Yngel som "sjunker som stenar"???

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Maraschino
    • September 2008
    • 178

    Yngel som "sjunker som stenar"???

    Vi fick black molly yngel för några dagar sen. I början höllt sig de flesta på botten men nu har det gått några dagar och ca hälften av dem simmar omkring i akvariet som "stora fiskar", den andra hälften verkar inte som dem har fyllt sin simblåsa eller nåt för dem sjunker som stenar.
    Dem simmar som sjutton men kommer inte upp mer än några cm över botten innan dem sjunker igen.

    Kan det vara så att dem inte har fyllt sin simblåsa?
    Vad gör jag åt det? Ska jag "hjälpa" dem till ytan??

    Dem går i ett 45 liters kar som inte är helt fyllt så det är ca 30 cm till ytan..
  • Katharina
    • December 2006
    • 4045

    #2
    Oj, vad skumt.. Inte en susning.. Men det känns ju som att något är väldigt fel.. Jag skulle inte ta tillvara den honans yngel igen utan låta dem bli uppätna i stora karet... Man ska inte gynna naturens missbildningar.. Tycker jag.. Om inte någon som vet mer än jag kan tala om att just mollys yngel kan vara sådär.. (nu garanterar jag mig bara, känns attans ologiskt)...

    Tråkigt när man lyckas få en massa bebisar.. Hoppas det går bättre nästa gång, med en annan hona...
    Ha dé bäst... Tina

    Kommentar

    • JojjeN
      • June 2008
      • 3567

      #3
      Fånga in alla dom "konstiga" och släpp ner dom i stora karet.

      Kan kännas tungt, men det är det bästa, för att undvika svaga och missbildade fiskar i framtiden
      Tillbaks efter paus.

      Kommentar

      • jesper_b
        • June 2006
        • 1201

        #4
        Ursprungligen postat av JojjeN
        Fånga in alla dom "konstiga" och släpp ner dom i stora karet.

        Kan kännas tungt, men det är det bästa, för att undvika svaga och missbildade fiskar i framtiden
        Jag skulle nog inte riskera att stoppa ner dom i ett annat akvarium om det visar sig att det rör sig om nån sjukdom, speciellt inte om dom bara ska bli uppätna. Då kan man lika gärna mata med "säker" mat.

        Det bästa i sånt fall är ju att avliva dom och spola ner dom i toaletten och hålla koll så att det inte rör sig om nån sorts sjukdom.

        Även om andra ser friska ut kan det vara nån seg sjukdom som kommer visa sig med tiden. inte kul att få det överallt då.
        www.zoonen.se/minzoon.asp?oid=955734
        Mina Malar:
        L046, L066, L134, L168, L183, L204, L201 C. Sterbai m.m

        Kommentar

        • Katharina
          • December 2006
          • 4045

          #5
          Jag tycker inte att det låter som någon sjukdom utan ett generalfel i konstruktionen helt sonika.. Inavel lr vad man nu vill kalla det.. Jag tror inte alls att det är någon fara att mata de andra med dem men det är ju som de andra säger, ganska onödigt egentligen...

          Tyvärr skulle jag även säga att jag inte skulle behålla syskonen.. Men det är ju lättare sagt än gjort...
          Ha dé bäst... Tina

          Kommentar

          • jesper_b
            • June 2006
            • 1201

            #6
            Ursprungligen postat av Katharina
            Jag tycker inte att det låter som någon sjukdom utan ett generalfel i konstruktionen helt sonika.. Inavel lr vad man nu vill kalla det.. Jag tror inte alls att det är någon fara att mata de andra med dem men det är ju som de andra säger, ganska onödigt egentligen...

            Tyvärr skulle jag även säga att jag inte skulle behålla syskonen.. Men det är ju lättare sagt än gjort...
            Jo jag tycker det låter som inavel eller liknande jag med, men jag ville bara säga att det är alltid onödigt att riskera, när man ofta redan har mat hemma som man kan mata med.
            www.zoonen.se/minzoon.asp?oid=955734
            Mina Malar:
            L046, L066, L134, L168, L183, L204, L201 C. Sterbai m.m

            Kommentar

            • Maraschino
              • September 2008
              • 178

              #7
              M.a.o. så får dem på sig till i morgon att visa vad de går för innan vi avlivar dem..!
              Tack för alla svar!!

