Platy dräktig

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Wiie
    • May 2006
    • 124

    Platy dräktig

    Tycker det ser ut som om två av mina platys är dräktiga men är inte säker. Tycker de ser väldigt stora ut. Frågan är om man nu ska flytta skalarerna för att vara mer säker på att få kvar några yngel för annars käkar de väl upp dem?
  • Ken Olofsson
    • November 2006
    • 8014

    #2
    eller så låter du dom gåp kvara och ser yngel som mat till scalarerna.....

    för det kommer inte bli några kvar i samma kar scalarerna....

    .
    Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
    Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

    Kommentar

    • Wiie
      • May 2006
      • 124

      #3
      är det lika illa med guramis??

      Kommentar

      • Nina82
        • January 2008
        • 6610

        #4
        Skaffa javamossa så har du stor chans att få överlevande. Dock om du har dem ihop med scalarer får de bli i storlek med de vuxna innan de går säkra så det är inget att satsa på om du vill ha överlevande.
        Lite beroende på vad det är för Gurami du har så tror jag det kan funka med många gömställen och mossor.
        12L 12L 24L 24L 24L 24L
        38L 54L 54L 63L 450L

        Kommentar

        • Ken Olofsson
          • November 2006
          • 8014

          #5
          mina scalarer huggar allt som är mindre än 3cm....mellan 3-3,5cm så biter de bara sönder.....över 3,5cm = OK.

          .
          Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
          Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

          Kommentar

          • Wiie
            • May 2006
            • 124

            #6
            Ursprungligen postat av Nina82
            Skaffa javamossa så har du stor chans att få överlevande. Dock om du har dem ihop med scalarer får de bli i storlek med de vuxna innan de går säkra så det är inget att satsa på om du vill ha överlevande.
            Lite beroende på vad det är för Gurami du har så tror jag det kan funka med många gömställen och mossor.
            Har för tillfället två blå gurami i detta kar. Har rätt så många grottor och lite rötter men ingen mossa så det kanske är dags att skaffa sig. Kanske bäst att skaffa ett sånt där yngelkar som man har flytandes vid ytan för att vara riktigt på den säkra sidan =)

            Kommentar

            • MattiasL
              • September 2006
              • 1479

              #7
              Guramis är inte så farliga på så pass storvuxna yngel som du talar om. Mina två blå guramis kan i alla fall inte hejda flödet av mina levandefödares ständiga kullar!
              Qui audet adipiscitur!

              Kommentar

              • tummen
                • March 2005
                • 5199

                #8
                Ursprungligen postat av MattiasL
                Guramis är inte så farliga på så pass storvuxna yngel som du talar om. Mina två blå guramis kan i alla fall inte hejda flödet av mina levandefödares ständiga kullar!
                Jag skulle inte säga det så där spiksäkert, jag hade en fullvuxen månskensgurami som åt hela vuxna guppyhanar.....
                Alltså skulle två blågurami mycket väl kunna äta rent på nyfödda yngel, men det beror som sagt på antalet gömställen och typen av gömställen.
                Thomas "tummen" Wallén

                Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

                Kommentar

                Arbetssätt...