Platyhona som håller på att yngla! Snabbt svar!!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Maraschino
    • September 2008
    • 178

    Platyhona som håller på att yngla! Snabbt svar!!

    Har en Platyhona i sonens akvarium som har släppt några yngel, sen hade hon besvär med att klämma fram en del bajs, vet inte om hon ynglat färdigt då vi bara sett tre yngel..

    Saken är den att alla hanarna är på henne hela tiden och hon verkar vilja va ifred, kan man flytta henne till yngelkaret och se vad som händer??
  • Nina82
    • January 2008
    • 6610

    #2
    Det är ganska vanligt att hanarna är på honorna när det är dags. Det är ju trots allt mat som kommer ut
    Har man en del täta växter så brukar honan ta skydd där och det löser sig självt. Har hon inga gömställen kan det bli väldigt stressande för henne med alla fiskar som vill ha hennes "mat" så då kan det vara en idé att flytta över henne denna gången. Men till nästa gång råder jag att ha planterat mer om du nu inte redan har det
    12L 12L 24L 24L 24L 24L
    38L 54L 54L 63L 450L

    Kommentar

    • Maraschino
      • September 2008
      • 178

      #3
      Ursprungligen postat av Nina82
      Det är ganska vanligt att hanarna är på honorna när det är dags. Det är ju trots allt mat som kommer ut
      Har man en del täta växter så brukar honan ta skydd där och det löser sig självt. Har hon inga gömställen kan det bli väldigt stressande för henne med alla fiskar som vill ha hennes "mat" så då kan det vara en idé att flytta över henne denna gången. Men till nästa gång råder jag att ha planterat mer om du nu inte redan har det

      Det finns växter och mossa i karet, men hon kan verkligen inte gömma sig hur hon än försöker, tycker lite synd om henne för man ser att hon är stressad..

      Om vi sätter henne i yngelkaret äter hon uppmin molly yngel då eller hindras hon av sina hormoner!?

      Kommentar

      • Nina82
        • January 2008
        • 6610

        #4
        Ursprungligen postat av Maraschino
        Det finns växter och mossa i karet, men hon kan verkligen inte gömma sig hur hon än försöker, tycker lite synd om henne för man ser att hon är stressad..

        Om vi sätter henne i yngelkaret äter hon uppmin molly yngel då eller hindras hon av sina hormoner!?
        Finns nog inga hormoner som hindrar levandefödare från att äta yngel, tyvärr.

        Antingen får naturen ha sin gång och det som händer händer eller så får du skaffa en yngelbox till
        12L 12L 24L 24L 24L 24L
        38L 54L 54L 63L 450L

        Kommentar

        • Ken Olofsson
          • November 2006
          • 8014

          #5
          yngelboxar kan hjälpa...men oxå stjälpa....

          här så så blir ynglen alltid mat i yngelboxar.
          honan föder,,,,,blir smal,,,,äter upp alla...lika tjock igen....

          tycker det funkar bäst med en massa växter...massor med flytväxter....
          eller massor med låååånga växter som ligger på ytan...typ vallesneria...

          .
          Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
          Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

          Kommentar

          • Maraschino
            • September 2008
            • 178

            #6
            Hon får gå kvar i sonens kar, verkar ha lugnat ner sig lite däri hanarna är inte riktigt lika på nu längre så hon har kanske ynglat klart!

            Kommentar

            • Nina82
              • January 2008
              • 6610

              #7
              Ursprungligen postat av Maraschino
              Hon får gå kvar i sonens kar, verkar ha lugnat ner sig lite däri hanarna är inte riktigt lika på nu längre så hon har kanske ynglat klart!
              Låter bra. Många gånger kan det hjälpa att mata lite oftare men mer sparsamt när det vankas yngel så de håller sig mätta.
              12L 12L 24L 24L 24L 24L
              38L 54L 54L 63L 450L

              Kommentar

              • Maraschino
                • September 2008
                • 178

                #8
                Ursprungligen postat av Nina82
                Låter bra. Många gånger kan det hjälpa att mata lite oftare men mer sparsamt när det vankas yngel så de håller sig mätta.
                Vi har inte haft en aning om när dessa skulle yngla, de såg dräktiga ut när vi köpte de för tre veckor sen!
                Var sambon som upptäckte det i förmiddags att det fanns yngel i karet. Hur länge är en platy/molly dräktig!?

                Kommentar

                • Nina82
                  • January 2008
                  • 6610

                  #9
                  Ursprungligen postat av Maraschino
                  Vi har inte haft en aning om när dessa skulle yngla, de såg dräktiga ut när vi köpte de för tre veckor sen!
                  Var sambon som upptäckte det i förmiddags att det fanns yngel i karet. Hur länge är en platy/molly dräktig!?
                  4-5 veckor ungefär
                  12L 12L 24L 24L 24L 24L
                  38L 54L 54L 63L 450L

                  Kommentar

                  • Maraschino
                    • September 2008
                    • 178

                    #10
                    Ursprungligen postat av Nina82
                    4-5 veckor ungefär
                    Ok då vet jag!! Tycker det är en info som saknas i artbeskrivningarna..

                    Kommentar

                    • tummen
                      • March 2005
                      • 5199

                      #11
                      Ursprungligen postat av Maraschino
                      Ok då vet jag!! Tycker det är en info som saknas i artbeskrivningarna..
                      Det finns mycket här i forumet, kolla den här tråden t.ex. speciellt det första "inlägget" är matnyttigt....:
                      Thomas "tummen" Wallén

                      Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

                      Kommentar

                      • Maraschino
                        • September 2008
                        • 178

                        #12
                        Ursprungligen postat av tummen
                        Det finns mycket här i forumet, kolla den här tråden t.ex. speciellt det första "inlägget" är matnyttigt....:
                        http://www.zoopet.com/forum/showthre...=H%E5rda+fakta
                        Tack för den länken ska kika igenom tråden när jag har lite mer tid!! Läste lite nu och där verkar finnas en hel del skoj att läsa!

                        Kommentar

                        • tummen
                          • March 2005
                          • 5199

                          #13
                          Ursprungligen postat av Maraschino
                          Tack för den länken ska kika igenom tråden när jag har lite mer tid!! Läste lite nu och där verkar finnas en hel del skoj att läsa!
                          Det är själva avsikten med den tråden...
                          Thomas "tummen" Wallén

                          Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

                          Kommentar

                          • Nico_platy
                            • December 2008
                            • 17

                            #14
                            hur ser man på platyhonan att hon ska föda ?hur ser ynglarna ut ? *nybörjare*

                            Kommentar

                            • Flaxss
                              • November 2008
                              • 1718

                              #15
                              Ursprungligen postat av Nina82
                              Det är ganska vanligt att hanarna är på honorna när det är dags. Det är ju trots allt mat som kommer ut
                              Har man en del täta växter så brukar honan ta skydd där och det löser sig självt. Har hon inga gömställen kan det bli väldigt stressande för henne med alla fiskar som vill ha hennes "mat" så då kan det vara en idé att flytta över henne denna gången. Men till nästa gång råder jag att ha planterat mer om du nu inte redan har det
                              Hur menar du med hennes mat?

                              Sedan beror det på hur hanen gör är han och ''nosar'' där ynglen kommer så är det inte för att äta utan att parar sig igen eller om han simmar tät och försöker ''komma till'' och det kan andra hanar göra nästan direkt efter honan är klar. Ska han nu äta upp dom så skulle jag tro han gör det sen och inte direkt vid födseln. Plus jag har aldrig haft Platys som har varit några stor ätare av yngel.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...