Färg (naturliga guppy)

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • alg_oa1
    • May 2007
    • 473

    Färg (naturliga guppy)

    Hej!
    Jag skulle vilja få så naturtrogna guppys som möjligt. Men hur ska man lyckas med detta? Jag köpte guppy i affären och dessa parade sig och nu har den andra generationen fått yngel. Min fundering är att om senare generationer kommer att få en mer naturlig look? Eller är jag helt ute och cyklar?

    Kommer jag att få problem med inavel?
    "Don't tell me I can't build Rome in a day just 'cause they couldn't do it" - Brandy
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48147

    #2
    De vanliga guppy som säljs i handeln har minimalt med naturformerna att göra och utifrån dom kommer du inte att kunna avla tillbaka naturformer.
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • alg_oa1
      • May 2007
      • 473

      #3
      Ok, kan man få tag på naturformen av guppy i handeln? eller är det svårt?
      "Don't tell me I can't build Rome in a day just 'cause they couldn't do it" - Brandy

      Kommentar

      • Mobster
        • June 2008
        • 506

        #4
        det finns lite här och var, ser att du inte bor i stockholmsområdet men vet att på Södermalms akvarieaffär i stockholm har han ett par olika viltformer av guppy och även av svärdbärare om du skulle vara intresserad av mer naturliga såna också

        Kommentar

        • tummen
          • March 2005
          • 5199

          #5
          Kanske att din lokala akvarieaffär (blir väl närmast att åka in till Leksand eller hur?) kan beställa hem vildformsguppy, kolla kan du ju alltid göra i alla fall. Har de någorlunda bra sevice så kollar de i alla fall upp det åt dig.....

          Sedan kan du ju alltid ringa Södermalms akvarieaffär och kolla om han kan skicka fisk till dig, blir ju i alla fall troligen billigare än att åka dit själv, om du nu inte har andra skäl att åka till Stockholm.....
          Senast redigerad av tummen; 23 November 2008, 01:19.
          Thomas "tummen" Wallén

          Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

          Kommentar

          • alg_oa1
            • May 2007
            • 473

            #6
            Min pappa bor i Stockholm så vi brukar åka till akvarielagret ibland, så att åka till södermalm är nog inte omöjligt.
            Affärerna här i trakterna ger jag inte så mycket för, men man kan ju alltid kolla om dom kan ta hem något.
            Senast redigerad av alg_oa1; 23 November 2008, 13:48.
            "Don't tell me I can't build Rome in a day just 'cause they couldn't do it" - Brandy

            Kommentar

            • Guy Palm
              • March 2002
              • 5720

              #7
              I så fall skall du absolut passa på att besöka Södermalms akvarieaffrär.
              Guy
              ,Poecilia,SKS,GOC,

              Kommentar

              • Mobster
                • June 2008
                • 506

                #8
                Ja, väldigt inriktad på naturliga fiskar...mycket fina och ovanligare saker

                Kommentar

                • tummen
                  • March 2005
                  • 5199

                  #9
                  Ursprungligen postat av alg_oa1
                  Min pappa bor i Stockholm så vi brukar åka till akvarielagret ibland, så att åka till södermalm är nog inte omöjligt.
                  Affärerna här i trakterna ger jag inte så mycket för, men man kan ju alltid kolla om dom kan ta hem något.
                  Om du ändå åker till din pappa så blir det nog bättre att kolla på plats i Stockholm...lycka till med guppyletandet!
                  Thomas "tummen" Wallén

                  Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

                  Kommentar

                  • larsemil
                    • June 2008
                    • 172

                    #10
                    Ursprungligen postat av alg_oa1
                    Affärerna här i trakterna ger jag inte så mycket för, men man kan ju alltid kolla om dom kan ta hem något.

                    Ludvika har en riktigt bra butik. Han har endlers hemma som är en vildform av guppy. Djurmagasinet i borlänge och falun tar hem endlers om du vill ha det men är dyrare än ludvika. Ludvikabutiken är värd ett besök i sig ändå

                    Kommentar

                    • Grahn
                      • June 2007
                      • 17

                      #11
                      Ursprungligen postat av Mobster
                      Ja, väldigt inriktad på naturliga fiskar...mycket fina och ovanligare saker
                      Fyfan så snedvridet allt börjar bli när det naturliga är det ovanliga...

                      Kommentar

                      • tummen
                        • March 2005
                        • 5199

                        #12
                        Ursprungligen postat av Grahn
                        Fyfan så snedvridet allt börjar bli när det naturliga är det ovanliga...
                        Ja visst är det konstigt hur vi människor håller på.....
                        Thomas "tummen" Wallén

                        Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

                        Kommentar

                        • alg_oa1
                          • May 2007
                          • 473

                          #13
                          Ursprungligen postat av larsemil
                          Ludvika har en riktigt bra butik. Han har endlers hemma som är en vildform av guppy. Djurmagasinet i borlänge och falun tar hem endlers om du vill ha det men är dyrare än ludvika. Ludvikabutiken är värd ett besök i sig ändå
                          Ja, den låter ju värd ett besök! Har aldrig ens tänkt på att åka dit...
                          "Don't tell me I can't build Rome in a day just 'cause they couldn't do it" - Brandy

                          Kommentar

                          Arbetssätt...