Platyhona som håller på att yngla! Snabbt svar!!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Nina82
    • January 2008
    • 6610

    #16
    Ursprungligen postat av Nico_platy
    hur ser man på platyhonan att hon ska föda ?hur ser ynglarna ut ? *nybörjare*
    Det bästa är att varje dag sätta sig ner framför akvariet en stund för att se och lära deras betéende. På så vis kommer du lära dig när det är dags genom att se på deras betéende. Eftersom de ynglar varje månad kommer du lära dig snabbt och redan nästa månad kommer du ha bättre koll
    Det du kan titta efter är förstås om honan är tjock men även om hon börjar dra sig undan. Precis innan och under födseln brukar hon även få en ljus svullnad vid analen.
    Du kommer lära dig se ganska tydligt om du bara tar dig tid att lära dig dina fiskars betéende

    Ynglen ser ut som pyttesmå minikopior av sina föräldrar så det går du inte miste om, men har du inte gott om gömställen kan det hända att de ganska snabbt blir uppätna.

    Lycka till
    12L 12L 24L 24L 24L 24L
    38L 54L 54L 63L 450L

    Kommentar

    • Nina82
      • January 2008
      • 6610

      #17
      Ursprungligen postat av Flaxss
      Hur menar du med hennes mat?

      Sedan beror det på hur hanen gör är han och ''nosar'' där ynglen kommer så är det inte för att äta utan att parar sig igen eller om han simmar tät och försöker ''komma till'' och det kan andra hanar göra nästan direkt efter honan är klar. Ska han nu äta upp dom så skulle jag tro han gör det sen och inte direkt vid födseln. Plus jag har aldrig haft Platys som har varit några stor ätare av yngel.
      En del fiskar lär sig ganska fort vart ynglen kommer ut och kan ibland vara riktigt ihärdiga när de märker att det är dags för honan. För dem är det god mat på gång när honan ska föda.

      Med hennes "mat" menade jag alltså hennes yngel
      12L 12L 24L 24L 24L 24L
      38L 54L 54L 63L 450L

      Kommentar

      • Nico_platy
        • December 2008
        • 17

        #18
        tack så mycke

        Kommentar

        • Flaxss
          • November 2008
          • 1718

          #19
          Ursprungligen postat av Nina82
          En del fiskar lär sig ganska fort vart ynglen kommer ut och kan ibland vara riktigt ihärdiga när de märker att det är dags för honan. För dem är det god mat på gång när honan ska föda.

          Med hennes "mat" menade jag alltså hennes yngel
          jag har odlat svärdbärare,platy,guppy,mollies sen evigheter tillbaka. Har aldrig varit med om att ''hanarna'' har varit och ätit upp ynglen direkt efter att dom kommit ut. Däremot sen brukar det gå åt någon(ra).

          Som jag skrev innan har jag bevittnat att hanarna oftast vill para sig direkt igen. Och därav följer och ''nosar'' direkt efter inte för att äta!.

          Men det finns kanske en del som gör så, men jag har aldrig sett det.

          Hur som helst är det ju bra att flytta honan, och sedasn föda upp ynglen för sig själva om man nu vill odla på dom. Annars är väl nycklen att ha många gömställen.

          Kommentar

          • tummen
            • March 2005
            • 5199

            #20
            Ursprungligen postat av Nico_platy
            hur ser man på platyhonan att hon ska föda ?hur ser ynglarna ut ? *nybörjare*
            även di skall nog läsa denna tråd:
            Thomas "tummen" Wallén

            Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

            Kommentar

            • michelin_guppy
              • January 2009
              • 10

              #21
              Det är inte ovanligt att honorna blir jagade,hanarna känner på sig när honan ska föda och jagar då honorna.Men honorna brukar inte få så mycket lugn och ro fast dem har fött,för hanarna märker också när honan inte är med yngel och vill då para sig med honan.

              Kommentar

              Arbetssätt...