              Kommentar

              • Salta Katten
                • March 2008
                • 740

                #8
                Ursprungligen postat av Maraschino
                Kan det vara så att dem inte har fyllt sin simblåsa?
                Vad gör jag åt det? Ska jag "hjälpa" dem till ytan??
                Skulle vara intressant att veta om det funkar att fylla den i efterhand (om det nu är det som är felet). Du kanske kan testa att hjälpa upp ett yngel, och se om det blir bättre?

                Kommentar

                • tummen
                  • March 2005
                  • 5199

                  #9
                  Ibland föder honan någon/några dagar "för tidigt", de kan mycket väl repa sig och bli helt felfria.
                  Även platy, svädbärare och guppy kan det bli sådär med ibland. På dessa arter brukar man dock se att gulesäcken inte riktigt är tömd, så när den väl är det så simmar de upp och fyller simblåsan och sedan är allt frid och fröjd!

                  Ge dem en eller ett par dagar innan du gör något drastiskt alltså!
                  Thomas "tummen" Wallén

                  Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

                  Kommentar

                  • Ken Olofsson
                    • November 2006
                    • 8014

                    #10
                    Ursprungligen postat av tummen
                    Ibland föder honan någon/några dagar "för tidigt", de kan mycket väl repa sig och bli helt felfria.
                    Även platy, svädbärare och guppy kan det bli sådär med ibland. På dessa arter brukar man dock se att gulesäcken inte riktigt är tömd, så när den väl är det så simmar de upp och fyller simblåsan och sedan är allt frid och fröjd!

                    Ge dem en eller ett par dagar innan du gör något drastiskt alltså!

                    håller med, har haft flera levandefödare där ynglen legat på botten i 2-3 dagar för att sedan repa sig, och sedan växa upp till de största och vackraste inom gruppen.

                    .
                    Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
                    Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

                    Kommentar

                    • Katharina
                      • December 2006
                      • 4045

                      #11
                      Ursprungligen postat av tummen
                      Ibland föder honan någon/några dagar "för tidigt", de kan mycket väl repa sig och bli helt felfria.
                      Även platy, svädbärare och guppy kan det bli sådär med ibland. På dessa arter brukar man dock se att gulesäcken inte riktigt är tömd, så när den väl är det så simmar de upp och fyller simblåsan och sedan är allt frid och fröjd!

                      Ge dem en eller ett par dagar innan du gör något drastiskt alltså!
                      Ursprungligen postat av Kensa
                      håller med, har haft flera levandefödare där ynglen legat på botten i 2-3 dagar för att sedan repa sig, och sedan växa upp till de största och vackraste inom gruppen. .
                      Nej, vad häftigt.. Där ser man.. Tur att jag garderade mig.. Men då skulle hon då troligen ha blivit stressad av att ha blivit flyttad till yngelkaret då lr.. Jag tänkte på att det lät som nyfödda men jag kom inte på tanken att de var fiskprematurer... Snutte då...
                      Ha dé bäst... Tina

                      Kommentar

                      • Maraschino
                        • September 2008
                        • 178

                        #12
                        Fast vi flyttade inte henne förrän hon börjat yngla så de borde inte vara prematurer!?
                        Nu simmar iaf de flesta omkring och äter, ser hur pigga ut som helst, har även fått sällskap av två platy bebisar!!

                        Kommentar

                        • erikthur
                          • March 2004
                          • 9953

                          #13
                          Jag har inte läst allt i tråden men sett att några skyller på inavel. Aldrig någon som skyller på miljön även om det är troligare att det är den som inte är optimal enl biokemsiterna.
                          Killies is a lifetime passion

                          Kommentar

                          • Maraschino
                            • September 2008
                            • 178

                            #14
                            Ursprungligen postat av erikthur
                            Jag har inte läst allt i tråden men sett att några skyller på inavel. Aldrig någon som skyller på miljön även om det är troligare att det är den som inte är optimal enl biokemsiterna.
                            Hur menar du med miljön!?

                            Kommentar

                            • erikthur
                              • March 2004
                              • 9953

                              #15
                              Det är ju i en akvariemiljö fisken finns - lite skillnad mot stora sjöar eller strömmande vatten. Mycket mer vatten där.
                              Killies is a lifetime passion

                              Kommentar

                              Arbetssätt...