guppies i skåne?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • johag86
    • April 2006
    • 124

    guppies i skåne?

    Skulle vilja veta om det är någon annan som håller endlers eller annan "vildform" i Skåne?

    J
    400 lit tanganyika
    160 pitbull
  • daniel_i_malmö
    • April 2002
    • 1103

    #2
    Endlers brukar gå att hitta i välsorterade butiker. Testa Akvarietjänst på St Knuts Torg i Malmö.

    Annars finns det flera medlemar i Malmö Akvarieförening som har och odlar både Endlers och andra vildformer. Någon medlem har till och med varit ute och rest och själv fångat dem i tropikerna så de vet exakt vilken vild stam de kommer ifrån.

    Kom ner på ett Malmö Akvarieförenings möten och hör dig för, de har säkert ungdjur till salu.
    Malmö Akvarieförening
    no hope, no harm, just another false alarm

    Kommentar

    • tummen
      • March 2005
      • 5199

      #3
      Ursprungligen postat av daniel_i_malmö
      Endlers brukar gå att hitta i välsorterade butiker. Testa Akvarietjänst på St Knuts Torg i Malmö.

      Annars finns det flera medlemar i Malmö Akvarieförening som har och odlar både Endlers och andra vildformer. Någon medlem har till och med varit ute och rest och själv fångat dem i tropikerna så de vet exakt vilken vild stam de kommer ifrån.

      Kom ner på ett Malmö Akvarieförenings möten och hör dig för, de har säkert ungdjur till salu.

      Kommer inte MAF ha auktion igen till våren också????? Då om någonsin borde det vara tillfälle att komma över både billiga och snygga guppy.
      Thomas "tummen" Wallén

      Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

      Kommentar

      • starman_
        • March 2004
        • 791

        #4
        Jag har en del endlers som är ganska ovanliga i sverige. Tummen du har säkert samma sort.

        Kommentar

        • daniel_i_malmö
          • April 2002
          • 1103

          #5
          Ursprungligen postat av tummen
          Kommer inte MAF ha auktion igen till våren också????? Då om någonsin borde det vara tillfälle att komma över både billiga och snygga guppy.
          Självklart ska vi ha auktion! Det blir i mars, men jag minns inte vilket datum det var.
          Malmö Akvarieförening
          no hope, no harm, just another false alarm

          Kommentar

          • tummen
            • March 2005
            • 5199

            #6
            Ursprungligen postat av starman_
            Jag har en del endlers som är ganska ovanliga i sverige. Tummen du har säkert samma sort.
            Om "ursprungsorten" är i Varberg så har du rätt....

            Stammen kallas "Black bar"
            Thomas "tummen" Wallén

            Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

            Kommentar

            • starman_
              • March 2004
              • 791

              #7
              japp jag har den som kommer ifrån varberg. och innan dess kommer de ifrån staterna eller?

              Kommentar

              • tummen
                • March 2005
                • 5199

                #8
                Ursprungligen postat av starman_
                japp jag har den som kommer ifrån varberg. och innan dess kommer de ifrån staterna eller?
                Så sant så.... Swampriveraquatics heter visst uppfödaren....
                Thomas "tummen" Wallén

                Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

                Kommentar

                • ansjo
                  • November 2005
                  • 29967

                  #9
                  Och jag tror inte de är så ovanliga längre.
                  /Anders

                  Medlem i NCS - givetvis!

                  Kommentar

                  • starman_
                    • March 2004
                    • 791

                    #10
                    hm jo det tror jag.....då de flesta är ute i butik och har förmodligen blandat ut sig med andra endlers/guppi arter.....

                    åtminstone de jag har är helt 100% black bar och kanske tummens med...

                    eller har jag fel?

                    Kommentar

                    • ansjo
                      • November 2005
                      • 29967

                      #11
                      Nejdå, du har helt rätt, men de har sålts i både butiker och på auktioner och någon som köpt dessa Endlers håller dem säkert själva.
                      /Anders

                      Medlem i NCS - givetvis!

                      Kommentar

                      • tummen
                        • March 2005
                        • 5199

                        #12
                        Ursprungligen postat av ansjo
                        Nejdå, du har helt rätt, men de har sålts i både butiker och på auktioner och någon som köpt dessa Endlers håller dem säkert själva.
                        men inte alla har koll på vilken variant de har och kanske också har köpt till nya endler av okänd stam, vilket i och för sig ger en fortsatt ren endlerstam, men med mer okänt ursprung, det blir då en så kallad "akvariestam".....inte för att det spelar så stor roll egentligen så länge man bara blandar med äkta endler.....tyvärr har många affärer tagit in endlerhybrider som säljs som "endler" utan att alla vet hur riktiga endler bör se ut. Detta har jag behandlat i följande tråd:
                        ..ja vad är nu detta undrar ni? Var inne i stockholm i måndags, skulle titta in på Södermalms akvarieaffär tänkte jag, men på grund av dålig reserch så var affären stängd, så jag knallade in på "boa´s zoo" (eller liknande namn) som låg just runt hörnet. En ordinär zoobutik med några akvarier visade det sig. I ett
                        Thomas "tummen" Wallén

                        Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

                        Kommentar

                        Arbetssätt...