skall dessa tas bort oavsett hur uppbladad gruppen är...."tunna ut blodet"? Det är ingen hjärtpatient vi pratar om, blanda upp generna är nog mer ett adekvat ordval....

                            2. det är inte självklart att de tar tillbaka fisk, men man kan ju alltid fråga.
                            Annars får man väl köra på ändå och hoppas på det bästa, man kan ju alltid be att få lite gojs från ett inkört filter i affären för att snabbstarta akvariet om de inte tar tillbaka de fiskar man ångrat köpet av. Detta är ett väldigt bra tips vid alla uppstarter av akvarium, mycket bättre än att använda diverse (dyra) vattenberedningsmedel.....
                            Senast redigerad av tummen; 11 December 2008, 21:03.
                            Thomas "tummen" Wallén

                            Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

                            Kommentar

                            Arbetssätt...