Hjälp! Våra första black molly yngel är ett faktum!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Maraschino
    • September 2008
    • 178

    Hjälp! Våra första black molly yngel är ett faktum!

    När vi såg att honan var "på g" så fylde vi en 14 liters skål med vatten från vårat akvarium och satte över henne i, 30 min. senare så har vi 10-15 yngel där i..
    Stora frågan vi har nu är: Hur länge kan honan gå med ynglen innan hon börjar äta upp dem?
    Vad ger vi dem för mat?
  • Nina82
    • January 2008
    • 6610

    #2
    Som du kanske vet är det bättre att låta honan yngla i "huvudakvariet" men du har säkert anledningar till att flytta henne, eller?

    Jag skulle nog låta henne vara till imorgon bitti. Det kan ta några timmar innan hon är färdig med att yngla. Däremot är det inte säkert att hon låter ynglen vara. Har du inga gömställen för ynglen är risken stor att hon börjar äta.
    Är du osäker så kan du flytta henne nu, så har du dina 10-15 yngel säkrade iaf. Skulle hon sen föda fler så får väl ödet bestämma hur det går för dem.

    Du kan mata med det mesta som är smått. Smulat flingfoder brukar vara en bra grej att börja med om du inte vill kläcka artemia.

    Att ha yngel i en 14L skål är ingen bra lösning om du inte har pump. Även yngel behöver en bra miljö för att kunna växa optimalt.
    12L 12L 24L 24L 24L 24L
    38L 54L 54L 63L 450L

    Kommentar

    • Maraschino
      • September 2008
      • 178

      #3
      Ursprungligen postat av Nina82
      Som du kanske vet är det bättre att låta honan yngla i "huvudakvariet" men du har säkert anledningar till att flytta henne, eller?

      Jag skulle nog låta henne vara till imorgon bitti. Det kan ta några timmar innan hon är färdig med att yngla. Däremot är det inte säkert att hon låter ynglen vara. Har du inga gömställen för ynglen är risken stor att hon börjar äta.
      Är du osäker så kan du flytta henne nu, så har du dina 10-15 yngel säkrade iaf. Skulle hon sen föda fler så får väl ödet bestämma hur det går för dem.

      Du kan mata med det mesta som är smått. Smulat flingfoder brukar vara en bra grej att börja med om du inte vill kläcka artemia.

      Att ha yngel i en 14L skål är ingen bra lösning om du inte har pump. Även yngel behöver en bra miljö för att kunna växa optimalt.

      Skålen är inte en bra lösning det är jag fullt medveten om men det var det enda som fanns tillgängligt och var rent! Hade vi inte flyttat på henne hade ynglena blivit smarrig mat åt de andra! ;-)
      Ska kika på ett yngelkar imorron! Trodde inte riktigt hon skulle kläcka redan..

      Räcker det att sätta i en syrasten i skålen till imorron?

      Kommentar

      • Maraschino
        • September 2008
        • 178

        #4
        Vi har i flytväxt och en flytande stock som de kan gömma sig i!!

        Kommentar

        • JojjeN
          • June 2008
          • 3567

          #5
          Ursprungligen postat av Maraschino

          Räcker det att sätta i en syrasten i skålen till imorron?
          Jodå Och dom kan gå där iallafall några veckor innan det blir "paniK"
          Tillbaks efter paus.

          Kommentar

          • Maraschino
            • September 2008
            • 178

            #6
            Ursprungligen postat av JojjeN
            Jodå Och dom kan gå där iallafall några veckor innan det blir "paniK"
            Så länge hoppas jag att de inte ska gå däri, kände mig elak så det räckte att sätta i stackars honon!

            Har täckt över skålen med en handduk för att hon ska få lugn och ro!

            Kommentar

            • JojjeN
              • June 2008
              • 3567

              #7
              Jo, fast jag syftade på ynglena, inte honan. Honan kan inte gå däri länge, dock ynglena kan klara sig ett tag. DOm är ju "lite" mindre.
              Tillbaks efter paus.

