Yngel som "sjunker som stenar"???

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Katharina
    • December 2006
    • 4045

    #16
    Ursprungligen postat av Maraschino
    Fast vi flyttade inte henne förrän hon börjat yngla så de borde inte vara prematurer!?
    Nu simmar iaf de flesta omkring och äter, ser hur pigga ut som helst, har även fått sällskap av två platy bebisar!!
    Kul.. Ja, inte kan man avliva prematurer fast det kanske inte är avelsriktigt det heller... Jag tänkte på det sen.. Om honan är så lättstressad eller har svårt att bära ynglen fullt ut så är hon kanske inte så bra avelsmaterial.. Men det spelar ju mindre roll om man inte ska bli uppfödare...
    Ha dé bäst... Tina

    Kommentar

    • Maraschino
      • September 2008
      • 178

      #17
      Ursprungligen postat av Katharina
      Kul.. Ja, inte kan man avliva prematurer fast det kanske inte är avelsriktigt det heller... Jag tänkte på det sen.. Om honan är så lättstressad eller har svårt att bära ynglen fullt ut så är hon kanske inte så bra avelsmaterial.. Men det spelar ju mindre roll om man inte ska bli uppfödare...
      Nä det har vi inga planer på att bli!! Är bara första kullen och då är det lite extra skoj för ungarna att se de växa efterhand!

      Kommentar

      • Maraschino
        • September 2008
        • 178

        #18
        Ursprungligen postat av erikthur
        Det är ju i en akvariemiljö fisken finns - lite skillnad mot stora sjöar eller strömmande vatten. Mycket mer vatten där.
        Så långt förstog jag oxå!

        Men syftar du på vattenvärden, växter osv??

        Kommentar

        • erikthur
          • March 2004
          • 9953

          #19
          Mer på vad som fiskar och överflödigt foder lämnar efter sej i form av olika kemikalier och organiska produkter egentligen. Filter klarar inte allting.
          Kör själv dagliga 100%-iga vattenbyten på mina minimala ungfiskburkar vilket verkligen förbättrat konditionen på ungfisken.
          Men det gäller förresten dom som inte hade simblåseproblem som yngel - dom har jag redan sorterat bort.
          Jag ville bara göra ett inlägg om att alla skyller för fort på inavel istället för de miljöproblem det kan innebära i den begränsade ekosfären som ett akvarium innebär.
          Killies is a lifetime passion

          Kommentar

          • Maraschino
            • September 2008
            • 178

            #20
            Ursprungligen postat av erikthur
            Mer på vad som fiskar och överflödigt foder lämnar efter sej i form av olika kemikalier och organiska produkter egentligen. Filter klarar inte allting.
            Kör själv dagliga 100%-iga vattenbyten på mina minimala ungfiskburkar vilket verkligen förbättrat konditionen på ungfisken.
            Men det gäller förresten dom som inte hade simblåseproblem som yngel - dom har jag redan sorterat bort.
            Jag ville bara göra ett inlägg om att alla skyller för fort på inavel istället för de miljöproblem det kan innebära i den begränsade ekosfären som ett akvarium innebär.
            Ok, då är jag med på vad du menar!!

            Kommentar

            • tummen
              • March 2005
              • 5199

              #21
              Ursprungligen postat av Maraschino
              Fast vi flyttade inte henne förrän hon börjat yngla så de borde inte vara prematurer!?
              Nu simmar iaf de flesta omkring och äter, ser hur pigga ut som helst, har även fått sällskap av två platy bebisar!!
              De kan bli stressade av många orsaker, ibland räcker det att man har "fel" intredning, att det t.ex. saknas tillräckligt med gömställen. Dock så är det inte värt besväret att gruva sig över sådant, men händer det fler gånger så kan man ju börja fundera på någon typ av åtgärder.....
              Thomas "tummen" Wallén

              Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

              Kommentar

              • tummen
                • March 2005
                • 5199

                #22
                Ursprungligen postat av erikthur
                Mer på vad som fiskar och överflödigt foder lämnar efter sej i form av olika kemikalier och organiska produkter egentligen. Filter klarar inte allting.
                Kör själv dagliga 100%-iga vattenbyten på mina minimala ungfiskburkar vilket verkligen förbättrat konditionen på ungfisken.
                Men det gäller förresten dom som inte hade simblåseproblem som yngel - dom har jag redan sorterat bort.
                Jag ville bara göra ett inlägg om att alla skyller för fort på inavel istället för de miljöproblem det kan innebära i den begränsade ekosfären som ett akvarium innebär.
                Håller med dig totalt, i de flesta fallen skall man söka orsaken med problemen i akvariet hos akvaristen själv, inte hos fiskarna....
                Det absolut vanligaste felet är dåligt vatten, som i sin tur beror på akvaristens slarv....andra vanliga fel är fel fiskkombination, överbefolkning, eller fel ph-värde m.fl. fel.....
                Thomas "tummen" Wallén

                Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

                Kommentar

                Arbetssätt...