              Kommentar

              • Maraschino
                • September 2008
                • 178

                #8
                Ursprungligen postat av JojjeN
                Jo, fast jag syftade på ynglena, inte honan. Honan kan inte gå däri länge, dock ynglena kan klara sig ett tag. DOm är ju "lite" mindre.
                Honan åker tillbaka till stora karet redan ikväll, hon ska få gå nån timma till innan vi sätter tillbaka henne!

                När ska man börja mata ynglena?? De har ju sin gulesäck nu..

                Kommentar

                • JojjeN
                  • June 2008
                  • 3567

                  #9
                  Den försvinner fort, så redan i morgon kväll kan du börja så smått att mata med riktigt krossat flingfoder eller liqufry. Bli dock inte desperat om dom inte äter första matningen, dom vet inte vad det är för något. Dock andra matningen brukar de första nyfikna ynglena ta en tugga, och när dom märker att det går att äta, äter dom mer, och de andra ynglena hänger efter.
                  Tillbaks efter paus.

                  Kommentar

                  • Nina82
                    • January 2008
                    • 6610

                    #10
                    Så länge de är i skålen ska du vara försiktig med matningen. Försök få tag i ett yngelkar imorgon och mata när de kommit i där.
                    Vattnet blir snabbt förpestat om mat ligger kvar och utan filtrering.
                    Syresten räcker till imorgon.
                    12L 12L 24L 24L 24L 24L
                    38L 54L 54L 63L 450L

                    Kommentar

                    • Maraschino
                      • September 2008
                      • 178

                      #11
                      Ursprungligen postat av Nina82
                      Så länge de är i skålen ska du vara försiktig med matningen. Försök få tag i ett yngelkar imorgon och mata när de kommit i där.
                      Vattnet blir snabbt förpestat om mat ligger kvar och utan filtrering.
                      Syresten räcker till imorgon.
                      Är lite det jag är rädd för oxå!

                      Kommentar

                      • NIC
                        • January 2008
                        • 5121

                        #12
                        Ursprungligen postat av Maraschino
                        Är lite det jag är rädd för oxå!
                        Inga problem att ha kidsen däri, har haft betydligt många fler i ungefär samma volym, dock med filtrering. Så gör som ovan sagt, mata sparsamt!

                        http://www.youtube.com/user/findingusernamesux11

                        Kommentar

                        • JojjeN
                          • June 2008
                          • 3567

                          #13
                          Jag visste faktiskt inte ens att det INTE gick att ha yngel i så litet, jag har ju haft dom i 20 liters (med pump), och dom har växt och sett ut att må bra.
                          Tillbaks efter paus.

                          Kommentar

                          • Maraschino
                            • September 2008
                            • 178

                            #14
                            Vi flyttade tillbaka honan runt 23 och hon blev lycklig när hon fick komma tillbaka till stora karet igen!! Tror att hon hade ynglat färdigt då hon var jättesmal.. Om inte annat så har vi runt 30 yngel iaf och än verkar alla leva!

                            Nu återstår det bara att hitta ett yngelkar till de små liven!

                            Kommentar

                            • Nina82
                              • January 2008
                              • 6610

                              #15
                              Ursprungligen postat av JojjeN
                              Jag visste faktiskt inte ens att det INTE gick att ha yngel i så litet, jag har ju haft dom i 20 liters (med pump), och dom har växt och sett ut att må bra.
                              Det är inte så mycket volymen som är problemet. Utan filtrering blir vattnet snabbt förpestat av matrester och bajs.
                              Sen är det bättre ju större det är förstås eftersom det är extremt svårt att hålla en balans och en bra vattenkvalité i små akvarium.
                              Att det är yngel som ska gå där är ingen direkt ursäkt eftersom de behöver minst lika bra förhållanden för att kunna växa bra.
                              12L 12L 24L 24L 24L 24L
                              38L 54L 54L 63L 450L

                              Kommentar

                              Arbetssätt...